Zoeken

Trial cursus Alex van den Broek

Pagina 3

8 maart 2006
Inhoudsopgave
Trial cursus Alex van den Broek
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

De middag: het begint erop te lijken

Na een prima lunch in het "clubhuis" van de trialvereniging gaan we verder met het programma. Iedereen heeft tijdens de lunch even bij kunnen komen van de enerverende ochtend en de eerste sterke verhalen zijn inmiddels uitgewisseld.

Achterop het parcours leren we stijgen en dalen.

Vering kun je gebruiken
Om ons voor te bereiden op de activiteiten van de middag leren we gebruik te maken van de vering van de motor. Door de veren "op te laden" en vlak voor een obstakel extra gas te geven, ben je in staat makkelijk over obstakels te springen. Het "opladen" van de vering doe je door de motor, vlak voordat je bij het obstakel bent, in zijn veren te duwen. Het vergt vooral een goede timing en een goed gevoel in gas en koppeling, maar na enkele pogingen lukte het iedereen om op deze manier over een flinke boomstam te springen met de trialmotor. Heel stoer! Naast dat het een erg leuke oefening is om te doen, is deze oefening ook heel belangrijk om het volgende onderdeel tot een goed einde te brengen.

Het parcours
In dit volgende onderdeel zet Alex een parcours uit op waar diverse hindernissen in zijn verwerkt. De bedoeling is het parcours af te leggen zonder je voet op de grond te zetten. Het parcours bestaat uit verschillende korte draaien, kleine hoogteverschillen en lage obstakels. Eén rondje kost slechts een paar minuten, maar kost enorm veel energie. Je merkt dat het trial rijden enorm veel concentratie vergt. Je moet echt vooruit kijken en denken. Je moet zorgen dat je de verschillende obstakels soepel aan elkaar rijgt en dat je constant temporiseert. Al gauw ben je te wild of wil je te hard en dan gaat het mis.

Na enkele succesvolle rondjes besluit Alex om het niveau iets op te schroeven. We gaan het parcours omgekeerd afleggen. Dit lijkt in eerste instantie eenvoudig, maar de obstakels blijken nu puntiger en hoger. Daardoor kost het meer moeite om de obstakels te nemen en wordt de beheersing van de motor, gas, koppeling en rem nog belangrijker. Langzaam maar zeker lukt het iedereen om de route op deze manier af te leggen. Overigens niet zonder op verschillende plaatsen een voet aan de grond te zetten, maar dat hindert niet. Iedereen vindt het enorm leuk en voelt de progressie die we maken. Ook de vermoeidheid komt nu snel. Het parcours is kort, maar intensief. Trial blijkt topsport, maar wel een enorm toffe topsport!

Op het parcours oefenen we op behendigheid.

De 10 meter van Alex
Tijd voor een beetje ontspanning. Alex zet een vak uit van 10 bij 5 meter. De bedoeling is om met de motorfiets zo lang mogelijk in het vak te blijven. Dit mag door lang stil te staan en te balanceren of door heel langzaam te rijden. De tijden van de verschillende cursisten lopen ver uiteen. Waar de een binnen 20 seconden het vak alweer uitrijdt, blijft de ander er twee minuten in staan. Enkele cursisten lukt het om het voorwiel van de motorfiets te scharen en hun evenwicht te houden. Daardoor kunnen ze lange tijd stil staan en tijd winnen. Waarom is dit belangrijk? Evenwicht is alles in de trialsport. Het zorgt ervoor dat je nooit je voet aan de grond hoeft te zetten en het geeft je tijd om na te denken over de volgende hindernis. Een goede oefening dus!

De laatste ronde!
Na een dag oefenen maakt Alex nog een laatste ronde over het terrein met de cursisten. Enigszins gespannen beginnen we aan het rondje, want nu moet alles wat we hebben geleerd in de praktijk worden gebracht. Het niveau van deze ronde is veel hoger dan van het eerste rondje. De hindernissen waar we "s morgens nog netjes omheen reden worden nu enthousiast genomen. Na afloop van dit rondje is iedereen het er over eens: dit hadden we "s morgens nooit verwacht!

Tijdens de laatste ronde is het niveau al een stuk hoger.