Zoeken

KTM RC 8C Handover Event

Quotes van klanten

30 mei 2023

 

Richard Lemaire – Canada

De 62-jarige waterkrachtingenieur Richard Lemaire komt uit Quebec in Canada. Nadat hij de eerste van zijn twee zelfontwikkelde waterkrachtcentrales had verkocht, investeerde hij een deel van de opbrengst in 2022 in een KTM RC 8C, waarmee hij een fervent circuitrijder is geworden. "Ik heb KTM's altijd leuk gevonden, maar voorheen hield ik meer van hun Adventure- en straatfietsen, waarvan ik er meerdere heb gehad", zegt hij. “Maar mijn zwager Luke heeft me drie of vier jaar geleden bij circuitdagen geïntroduceerd en toen de RC 8C vorig jaar uitkwam kon ik er dus een bemachtigen en ik heb er zoveel plezier mee gehad. Dus toen KTM deze nieuwe versie aankondigde, kocht ik er een die ook Luke kan gebruiken, zodat we samen op dezelfde motor kunnen rijden."

"Nu ik ‘m hier in Valencia heb gereden, ben ik zo blij dat ik ‘m heb gekocht - hij is net dat beetje verbeterd ten opzichte van de eerste versie. Allebei zijn het echte racemotoren. Ik ben begonnen met een straatfiets die was omgebouwd voor het circuit, met alle compromissen die daarbij horen, maar met de RC 8C is het gewoon fenomenaal hoe gefocust ‘ie is, zonder extreem te zijn. Ik volg wat Krämer doet sinds hij begon en eigenlijk wilde ik mijn 680 Duke ombouwen tot een Krämer Supermono, maar dat wilde hij niet - en toen kwam de RC 8C uit, dat was precies waar ik op zat te wachten. Ik kan niet wachten om hem terug te brengen naar Quebec en er deze zomer circuitdagen mee te gaan doen op Mont Tremblant en Mosport!"

 

Jason Woz - VS

De 54-jarige Amerikaanse klant Jason Woz is een dakdekker uit Connecticut, waar hij onlangs verslaafd raakte aan circuitrijden en besloot een motor te kopen die speciaal voor dat doel was ontworpen. "Ik rijd op een Yamaha R1 op straat, maar het leek zinvoller om iets te hebben dat specifiek voor het circuit is ontworpen, dan mijn straatfiets multipurpose te gebruiken op straat en circuit”, zegt hij. “Ik wilde ook een fiets waar ik de controle over zou hebben op het circuit en niet andersom, dus heb ik voor een twin gekozen in plaats van een viercilinder. Tot nu toe ben ik erg onder de indruk van de motor – hij is extreem licht, je voelt ‘m geeneens onder je, en het is een zeer verrassende motor, met veel meer koppel dan ik had verwacht. Ik ben met 1,88 mtr lengte vrij lang, dus ik maakte me er een beetje zorgen over dat ik de motor ongezien kocht, voor het geval ik er niet lekker op zou zitten. Nou, het voelt perfect – het oogt waarschijnlijk niet zo, maar er is genoeg ruimte en ik voel me niet opgesloten, alsof ik me er niet op kan verplaatsen. Er is genoeg ruimte, maar hij stuurt zo lief. En hoewel hij wendbaar is, is hij niet nerveus. Noteer mij maar als een zeer tevreden klant!”

 

Guillaume Chauvet - Zwitserland

De 47-jarige Guillaume Chauvet is een Franse inwoner van Genève, Zwitserland, werkzaam in de financiële wereld. Waarom heb je deze motorfiets gekocht, Guillaume? “Toen ik jong was, was ik gek op motoren. Al op mijn 18e heb ik mijn motorrijbewijs gehaald, nog voor mijn autorijbewijs. Op 25-jarige leeftijd begonnen mijn twee broers en ik een amateurraceteam dat naar plaatsen als Mugello en Paul Ricard ging, maar na twee jaar kreeg ik een heel ernstig ongeluk. Ik was destijds met een meid op wie ik erg verliefd was, en ze zei tegen me: "Of je stopt met motorrijden, of ik ga weg, want ik wil geen kinderen krijgen met een man die zelfmoord zal plegen." Dus stopte ik, en we kregen een kind, daarna een tweede kind. Dus vroeg ik haar of er plannen waren om voor een derde kind, en ze zei: "Nee". De dag erna kocht ik dus een motor. En ben nog steeds met haar getrouwd!”

“Momenteel heb ik verschillende klassieke sportmotoren zoals een Ducati 916, een CBR900RR, een vroege Yamaha R1 en een RG500 tweetakt. Maar ik wilde gaan circuitrijden en wilde daarvoor een moderne motor, geen klassieker. Dus testte ik de Ducati Panigale, een monster en veel te snel voor mij. Ik heb ook de RSV4 Factory uitgeprobeerd, die ik erg gaaf vond, maar het was een erg fysieke fiets om hard op te rijden – weet je, ik nader de vijftig, ik ben wat aangekomen, dus ik heb iets nodig dat gemakkelijker te rijden is.”

“Dus vorig jaar was er bij de Paul Ricard Classic een man die de ProTwins-race tegen de dikke fietsen reed met een KTM als deze, en hij deed het redelijk goed. Dus ging ik met hem praten, en hij vertelde me over de fiets, en ik hield van het concept. Wat auto's betreft, hou ik van de filosofie van Colin Chapman - voeg gewoon lichtheid toe, dus daarom heb ik een Lotus. Licht is leuk en ik ben erg onder de indruk van de fiets vandaag. Ik denk dat KTM en Krämer hun missie echt hebben vervuld, en voor een amateur geeft het je de mogelijkheid om het erfgoed van hun MotoGP-motoren aan te raken - het is heel anders dan een Supersport die je aanpast om het circuit op te gaan. Het is echt gefocust, maar zo origineel - er is nergens anders zoiets beschikbaar. Je vindt de grenzen van de motor niet snel, hij is niet vermoeiend om te rijden, en elke keer als ik rijd, heb ik veel plezier – hij tovert een glimlach op mijn gezicht, en dat is waar ik naar op zoek was. Schrijf mij dus maar op als een zeer tevreden klant!

  

Philippe & Mathilde Caris - Frankrijk

Philippe & Mathilde Caristo uit Cagnes-sur-Mer aan de zonnige zuidkust van Frankrijk behoorden tot de verschillende getrouwde stellen in Valencia, hoewel het in alle gevallen de mannelijke helft van het duo was die reed. In het geval van Mathilde zou het echter de volgende maand haar beurt zijn op hun thuiscircuit Ledenon. "Ik heb tot 2010 geracet, daarna ben ik 12 jaar gestopt", zegt de 62-jarige Phillipe, directeur van een onderzoeksbureau. “Toen de eerste RC 8C werd aangekondigd, besloot ik dat dit precies de motor was die ik nodig had om het circuit opnieuw te ontdekken, en hij was gewoon perfect – zo plezierig om op te rijden. Maar in de toekomst wil ik het niet alleen doen, dus daarom heb ik de tweede versie gekocht waar ik vandaag op rijd, zodat we dit allebei samen kunnen doen.” De 33-jarige Mathilde lacht. “Ik rijd elke dag op de motor naar mijn werk en in het weekend door het platteland. Ik heb altijd al willen circuitrijden, en ik denk dat dit een goede manier is om te beginnen.” Hoe verhoudt de nieuwste versie zich dan tot de eerste, Philippe? “Hij is zelfs nog verleidelijker, tot het punt dat het verlokkelijk wordt. Ik ben niet meer de jongste, maar met deze motor voel je je een meester op het circuit. Het is zo verkwikkend om te rijden, zelfs meer dan de eerste editie - deze voelt beter aan bij het insturen, meer in balans en controleerbaarder. Maar elke ronde probeer je later te remmen – je zou kunnen zeggen dat het een uitnodiging is om te crashen! Tot nu toe gaat het echter goed!”

Het mag trouwens worden gezegd: gedurende de gehele dag is geen van de 30 klanten met hun nieuwste en beste circuitvriendelijke racemotor op het circuit van Valencia gecrasht! De test van de RC 8C is trouwens hier te lezen.