Zoeken

Interview: Kevin Schwantz

Interview: Kevin Schwantz

20 juli 2005
Inhoudsopgave
Interview: Kevin Schwantz
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

Over Kevin

Kevin Schwantz deed de harten van velen sneller kloppen in de begin 90"er jaren. Een zeer vriendelijke Amerikaan die alles op zijn Suzuki probeerde waar anderen twee keer over na moesten denken. Schwantz nam risico"s, zeer veel risico"s, net als velen in zijn tijd. Het jaar 1989 betekende voor Schwantz zijn absolute doorbraak. Maarliefst zes overwinningen en een vierde positie in het algemeen klassement verbaasde het grote publiek. Armen en benen staken links en rechts naast de machine en toch wist hij elke race weer met de top mee te rijden. 1993 was voor Schwantz een succesvol seizoen, maar tevens eentje met bijsmaak. Aartsrivaal Wayne Rainey kwam tijdens de race het Italiaanse Misano hard ten val en raakte verlamd. Aan het einde van het seizoen was het Schwantz die de meeste punten bijeen sprokkelde, mede dankzij een overwinning in Assen. Hij mocht het seizoen 1994 aanvangen met startnummer 1 in plaats van zijn oude vertrouwde nummer 34.

 In 1995 zette hij een punt achter zijn carriëre die hem 29 poles, 25 GP overwinningen en één wereldtitel opleverde. Met het circuit van Assen heeft Schwantz altijd een speciale band gehad. Ondanks de meerdere breuken die hij op liep heeft het circuit altijd een speciale plek in zijn hart bewaard. Zijn tweede WK race reed Schwantz in 1986 op het Nederlandse circuit, hij wist er drie races te winnen en hij hield lange tijd het ronderecord stevig in handen. In 1991 neergezet en pas verbetert toen de MotoGP op een gewijzigd circuit reed.

Tekst & foto's: Bas Prins