Zoeken

MotorXtra: C-licentie cursus (voorheen T.O.M.S.)

Pagina 4

8 mei 2007
Inhoudsopgave
MotorXtra: C-licentie cursus (voorheen T.O.M.S.)
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

Het eindoordeel

MotorXtra_C-licentiecursus_4_1.jpgPrijs/kwaliteit verhouding: 8
5 sessies van 20 minuten inclusief drie proefstarts voor € 245 is niet goedkoop, maar je krijgt er wel een flinke portie actie en zelfstandigheid door. Je leert techniek, theorie en je leert je mannetje (of vrouwtje) te staan en dat alles in een dagvullend programma.

Begeleiding: 7,5
De vernieuwde aanpak is even wennen: niet achter een instructeur lijnen rijden (wat we persoonlijk minder belangrijk vinden) of een kunstje nadoen. Nee, je krijgt een opdracht en die moet je uitvoeren, zonder dat je echt door hebt dat je wordt gecontroleerd. Het nadeel is dat het af en toe wel even lekker is om onder de vleugel van de instructeur meegenomen te worden over de baan als je iets minder ervaren bent. Gelukkig is die mogelijkheid er ook. Er is altijd wel een instructeur die je voor kan rijden en de mannen zullen je met raad en daad bijstaan als je je er toch niet lekker bij voelt.

Navraag leert ons dat de cursist de opbouw van de dag als erg positief ervaart. De uitspraak  "als ik ga racen sta ik er toch ook alleen voor met mijn techniek en vaardigheid" slaat de spijker op de kop. Kortom: de cursist voelt zich er prettig bij en gaat met een glimlach de paddock af naar huis.

Het circuit: 8
Zandvoort is een leuke, uitdagende baan en vooral de eerste drie sessies werd zonder GP chicane verreden en dat is weer een hele uitdaging. Goed gedaan MotorXtra! De reden dat we geen 9 voor Zandvoort geven is dat het toch een circuit is waar gevaarlijke punten zitten: bos uit en Audi-S-bocht blijven bochten met grote reserves. Ga je daar over de limiet, dan heb je als rijder een flink probleem...
Voor de rest is het een gaaf circuit met verkanting, snelle combinaties en alles wat je in een circuit zoekt…wij zullen er dit seizoen zeker nog een paar keer te vinden zijn!

Eindoordeel: 8
Goede theoriesessies met hier en daar een klein gemis aan diepgang, maar de praktijksessies zijn dik in orde en maken alles weer goed. Wat Leon persoonlijk het best bijbleef is de meerdere malen uitgesproken zin "heb respect voor mekaar op de baan". Alle cursisten hebben zich daar netjes aan gehouden: geen gevechten tot op de laatste centimeter, geen Valentino Rossi vs Toni Elias acties in de bocht, nee gewoon clean en netjes en dat hebben we wel eens anders gezien bij de verschillende organisaties.
Met een goede progressie en inzet slaag je, anders kun je het vergeten. Vroeger werd er nog wel eens makkelijk over het papiertje gedaan, maar anno 2007 zijn de regels aangescherpt door de KNMV en bij MotorXtra zien we dat direct in programma terug. Proficiat trouwens, want ook volgend jaar mag deze organisatie C-licenties uitgeven, zo is inmiddels bekend!