Zoeken

KTM RC 8C Handover Event

Anders dan anderen

30 mei 2023

 

KTM heeft altijd dingen anders gedaan en dat is ongetwijfeld een van de redenen waarom de Oostenrijkse offroad specialist zijn rivalen heeft overwonnen om Europa’s grootste fabrikant te worden, zowel offroad als onroad. Dat plus de credits en naamsbekendheid via deelname in de MotoGP, waar na zes seizoenen KTM voor de overwinning strijdt, met Brad Binder na 5 wedstrijden op de op de derde plaats, op slechts 13 punten van de leider. KTM heeft ook in de Moto2 en Moto3 meerdere titels behaald en 's avonds op het dakterras door niemand minder dan Brad Binder worden verwelkomdslaagde er met Sandro Cortese in om Honda in het eerste Moto3 kampioenschap te verslaan, door een machine te ontwikkelen waarvan Honda claimde dat deze niet in de ‘geest van de raceklasse’ was. Ja, echt – maar misschien alleen omdat ze de strijd om de wereldtitel hadden verloren.

Dus toen in 2021 het KTM management besloot om de handen ineen te slaan met voormalig medewerker, nu racemotor specialist, Markus Krämer om een high-end gelimiteerd speelgoed voor op het circuit te ontwikkelen, aangedreven door de 899cc LC8c paralleltwin, werd dat gezien als een manier om op de wegrace activiteiten voort te borduren, door de vruchten van die race-ervaring aan een handjevol gelukkige – en welgestelde – klanten aan te bieden. Zeer KTM. Toen de handgemaakte, track-only RC 8C in juli 2021 werd onthuld voor levering in 2022, waren alle 100 units binnen 4 minuten en 38 seconden uitverkocht, ondanks het pittige prijskaartje van € 35.395. Het kon dan ook haast niet anders dan dat een jaar later de Oostenrijkers een Gen.2 model voor 2023 Die vervolgens de volgende dag je ook nog eens met raad en daad bijstaat, terwijl 'ie eigenlijk al lang op weg naar Jerez had moeten zijn voor de GPontwikkelden en de honger van haar klanten naar dit soort fietsen in klinkende munt om zou zetten door het aantal te verdubbelen naar 200 units. Toen de Gen.2 (wederom, exclusief online) op 27 oktober verleden jaar in de verkoop ging, verkocht KTM tweekeer zoveel motoren in praktisch de helft van de tijd – 2 minuten en 38 seconden om precies te zijn – en zelfs voor een hoger prijskaartje van nu € 39.900. 

Maar nu komt het echt gave deel: op basis van ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’ waren 30 van die 200 nieuwe eigenaren uitgenodigd om voor het additionele prijskaartje van € 5.000 hun aankoop overhandigd te krijgen tijdens een speciaal event op het GP circuit van Valencia in april dit jaar. Daar konden ze een dag lang rijden op hun fietsen in het gezelschap van ex-MotoGP grootheden als Jeremy McWilliams en Mika Kallio, die gedurende elk van de 6 sessies van 20 minuten Om daarna nog eens met Mika Kallio een rondje Valencia te doen op de RC16-taxieenieder die er om vroeg rijtraining gaven. Mika deed daarnaast dienst als taxichauffeur, om de 30 individuen een onvergetelijke ervaring te geven over het 4,01 kilometer lange circuit achterop een RC 16 MotoGP twoseater. Zeven van de gelukkige 30 kwamen uit de VS, plus drie uit Canada, Frankrijk en Duitsland, twee uit Zwitserland en slechts een uit een handjevol andere landen als Italië en Oostenrijk. 

Opmerkelijk genoeg zat er niemand tussen uit het VK, of Australië. Misschien was de € 5000 voor het pakket de bottleneck geweest, vooral ook omdat dat bedrag voor elke klant nog eens verdubbelde door de € 5.000 KTM RC 8C Track Parts kit, met daarin een extra set Dymag wielen voor de gratis regenbanden die in de prijs van het event waren inbegrepen, en een extra set remschijven voor en achter voor die wielen, een set bandenwarmers en een KTM Race tapijt. 

Naast het gebruik van het circuit en je toegewijde pitcrew, gedeeld met drie andere rijders om je te helpen met bandenwarmers en aanpassingen in de setup, plus ondersteuning voor de WP vering, kreeg je voor die vijf ruggen foto’s van je deelname en verscheping van je fiets rechtstreeks van het circuit naar je lokale KTM-dealer na afloop van het event, plus twee overnachtingen in een B&B accommodatie in het centrum van Valencia met diner en een officieel ontvangst op het dak door KTM Chef Marketing Federico Valentini, die Brad Binder aan de deernemers voorstelde. 

“Brad bleek een super sociale gast te zijn die zo ver verwijderd staat van het superster imago van een MotoGP coureur als je ooit had kunnen voorstellen”, zei Mathilde Caristo, wiens echtgenoot Phillipe de fiets reed die ze hadden gekocht voor hun gezamenlijk gebruik op Oh ja, dat allemaal plus 6 sessies van 20 minuten op het geweldige circuit van Valencia. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat...circuitdagen in Frankrijk. Absoluut, KTM’s MotoGP titelkandidaat bleef de volgende dag zo lang mogelijk op het circuit voordat hij koers zette richting Jerez voor zijn date met Pecco Bagnaia in de laatste bocht van de laatste ronde van de MotoGP sprintrace op zaterdag, er de voorkeur aan gaf om te blijven en te kletsen met de eigenaren/rijders in de pitstraat van Valencia zo lang als hij kon. Wederom – zeer KTM!

“Dit is slechts de tweede keer dat we dit soort exclusief klanten-event hebben georganiseerd, maar afgaand op de brede glimlachen op alle gezichten is het zeer geslaagd”, zegt Federico Valentini. “Een MotoGP circuit geheel tot je beschikking hebben op een motor die je ongezien hebt gekocht op een blind date en daar voor het eerst vrienden mee worden, plus de kans krijgen om achterop de RC16 twoseater te rijden, Brad te ontmoeten, met Jeremy en Mika te rijden en met al die andere mensen te praten wiens namen je alleen in de motormedia leest – het is een geweldige ervaring, en dat is wat we willen bieden. Je kunt er zeker van zijn dat we dit concept in de toekomst gaan uitbreiden, dus dit is slechts het meest recente van wat volgens plan veel events als dit zullen zijn.”