Zoeken

Nader bekeken: Motornieuws 2021

KTM

25 februari 2021

890 Adventure

KTM brengt een grotere versie van de 790 Adventure: de 890 Adventure. De roterende massa van de 889 cc paralleltwin in deze allroad is 20% hoger dan de bij de 790, voor een soepeler gedrag en betere tractie bij lage toeren. Het topvermogen is 77 kW (105 pk) @ 8.000 tpm, het maximum koppel van 100 Nm komt bij 6500 tpm vrij. De 890 biedt 200 mm veerweg voor en achter, waarbij de achtervering een nieuwe WP APEX achterschokdemper kreeg, met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping. Het TFT-kleurendashboard kan via de KTM MY RIDE-app ook navigatie-aanwijzingen geven. Bochten-ABS, tractiecontrole en een in twee standen instelbaar zadel zijn standaard. Cruisecontrole, een quickshifter met autoblipper, handvat- en zadelverwarming zijn optioneel.

890 Adventure R en R Rally

Naast de standaard 890 Adventure presenteert KTM ook nog twee ruigere versies: de KTM 890 Adventure R en R Rally. De R onderscheidt zich door volledige instelbare WP Xplor-vering, een lagere ruit en meer offroad gerichte allroad-banden. De Rally-uitvoering heeft daarnaast nog een Akrapovič uitlaat, een recht racezadel, smallere velgen, WP Xplor Pro-vering met langere veerwegen en een Rally-modus alsmede een standaard quickshifter.

890 Duke

Het was te verwachten: nu KTM het 890cc-motorblok in productie heeft, zullen meer 790cc-modellen worden opgewaardeerd. En dus presenteert KTM de 890 Duke, een messcherpe supermotard met een 115 pk sterke 889cc-twin, waarmee deze Duke 10pk wint en 5 Nm meer koppel aan de krukas heeft. Die krukas heeft ook 20% meer inertie voor nog meer smeuïge trekkracht van onderuit. Hetgeen ook nog eens een gunstig effect op het brandstofverbruik heeft, want dat ligt op 4,8 l / 100 km. Een korter koppelingshendel, lichtere koppelingsveren en een standaard quickshifter zorgen voor supersnelle acceleraties van de slechts 169 kg wegende machine, waarbij het geheel wordt bewaakt door een keur aan hellingshoekafhankelijke assistentiesystemen, die via een prachtig kleuren TFT-scherm worden ingesteld.

De geüpdatete en geüpgradede WP APEX-ophanging en de gasondersteunde achterschokdemper zorgen voor een optimale wegligging. 

1290 Super Adventure S

Voor globetrotters komt KTM in 2021 met een nieuwe 1290 Super Adventure S. Net als bij de Adventure R is de ergonomie vernieuwd met nieuw bodywork en een lagere zithoogte, waarbij het windscherm ook over 55 mm kan worden versteld. De brandstoftank is keyles, meet 23 liter en bestaat nu uit 3 secties, net als de 450 RALLY Dakar machine. Het frame is vernieuwd, het balhoofd is 15mm naar achteren verschoven, een langere swingarm zorgt voor mee stabiliteit. WP Apex schokdempers met semi-actieve technologie zorgen voor een optimaal weggedrag. Verder beschikt de Adventure over een vernieuwde 1301cc V-Twin, die goed is voor 160 pk@ 9000 tpm en een maximum koppel van 138 Nm, terwijl het brandstofverbruik 5,7 liter/100 km bedraagt. Een en ander is te controleren vier vaste en een – optionele - programmeerbare ride-modus. De geavanceerde elektronica maakt gebruik van een 6-assige IMU. De Adventure S is voorzien van een 7 inch TFT-scherm met connectiviteit en navigatiemogelijkheid. Daarnaast zijn er nog talloze assistentiesystemen, waaronder adaptive cruisecontrol, wat uniek is in de motorwereld.

Recent waren we in Fuerteventura, waar de Super Adventure onder de meest uiteenlopende omstandigheden uitgebreid kon worden getest. Klik hier voor de uitgebreide test.

1290 Super Adventure R

KTM komt in 2021 met een nieuwe 1290 Super Adventure R. Deze super-allroad heeft een vernieuwde ergonomie met nieuw bodywork en een lagere zithoogte van 880 mm. Het frame is vernieuwd, het balhoofd is 15mm naar achteren verschoven. De WP XPLOR- vering is aangepast met een vernieuwde 48 split-function-voorvork met 220 mm veerweg en een langere achterschokdemper. De Bridgestone Adventure-banden liggen op tubeless Alpina spaakwielen en de brandstoftank is 23mm lager gemonteerd voor een betere ligging van het zwaartepunt. Verder beschikt de Adventure over een vernieuwde Euro 5 V-Twin, die 1,6 kg lichter is. Deze twin levert 160 pk@ 9000 tpm en een maximum koppel van 138 Nm, terwijl het brandstofverbruik 5,7 liter/100 km bedraagt. Een en ander is te controleren vier vaste en een programmeerbare ride-modus en geavanceerde elektronica met een 6-assige IMU. Dat is dan in te stellen via een 7 inch TFT-scherm met connectiviteit en navigatiemogelijkheid.