Zoeken

Nader bekeken: Motornieuws 2021

Ducati

25 februari 2021

Multistrada V4

Ducati komt komend jaar met een nieuwe Multistrada. Die valt direct op door zijn gespierde uiterlijk en de karakteristieke snavel. Onder zijn 22 litertank huist een nieuw ontwikkeld motorblok, dat de rijder op een smeuïg koppel van 125 Nm @ 8.750 tpm trakteert, te beïnvloeden via diverse power- en rijmodi. Het blok hangt in een aluminium monocoque frame, dat wordt afgeveerd door een volledig instelbare, 50mm-Marzocci voorvork en dito monoschokdemper met cantilever-linksysteem. De veerwegen van 170 mm voor en 180 mm achter zijn berekend op offroad-uitspattingen, waarbij het prettig is dat het rijklaar gewicht niet boven de 240 kg uitkomt. Daarbij helpt ook de uitgekiende ergonomie, die tijdens toerritten borg staat voor ultiem zitcomfort en goede controle. De zithoogte is instelbaar tussen 840 mm en 860 mm, terwijl ook het windscherm in hoogte verstelbaar is. Voor de vertraging zorgen twee Brembo M4.32 vierzuigerremklauwen met 320 mm remschijven. Verder is de Multistrada voorzien van Bochten-ABS, Ducati Wheelie Control en Ducati Traction Control. Connectiviteit is uiteraard ook aan boord, je GSM kan via het Ducati Multimedia System met het 5” kleuren TFT-scherm worden verbonden.

Multistrada V4S en V4S Sport

De V4S is nog luxer uitgerust met onder meer bochtverlichting, een in twee richtingen werkende quickshifter, handsfree contact, Hill Hold en de semi-actieve Ducati Skyhook vering met niveauregeling. Op het 6,5” kleuren TFT- scherm is via Ducati Connect ook navigatie met kaartweergave mogelijk. Verder staat ook het remsysteem op een hoger niveau met 330 mm remschijven en radiale Brembo Stylema vierzuigerremklauwen.  

Heel bijzonder is dat de Multistrada V4S daarnaast ook is voorzien van een radar-detectie-systeem. Dat regelt de werking van de ACC (Adaptive Cruise Control), die de afstand tot andere voertuigen automatisch aanpast bij een snelheid tussen 30 en 160 km/u. Ook biedt dit systeem Blind Spot Detection en signaleert het voertuigen die met hoge snelheid van achteren naderen. De V4S Sport biedt daarnaast nog een Acrapovič uitlaat van carbonfiber en titanium, alsmede een carbonfiber voorspatbord.

Afgelopen herfst werd de Multistrada V4 S bij onze Zuiderburen gepresenteerd. De uitgebreide test is hier te lezen.

Hypermotoard 950 RVE

Ducati presenteerde halverwege dit jaar al een speciale uitvoering van de Hypermotard 950. Deze RVE-versie wordt gekenmerkt door een speciale "Graffiti" kleurstelling. Als extra is de Hypermotard 950 RVE voorzien van de Ducati Quick Shift (DQS) Up and Down EVO, naast het al zeer omvangrijke elektronicapakket met Bosch Cornering ABS met Slide by Brake functie, Ducati Traction Control Evo (DTC EVO) en Ducati Wheelie Control (DWC) EVO. De Hypermotard 950 RVE wordt aangedreven door het 937cc L-twin die 114 pk bij 9.000 tpm levert bij een maximum koppel van 98 Nm. De slechts 178 kg wegende Hypermotard is sinds juli leverbaar, ook in een 35 kW-versie voor A2-rijders.

Scrambler 1100 Dark Pro

Het nieuwe instapmodel de 1100cc “pro”-reeks van Scrambler heet Dark Pro. Deze onderscheidt zich van de 1100 Pro en de Sport Pro door de mat zwarte kleur en diverse geanodiseerde aluminium onderdelen. Ducati Traction Control (DTC) en bochten-ABS zijn standaard, net als drie rijmodi (Active, Journey en City). De lucht-oliegekoelde 1079cc L-twin biedt een vermogensafgifte van 86 pk en heeft lichtgewicht carters alsmede aluminium distributiedeksels en gefreesde deksels op de koppeling en de dynamo. Het rijwielgedeelte maakt gebruik van het stabiele en wendbare buizenframe. Twee top-of-the-line Brembo M 4.23B monoblock vierzuigerremtangen zorgen voor een goed doseerbare remkracht. De Scrambler Ducati 1100 Dark Pro gaat 14.690 Euro kosten.

Diavel 1260 Lamborghini

De Diavel 1260 Lamborghini is een Diavel 1260 die is geïnspireerd door de Lamborghini Siàn FKP 37 en die in een beperkte oplage van slechts 630 stuks zal worden geproduceerd. Deze Diavel heeft gesmede wielen en kuipwerk van carbon. De carbonfiber luchtinlaten en radiatorcovers zijn als zwevende elementen op de hoofdstructuur geplaatst. Ook de uitlaatdempercover, de spoiler, de centrale tankcover, de zadelcover, het voor- en achterspatborden, de dashboardcover en het koplampframe zijn van carbon gemaakt. Andere belangrijke identificerende elementen van het Lamborghini-design zijn de zeshoek en het "Y"-motief. Die vind je terug in de vorm van de uitlaat en in esthetische details die op het zadel zijn aangebracht.

Supersport 950

Bij Ducati is de SuperSport 950 voor 2021 vernieuwd. Het design is nu geïnspireerd op de Panigale en kenmerkt zich door een LED-koplamp met DRL, geflankeerd door twee luchtinlaten. Het rijwielgedeelte kreeg een nieuwe, enkelzijdige achterbrug en aluminium driespaaks Y-velgen. De 937 cc 11° Testastretta 90° V-twin is ook in Euro 5-trim goed voor 110 pk @ 9.000 tpm. Verder worden de assistentiesystemen van de SuperSport nu aangestuurd via een 6-assige IMU wordt. Een en ander kan worden ingesteld via het nieuwe 4,3” full-TFT-display met afbeeldingen en een interface die geïnspireerd is op die van de Panigale familie.

Panigale V4 SP

De Panigale V4 SP is de sportievere uitvoering van de Panigale V4. Dat uit zich in een veelvoud aan carbonfiber onderdelen, die het gewicht naar 173 kg brengen, alsmede aerodynamische winglets, want dat is mode. Ook zijn er technische aanpassingen. Zo is de natte platenkoppeling vervangen door een droge, de aandrijfketting is smaller en lichter en de wielen zijn van het superlichte carbonfiber. De 330mm-remschijven worden in de tang genomen door Brembo Stylema remklauwen.  Verder heeft de V4 SP volledig instelbare Rizoma voetsteunen en een racekit, waarmee de spiegels, kentekenplaathouder en open koppelingsdeksel bij circuitgebruik kunnen worden verwijderd.

Monster 950

De legendarische Ducati Monster is een nieuw jasje gestoken. Hij wordt nu aangedreven door de - ten opzichte van de Monster 821 - grotere 937 cc 11° Testastretta 90° V-twin, goed voor 111 pk@9250 tpm. Het chassis, de accessoire-elementen en de bovenbouw zijn vanaf de grond opnieuw ontworpen om een compacte en lichte motorfiets te creëren, met nieuwe technieken. Zo is het achtersubframe van GFRP (Glass Fibre Reinforced Polymer). De totale gewichtsbesparing bedraagt mede daardoor 18 kg ten opzichte van de Monster 821. De standaarduitrusting omvat Cornering ABS, Traction Control en Wheelie Control, allemaal instelbaar op verschillende interventieniveaus. Het sportieve karakter van de motor wordt ook onderstreept door de Launch Control en drie Ride Modes (Sport, Urban, Touring). Alles is eenvoudig te bedienen via het stuur en het 4,3" kleuren TFT-scherm.