Zoeken

MotorXtra: C-licentie cursus (voorheen T.O.M.S.)

Pagina 2

8 mei 2007
Inhoudsopgave
MotorXtra: C-licentie cursus (voorheen T.O.M.S.)
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

De ervaring

MotorXtra_C-licentiecursus_2_1.jpg 

MF: Leuk, zo'n informatief antwoord. Volgende vraag dan maar: Karim, wat was jou beleving bij de dag van MotorXtra. Kun je onze lezers hierover wat meer vertellen?

Karim: Twee jaar geleden heb ik ook meegedaan aan de T.O.M.S., maar toen was de cursusopzet nog heel anders. De ochtendsessies waren toen ingeruimd voor allerlei oefeningen, zoals remproeven, uitwijkmanoeuvres in de bocht, rijden door gras en grind. Het was echt een soort cursus bijzondere verrichtingen. Pas 's middags ging je het circuit op om lijnen te rijden, rempunten te zoeken en om je snelheid te vergroten. Nu is het compleet anders. Je hebt vijf sessies, en in alle vijf de sessies rij je rond op het circuit en leer je iets. Tussen de rijsessies door krijg je theoriesessies, waarin een instructeur vertelt waar je op moet letten en wat je gaat oefenen in de komende rijsessie.

De eerste drie sessies rij je met gebruik van slechts 1 of 2 versnellingen en mag je je rem niet gebruiken. Dat is heel leerzaam, want je leert de baan zo goed inschatten en kunt je referentiepunten gaan zoeken en aanpassen. MotorXtra_C-licentiecursus_2_2.jpgLater op de dag mag je zachtjes gaan remmen en meer versnellingen gebruiken. Pas tijdens de laatste sessie mag je vol op het gas en alles eruit halen wat erin zit. Je oefent dan ook een aantal keer een massastart, wat erg leuk was.

De theorie is beknopt, maar voldoende om je op weg te helpen en je veilig het circuit te laten rondgaan. Zo wordt uitgelegd hoe je het best een bocht kunt nemen, welke zithouding het meest comfortabel is om hard te gaan en vooral: hoe je veilig zo hard mogelijk kunt rijden. Er worden wat open deuren ingetrapt, maar zelfs voor ervaren rijders is er nog wel wat op te steken.

MF: En Leon, hoe was jou ervaring?

Leon: In de loop der jaren had en heb ik al het een en ander gedaan (en doe dat nog steeds) aan lesgeven bij diverse organisaties, dus was het voor mij dit keer als cursist een heel andere beleving. Maar voordat ik hier verder over ga, wil ik toch eigenlijk wel mijn complimenten geven voor het nieuwe lesconcept van MotorXtra.

MF: O, hoe zie je dat?

MotorXtra_C-licentiecursus_2_3.jpgLeon: De cursus bestaat uit verschillende niveaus, dat is niet anders dan andere cursussen. Maar wat direct opvalt, is dat er aangegeven wordt wat de opdracht voor de komende twintig minuten is en je mag vanaf sessie 1 inhalen, ongeacht het niveau. Wel met respect en een minimale tussenafstand van tweeënhalve meter. Niet op haren en snaren het laatste gaatje pakkend, maar gewoon clean en met respect! Het Respectwoord voor een ieder op de baan voerde de boventoon deze dag en dat was zeer positief te noemen. Daarnaast geeft het direct de verantwoordelijkheid voor jou als rijder om voor jezelf op te komen, hoe snel of langzaam je ook was.

Veel organisaties zijn juist tegen inhalen met als reden dat het al spannend genoeg is om op zo'n dag om rond te gaan. MotorXtra heeft toch de visie dat de oplettendheid van de instructeurs en baanposten dit gevaar tot een minimum wordt beperkt, sterker nog: als je je licentie aanvraagt en je gaat racen, dan ga je ook inhalen (en word je ingehaald) dus als je dat niet oefent of erop rekent dat het kan gebeuren, dan is de beleving op racesnelheid nog veel spannender. Voordat de 20 minuten durende sessie gestart werd stond er twintig minuten theorie op het programma. In totaal vijf sessies met als afsluiter drie proefstarts en vijftien minuten vrij rijden.

MF: Dat klinkt goed. Karim, hoe ervoer jij de theorie- en praktijksessies?

MotorXtra_C-licentiecursus_2_4.jpgKarim: De theorie was kort en bondig. Geen overbodige tralala, maar gewoon even kort waar je op moet letten en wat je moet doen, stapsgewijs, om veilig je snelheid te vergroten tijdens het circuitrijden. Verwacht niet meer dan de basistheorie, maar goed, dat kan ook niet anders met slechts één dag om alles over te brengen.

De eerste drie rijsessies zonder schakelen waren eigenlijk hartstikke leuk. Het wordt een soort sport om te kijken hoe hard je een bocht in kan gaan zonder bij te remmen. Bovendien haalden onze twee testmotoren sowieso in de derde versnelling nog dik de tweehonderd kilometer per uur op de teller, dus die beperking had slechts op enkele stukken een nadelig effect voor de snelheidssensatie. Later op de dag, toen er wél geremd en geschakeld mocht worden, had ik profijt van die eerste drie sessies, want ik wist inmiddels hoe hard (en plat) ik zonder bijremmen door alle bochten kon, zonder gevaar te lopen voor een excursie naar de grindbak.

MF: En Leon, voor jou dezelfde vraag, hoe beleefde jij de dag?

Leon: De theoriesessies zijn wat betreft de basisinformatie voldoende, maar meer ook niet. Basiszaken zoals zithouding, remmen, accelereren en kijktechniek worden allemaal in de verschillende sessies behandeld. Wel vond ik dat bepaalde onderwerpen iets breder in het daglicht gezet mogen worden, omdat de rijder dan zelf de keuze kan maken of deze er wat mee doet. Beter veel informatie dan te weinig. De manier waarop Sander Scheepstra de theorie bracht was luchtig en doeltreffend, zonder extra's. Daarnaast werd duidelijk de interactie aangegaan met de cursist, hoe zij dit beleefden en of er nog specifieke problemen waren. De betrokkenheid van de groep was daarom ook groot en dit is positief te noemen.

MotorXtra_C-licentiecursus_2_5.jpg