Zoeken

Verslag CRT Classic 2025

Oude tijden herleven op TT-circuit

18 juni 2025
Na de succesvolle 2024 editie werd er door CRT Holland 2 weken voor de 100e verjaardag van de TT opnieuw een exclusieve circuit dag voor classic motoren georganiseerd, waarbij sportieve classics en youngtimers op het legendarische TT-circuit werden losgelaten. Als oldskool petrolheads kon Motorfreaks bij deze zonovergoten en warme editie niet ontbreken en stonden we ook nu weer aan de start met een 1994 Yamaha YZF 750 Superbike en een 1996 Suzuki SRAD 750.

Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Ad Kievit

Oldskool

 

Bij de meeste motorsport liefhebbers is CRT Holland geen onbekende, al sinds jaar en dag organiseren Hennie en Heidi Lentink met hun voltallige CRT Holland team hun Circuit Rijvaardigheid Trainingen, waar motorrijders onder begeleiding van ervaren CRT-instructeurs kunnen kennis maken met het rijden op het spectaculaire TT-Circuit in Assen. En niet alleen beginners, ook doorgewinterde circuitrijders en zelfs competitierijders maken maar al te graag gebruik van de door CRT Holland tot in de puntjes Elbow down op een 30 jaar oude motor, moet niet gekker worden...verzorgde vrij rijden en/of trainingsdagen en of dat op zich al niet genoeg is biedt CRT Holland ook nog eens een aantal specifieke themadagen aan, zoals bijvoorbeeld de Pirelli dag, Yamaha- en Ducati-only dagen en zelfs een speciale classic 2-takt dag. 

Dat het initiatief voor een classic only dag enorm wordt gewaardeerd blijkt ook dit jaar weer door het grote aantal deelnemers dat van heinde en verre naar het ‘hoge noorden’ is afgereisd, want ook in 2025 is de paddock gevuld met een behoorlijke bonte verzameling van sportieve motoren. Wat te denken van diverse 2-takt racers uit de jaren ’70, ’80 en ‘90 variërend van echte fabrieksracers tot zorgvuldig gebouwde replica’s, dikke 1 en 2 pitters uit de jaren ‘50 en ’60, of ook merkenclubs zoals bijvoorbeeld Laverda zijn met hun prachtige oranje machines talrijk aanwezig. Net als vorig jaar rijden de meeste deelnemers echter op de sportieve fietsen uit de hoogtijdagen van de jaren ‘80 en ’90, denk daarbij aan de Kawasaki GPZ en ZXR, Yamaha FZ, FZR en YZF, Honda CBR600/900 en VTR, Suzuki GSXR, een behoorlijk aantal Ducati’s en nog zoveel meer! En dit zijn zeker niet allemaal circuit Slabby GSX-R, dat waren nog eens tijdengeprepareerde motoren, want er staan ook een groot aantal sportieve straatfietsen aan de start met aan boord rijders die gewoonweg graag eens een keertje met hun straatmotor in het gezelschap van “gelijkgestemden” over het uitdagende circuit op de Drentse heide willen rijden.

Om dit alles in goede banen te leiden heeft CRT 4 groepen (A, B, C en …uiteraard D) gemaakt waar rijders op basis van hun ervaring en rondetijd worden ingedeeld zodat iedereen 5 sessies kan rijden in een bij hem/haar passende groep waarbij de onderlinge snelheidsverschillen zijn beperkt om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen. Dat het op een circuit als Assen met de veiligheid top geregeld is dat is natuurlijk geen nieuwtje, denk daarbij aan racecontrole die de actie op de baan nauwlettend met videobeelden monitort, de opgeleide baancommissarissen naast de baan maar ook het aanwezige medisch team dat permanent stand-by staat. 

Classic en Youngtimer rijders

 

Als Hennie ‘s ochtends tijdens de verplichte rijdersbriefing in het mediacentrum alle deelnemers toespreekt met tekst en uitleg en de regels van deze dag valt hem ook op dat er veel rijders in de zaal zitten die aan de omschrijving classic voldoen, rimpels en stevig uitgedunde en/of grijze haardossen voeren de boventoon….  

Het weer is vandaag perfect, stralend blauw en een heerlijk warm zonnetje en dat maakt dat er vanaf de eerste sessie die klokslag om 9.00 uur begint direct serieus gestuurd en gegast kan worden en dit veranderde gelukkig gedurende de gehele dag niet meer. De combinatie van heerlijk weer en een paddock gevuld met rijders die gepassioneerd zijn door classic motoren maakt dat er een hele bijzondere en Nee, dit is geen echte, maar wel een verdomd goede imitatie van de RC45gemoedelijke sfeer in het rennerskwartier hangt, veel blije gezichten, veel gelach en er wordt veelvuldig rond gewandeld, een babbeltje gemaakt en motoren bekeken. Daar waar al eens wat gesleuteld wordt (jaja, het blijft oud spul…) wordt spontaan hulp en advies geboden, gereedschap uitgewisseld etc, een heerlijk relaxte sfeer die in de moderne paddock vaak ontbreekt en je direct terug doet voelen aan die mooie tijden van weleer, wat een genot!  

Als op het einde van de dag de finish vlag voor de laatste keer wordt gezwaaid kan er enkel worden teruggekeken op een fantastische 2025 editie voor zowel deelnemers maar ook voor de talrijke toeschouwers die kwamen kijken en de (2-takt) dampen kwamen opsnuiven. En zoals het op zo’n dag hoort werden de verhalen en anekdotes alsmaar sterker en sterker naarmate de dag vorderde en menig rijder heeft zich ongetwijfeld, net als wij, ook weer jaren jonger gevoeld… hoe dat gevoel de dagen nadien is geweest met stijve ledematen en spierpijn daar zullen we het maar niet over hebben.

Bedankt aan CRT Holland voor het organiseren van een prachtige en goed verlopen thema dag, hopelijk… volgend jaar weer!