Zoeken

Trial cursus Alex van den Broek

Trial cursus Alex van den Broek

8 maart 2006
Inhoudsopgave
Trial cursus Alex van den Broek
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

Trial?

Trial (spreek uit: traaial) is een vorm van motorsport die het grote publiek nog niet heeft bereikt. Ondanks de toegenomen populariteit van cursusdagen wegrace, cross en de gewone gevorderde rijopleidingen, blijft de populariteit van trial nog iets achter. Dat is vreemd want in de trialsport combineer je diverse disciplines van het motorrijden in één sport. Daarnaast is het heel toegankelijk, omdat je zelf het niveau kan bepalen. Trial is een zeer spectaculaire en uitdagende motorsport, die zich zeker kan meten met het zeer populaire circuitrijden.

Alex van den Broek Events
Alex is een begrip in de Nederlandse trialsport. Van 1996 tot 2003 was hij Nederlands kampioen trial en ook op Europees en WK niveau stond hij regelmatig zijn mannetje. Met zijn bedrijf Alex van den Broek Events organiseert hij demo"s en de trialschool. Motorfreaks draaide een dagje mee in de trialschool en genoot van deze bijzondere sport.

Alex van den Broek in actie

Wat is trial dan precies? Trial is een behendigheidssport waarbij je probeert een - speciaal daarvoor geprepareerde - motorfiets over een parcours met hindernissen te rijden, zonder daarbij een voet aan de grond te zetten. Het is de combinatie van evenwicht, motoriek, intelligentie, concentratie en techniek die de trialsport zo uitdagend maakt.

De hindernissen op het parcours in Schijndel - waar Motorfreaks te gast was - bestaan uit betonblokken (of delen daarvan), rioolbuizen, boomstammen, enzovoorts. Deze obstakels liggen meestal gedeeltelijk ingegraven in grote bergen zand en aarde, waardoor een soort parcours ontstaat. Overigens kun je het te rijden parcours naar eigen fantasie of kunnen invullen. Met name onze instructeur Alex van den Broek nam meestal de - op het oog - meest onmogelijke route, maar daarover later meer.

Een overzicht van het parcours

De trialmotor
Een trialmotor is een heel lichte motorfiets met een speciaal gevormd frame en zonder zadel. Een trialfiets heeft zeer grote noppenbanden met een lage bandenspanning van ongeveer 0,4 bar. De veerwegen zijn lang en het twee- of viertakt motorblok heeft een cilinderinhoud tussen de 200 en 300cc. De motoren zijn heel wendbaar en licht. Door speciale versnellingsbak verhoudingen kan er met mee trialmotor goed stapvoets worden gereden. De tweetakten hebben het meeste koppel onderin. Dit geeft een voordeel bij het nemen van obstakels. De viertakten daarentegen zijn vriendelijker en voelen wat stabieler aan, maar ze zijn ook iets zwaarder. De trial motorfietsen waarop wij reden waren vloeistofgekoelde één-cilinders die rond de 20 paardenkrachten leveren. De 4-takt haalt dat vermogen uit 250cc, terwijl de 2-takt daar 280 cc voor nodig heeft.

De Honda Cota 4RT 4-takt trialmotor

Tekst: Martijn de Groot
Beeld: Edwin Loos