Zoeken

Inhoudsopgave
details
fotogalerij

EICMA 2024: enorm veel motornieuws

details

19 november 2024
Er is enorm veel nieuws voor 2025. Veel was al bekend, maar op de motorbeurs van Milaan, de Eicma, bleek dat de fabrikanten nog veel meer voor ons in petto hadden. Peter Aansorgh keek zijn ogen uit…

   

Door: Peter Aansorgh

A - D

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia brengt een bijzondere uitvoering RSV4. Uniek is, dat het kuipwerk van de ex3ma gebruikmaakt van ground effect, waardoor de motor in bochten harder op het wegdek wordt gedrukt. De RSV4 X ex3ma weegt slechts 165 kg, de 1099cc- V4-krachtbron levert 230 pk @ 13.500 tpm. De motor heeft Ohlins vering, Brembo remmen en carbonfiber wielen met slicks. Er worden er slechts 30 van gebouwd, ter ere van de eerste 250 cc wereldtitel die Aprilia met Max Biaggi won in 1994.

 

Aprilia Tuono 457

Aprilia’s nieuwe Tuono is gebouwd op basis van de 48 pk sterke 457cc tweecilinder lijnmotor. Hij heeft een zeer licht, aluminium twin-spar frame en een asymmetrische stalen achterbrug. De remmen zijn van ByBre en worden ondersteund door een Bosch ABS-systeem. Er zijn drie rijmodi, die zowel het vermogen als de tractiecontrole beïnvloeden. 

Aprilia Tuono 660 Factory

Er komt een nieuwe Factory-versie van de Tuono 660. Deze 181 kg wegende machine wordt aangedreven door een verbeterde 660cc paralleltwin, die 105 pk levert. Dat komt onder meer door de 52mm gasklephuizen, 4 mm groter dan voorheen. De machine staat op een 43mm Öhlins NIX voorvork en een STX 46 schokdemper, beide volledig instelbaar. De Tuono 660 Factory beschikt over het volledige, bochtafhankelijk  APRC assistentiesysteem, dat nu ook launch control bevat. Er is ook een 35 kW-versie.

Aprilia RS 660 en RS 660 Factory

Het kuipwerk van de RS660 is geheel nieuw ontworpen. De voorzijde heeft nu een grote vleugel en andere aerodynamische toevoegingen. Ook de RS profiteert van de vernieuwde tweecilinder DOHC-lijnmotor met 52mm-gaskleppen en beschikt dus over 105 pk, alsmede over het volledige, bochtafhankelijk  APRC assistentiesysteem, dat nu ook launch control bevat, naast ABS, tractiecontrole, cruisecontrole, motorremcontrole en een quicshifter. Er is ook een Factory-versie: die beschikt over een 43mm Öhlins NIX voorvork en een STX 46 schokdemper, beide volledig instelbaar.

Aprilia Tuono V4 en V4 Factory

Het design van Aprilia’s Tuono is geheel herzien. Hij heeft nu twee overlappende winglets, die bij 250 k/uur 2,5 kg downforce genereren. De 65° V4-motor is vergroot van 1077 naar 1099cc en levert nu 181 pk @ 11.800 tpm. De assistentiesystemen zijn bochtafhankelijk, verder kun je de elektronische systemen uitbreiden via “in app”-aankopen. De Tuono V4 en de factory-versie onderscheiden zich door de vering: de “gewone” Tuono heeft volledig instelbare Sachs-vering, de Factory heeft een elektronisch veersysteem van Öhlins.

Aprilia RSV4 en RSV4 Factory

Aprilia’s Topmodel, de RSV4, is geheel herzien. Hij heeft nu twee gestapelde winglets en 6% minder luchtweerstand. De 65° V4-motor kreeg een update, waardoor hij nu 220 pk @ 13.100 tpm levert. De assistentiesystemen zijn bochtafhankelijk, verder kun je de elektronische systemen uitbreiden via “in app”-aankopen. De RSV4 en de factory-versie onderscheiden zich door de vering: de “gewone” Tuono heeft volledig instelbare Sachs-vering, de Factory heeft een elektronisch Smart EC 2.0 veersysteem van Öhlins.

Aprilia Tuareg Rally

Er komt een rally-uitvoering van de Tuareg. Deze heeft een hoog spatbord, een aluminium carterbeschermplaat en handkappen met een metalen binnenwerk. Ook heeft hij een nieuwe kettinggeleider, een 20 mm hoger zadel en een hoger stuur. De Tuareg Rally staat op heavy-duty spaakwielen met Ergal velgen, terwijl de Kayaba-vering voor en achter 240 mm veerweg biedt, met een veerkarakteristiek die is afgestemd op offroad-gebruik. Alle Tuaregs profiteren van de Euro 5+-updates aan het motorblok. De Tuareg Rally weegt slechts 199 kg.

 

**********************************************************************************************

Benelli Leoncino Bobber 400

De Bobber 400 is een nieuwe custom in power cruiser stijl. Hij heeft een 15 litertank, een korte aluminium kont en brede, kleine banden: 130/90-16 voor en 150/80-16 achter. De Bobber 400 is de eerste Benelli die is voorzien van een 60° V-Twin. Deze vloeistofgekoelde 385cc-motor levert 35 pk @ 8.000 tpm. 

Benelli Tornado 400

Met de Tornado 400 biedt Benelli een leuke supersport voor opstappers. Hij wordt aangedreven door een 399cc DOHC-tweecilindermotor met vier kleppen per cilinder, die 44 pk @ 9.750 tpm levert. Het blok hangt in een stalen buizenframe, dat wordt afgeveerd door een 37mm UPSD-voorvork. De Tornado staat op 17”-wielen en weegt 172 kg.

Benelli Tornado 550 

Er komt ook een 550cc-versie van de Tornado. Deze heeft een tweecilinder DOHC lijnmotor in het vooronder, goed voor 56 pk @ 8.250 tpm. Deze Tornado heeft een 41 mm Marzochi UPSD-voorvork en staat op aluminium wielen met 120/70-17 en 160/60-17 banden. Twee 320mm voorremschijven zorgen samen met een 260 mm achterschijf voor de vertraging. Het 5” TFT-display biedt connectiviteit.

Benelli Tornado naked 500

De Tornado 500 naked is vernieuwd. Hij heeft een gespierd uiterlijk en wordt aangedreven door een A2-vriendelijke tweecilinder lijnmotor. Deze 500cc-motor levert 48 pk @ 6.000 tpm. De positie van de motor onder het vernieuwde vakwerkframe is veranderd, daarvoor moesten ook de transmissiedeksels aangepast. Een 50 mm UPSD-voorvork zorgt voor het wegcontact, achter gebeurt dat door een monoschokdemper met instelbare veervoorspanning en demping. Het 5” TFT-display biedt connectiviteit.

TRK 902 Xplorer

Ook op het allroad-front heeft Benelli nieuws met de nieuwe TRK 902 Xplorer. Hij heeft het design van zijn kleinere broer, de 702. Uiteraard heeft de 902 een grotere motor: de tweecilindermotor heeft een inhoud van 904cc en levert 100 pk. De motor staat op een 19” voorwiel en een 17” achterwiel. Op de spaakwielen liggen Pirelli Scorpion Rally banden, samen met de 200 mm veerweg voor en achter duidt dat op serieuze offroad-intenties.

 

*********************************************************************************************

 

Bimota KB998 Rimini

Bimota keert terug met de Kawasaki-Bimota 998 en dat betekent dat er ook 500 road-going versions worden gebouwd. Uiteraard is deze voorzien van de 998cc viercilinderkrachtbron uit de Kawasaki ZX-10, in deze uitvoering goed voor 200 pk @ 13.600 tpm. Het blok hangt in een vakwerkframe van chroom-molybdeen buizen, waarin de swingarmas in een verstelbare excenter is gemonteerd. De machine heeft een 43mm Showa USD Balance Free voorvork en weegt 195 kg.

 

**********************************************************************************************

BMW C400X en BMW C400GT

BMW heeft de BMW C 400 X en BMW C 400 GT vernieuwd. ABS Pro is nu standaard en gekoppeld aan de het bochtenmanagementsysteem “Dynamic Brake Control”. Dynamic Traction Control (DTC) en Engine Drag Torque Control (MSR) zijn ook standaard. Het 6,5 inch TFT-scherm is voorbereid op navigatie en biedt connectiviteit. De C 400 GT kan optioneel worden uitgerust met een groot scherm van 10,25”. Wat gebleven is, is de 34 pk sterke ééncilinder krachtbron en de automatische CVT transmissie.

BMW R1300GS Adventure

De nieuwe BMW R1300GS Adventure heeft een 145 pk sterke 1300 cc boxermotor, alsmede een vernieuwd frame en herziene vering. Dynamic Suspension Adjustment en Dynamic Cruise Control (DCC) zijn standaard, verder zijn de drie standaard rijmodi zijn uitgebreid met een Enduro-modus. Adaptieve rijhoogteregeling is net als de Automated Shift Assistant optioneel, net als de Riding Assistant, die Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning en het nieuwe Rear End Collision Warning (RECW) biedt. De tankinhoud van de Adventure bedraagt 30 liter.

BMW M1000RR

De BMW M1000RR is voor 2025 wederom vernieuwd. Het vermogen van de viercilinder lijnmotor is met 6 pk gegroeid tot 218 pk. De aerodynamica is verbeterd dankzij een nieuw ontworpen kuip en nieuwe “M Winglets 3.0”, die meer downforce geven. Het Flex Frame eveneens verbeterd en er is werk verricht aan de assistentiesystemen: De Dynamic Traction Control (DTC) is nu voorzien van de nieuwe Slide Control-functie, er is Brake Slide Assist toegevoegd en de M-Rr kreeg een M-gashendel met korte slag.

BMW S1000RR

BMW’s S1000RR is aanzienlijk verfijnd. Hij kreeg een M-gashendel met korte slag, nieuwe winglets, een nieuw voorspatbord met geïntegreerde remleidingen en nieuwe zijpanelen. In 2025 beschikt de S1000RR standaard over de 'Rijmodi Pro'  met extra 'Race Pro'-modi, alsook aanpasbare Engine Brake en Hill Start Control Pro. Een vijfniveaus instelbaar ABS in de 'Race Pro'-modi en de 'Slick' ABS-instelling zijn ook inbegrepen. Bovendien is Dynamic Brake Control (DBC) toegevoegd aan de lijst van standaardfuncties.

BMW M1000R

Voor het komende seizoen heeft de M1000R een dynamischer ontwerp gekregen met een nieuwe dual-flow LED-koplamp en het M-logo in de luchtinlaat tussen de koplampen. Verder is de DTC van de tractiecontrole is ook herzien. 

BMW S1000R

Het vermogen van de BMW S1000R is toegenomen tot 170 pk. Een kortere eindaandrijving verbetert de sprintprestaties. Daarnaast krijgt de S1000R een geoptimaliseerde Shift Assistant Pro, een nieuwe M-gasklep met korte slag en een verbeterde DTC. De nieuwe Single-R is ook voorzien van de nieuwe dual-flow LED-koplamp. De standaarduitrusting bevat de motorsleepkoppelregeling (MSR) met configureerbare 'motorrem', een korte kentekenplaathouder, een USB-C-oplaadaansluiting onder het zadel en de intelligente noodoproep E-Call.

Brixton Crossfire 500 Storr

Een bijzonder leuke allroad bij Brixton: Hij wordt aangedreven door een 486cc tweecilinder lijnmotor goed voor 48 pk @ 8.500 tpm. Hij weegt 209 kg en staat op tubeless spaakwielen met een 110/90-19 voorband en een 150/17 achterband. Remmen doet hij via twee 320 mm voorremschijven met radiaal gemonteerde vierzuigerremtangen.

 

**********************************************************************************************

Can-Am EV

Can-Am presenteerde op de motorbeurs een leuke elektrische motor. De Rotax elektromotor levert 47 pk, de vloeistofgekoelde batterij heeft een inhoud van 8,9 kWh en kan in 50 minuten van 20 tot 80% worden geladen met een 6,6 kW lader. De E-motor is in de swingarm geïntegreerd, de aandrijving van het achterwiel vind plaats met een riem. Er zijn twee versies: de Pulse is een straatmotor, de Origin een allroad.

 

**********************************************************************************************

CFMoto 675R-R

CFMoto presenteerde veel nieuws, waaronder de 675SR-R supersport. Deze wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde driecilinder DOHC-motor, die goed is voor  90 pk @ 11.000 t/min. Het frame is van chroom-molybdeen-staal. De 41mm voorvork en de achterschokdemper zijn van KYB. De remmerij wordt verzorgd via 300mm schijven voor en een 240mm schijf achter. OTA-upgrades voor de elektronica en de status van de motorfiets zijn eenvoudig mogelijk via de CFMOTO RIDE app.

CFMoto 675NK

De 675NK heeft hetzelfde motorplatform als de 675SR-R. Dankzij verfijningen van het kuipwerk is de windbescherming verbeterd. Het buizenframe is van lichtmetaal. De NK heeft in twee standen instelbare tractiecontrole en een topsnelheid van 200 km/u. Het 5” TFT scherm bevat dezelfde functies en interactiviteit als de 675SR-R: CFMOTO RIDE app synergie, OTA upgrades, T-box en Google Maps beschikbaarheid, bovendien heeft de NK een bandenspanningscontrolesysteem. 

CFMoto Master of Speed

MASTER OF SPEED is “een artistieke viering van snelheid en dynamiek en een spirituele visie op een toekomstige CFMOTO high-level sportmotor”. Een concept van een EV dus. 

CFMOTO V4

CFMOTO introduceerde op de Eicma ook een nieuwe V-4-krachtbron. Deze 90 graden V4- heeft 997 cc cilinderinhoud uit een boring van 81 mm en een slag van 48,4. Het verwachte vermogen bedraagt 212pk @ 14.500 t/min en het maximumkoppel 114 Nm.

 

**********************************************************************************************

Ducati Scrambler 10° Rizoma

Ter ere van het 10-jarig jubileum van het Scrambler model brengt Ducati de Scrambler 10° Rizoma Edition. De tank, het motorblok, het rijwielgedeelte en details zoals de bar-end spiegels en het uitlaatsysteem moeten contrasteren met details in Metal Rose-kleur en met het Stone White van de tankcover en het sportieve spatbord.

Ducati Scrambler Icon Dark en Full Throttle

Ducati presenteert de Icon Dark en de Full Throttle. De Icon Dark is het instapmodel, De Full Throttle is geïnspireerd op US Flat Track wedstrijden. Dat uit zich in het nummerschild met nummer 62 en de carter beschermplaat, alsmede het verlaagde stuur en de gehomologeerde Termignoni uitlaatdemper en de up/down quickshifter. Beide modellen worden aangedreven door een luchtgekoelde tweekleps L-twin, goed voor 73 pk. Er is ook een 35 kW/A2-versie verkrijgbaar. 

Ducati Desert X Discovery

De Ducati DesertX Discovery is een reislustige versie van de Desert X. Hij is standaard uitgerust met verstevigde handkappen, verwarmde handvatten, een middenbok alsmede een verstevigde carterbeschermplaat, protectoren voor de waterpomp en voor de radiator. De Discovery heeft bovendien een hogere ruit en standaard aluminium koffers met 76 liter inhoud. Het dashboard biedt Turn-by-turn navigatie, die kan worden gebruikt via de Ducati Link App.

Ducati Multistrada V4

Ducati vernieuwde Multistrada V4 heeft een geoptimaliseerd frame met een hoger geplaatste swingarmas. De Euro 5+ V4 Granturismo motor maakt gebruik van cilinder-deactivering en levert 170 pk bij een 6% lager verbruik. De V4 heeft verder bochtverlichting, Engine Brake Control Wheelie Control en Tractie Control, alsmede bochten ABS met een Electronic Combined Braking system. De Multi is daarnaast ook nog voorzien van een automatisch systeem dat de motor laat zakken als de snelheid onder 10 km/uur komt. Verder biedt het motormanagement vijf rijmodi, waaronder een Enduro-mode en een “Wet Riding Mode”. 

Ducati Multistrada V4S  

Er is ook een sportievere V4 S-versie. Deze Multistrada kan onder meer bogen op semi-actieve Skyhook DSS EVO-vering met voorspellende functies, zoals hobbeldetectie, waarmee de respons van de achtervering in realtime kan worden aangepast. Ook heeft de S automatische hoogteregeling, voor- en achterradarsysteem ter ondersteuning van de Adaptive Cruise Control (ACC) en Blind Spot Detection (BSD) Aan deze systemen is nu Forward Collision Warning (FCW) toegevoegd. 

Ducati Multistrada V4 Pikes Peak  

De V4 Pikes Peak is de sportieve allroad van Ducati. Dat zie je onder meer aan het kleinere 17 inch voorwiel en de speciale kleurstelling met diverse carbonfiber delen en een titanium Akrapovič uitlaatdemper. Ook de Ohlins Smart EC2.0 vering is van een ander kaliber. Net als de andere Multi’s heeft ook de Pikes Peak een uitgebreid assortiment aan assistentiesystemen. De 170 pk sterke 1158cc V4 Granturismo-krachtbron is nu eveneens Euro 5+ gehomologeerd.

 

Ducati Panigale V2 en Streetfighter V2

De nieuwe Panigale V2 en Streetfighter V2 hebben beide een nieuw V2-motorblok en een nieuw monocoque frame. De nieuwe 890cc V-twin heeft variabele kleptiming en levert 120 pk beheersbaar via drie motormodi, terwijl er ook een 35 kW-versie leverbaar is. De voorvork is van Marzocchi, de achterschokdemper van Kayaba, beide zijn volledig instelbaar. Brembo M50 Monoblock remklauwen zorgen voor de vertraging van de machines, die 176 kg respectievelijk 175 kg wegen. Er is van beide ook een S-versie met Öhlins vering en een lithium-batterij.

 

Ducati Panigale V4

De nieuwe Ducati Panigale V4 weegt slechts 187 kg. Hij heeft een Desmosedici Stradale krachtbron met een contra-roterende as en Twin-Pulse timing, goed voor 216 pk bij 13.500 tpm. Elektronisch geregelde Öhlins NPX/TTX-vering verzorgt het wegcontact, verder is deze Panigale uitgerust met  Brembo HypureTM remklauwen en een gecombineerd Race eCBS systeem. De motor heeft enorm veel assistentiesystemen, waaronder de Vehicle Observer (DVO), Ducati Traction Control DVO, Ducati Slide Control, Ducati Wheelie Control DVO, Ducati Power Launch DVO, Engine Brake Control en Ducati Quick Shift 2.0. 

**********************************************************************************************

H - K

Honda CB350

De geheel nieuwe CB350 verwijst naar de klassieke CB’s uit de jaren zeventig. De CB350 wordt aangedreven door een luchtgekoelde, 348cc SOHC eencilindermotor met injectie en twee kleppen per cilinder. Het blok levert 21 pk @ 5.500 tpm, wat wordt gecontroleerd door Honda’s HSTC-tractiecontrole. De vijftrapstransmissie is voorzien van een zelfbekrachtigende slipperkoppeling. De motor staat op een 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel.  

Honda CUV

De CUV is een elektrische scooter voor de moderne forens. Dubbele Honda Mobile Power Pack e: batterijen zorgen voor de aandrijving van zijn 6kW EDrive zijmotor. Dat geeft hem een topsnelheid van 83 km met een bereik van meer dan 70 km. De oplaadtijd is 6 uur vanaf 0 - 100% en slechts 3 uur vanaf 0-75%. De uitneembare batterijen kunnen binnen in speciale oplaadstations worde geladen. Een 5 of 7 inch

TFT-scherm biedt navigatie en andere functies, als onderdeel van de nieuwe Honda RoadSync Duo-interface. 

Honda EV Fun Concept en EV Urban Concept

Honda liet op de Eicma in Milaan twee concepten voor elektrische motoren zien. De EV Fun Concept is een sportmotor, waarvan in 2025 toch een variant op de markt moet komen. De Urban concept is een visie op hoe een stadsverkeer-variant er uit zou kunnen zien. Beide zouden een range van meer dan 100 km moeten hebben. In 2040 zouden alle Honda motoren CO2-neutraal moeten zijn.

Honda CMX 500 Rebel

De CMX500 krijgt subtiele upgrades voor meer rijcomfort. Zo is de bumpstop achter verbeterd, terwijl ook het zitcomfort van het zadel is aangepast bij een gelijke zadelhoogte van 690 mm. Het duozadel kan voor sologebruik worden verwijderd. Er komt ook een CMX500 Rebel ‘S’-Editie met een af fabriek gemonteerde koplampkap, een getint scherm, retro-style voorvorkkappen en beenkappen, alsmede een speciaal bruin zadel met ruitstiksels en bronzen wielen.

Honda CMX 1100 Rebel

De ergonomie van de CMX1100 Rebel is verbeterd, terwijl de 1.084cc tweecilindermotor meer koppel bij lage en middelhoge toeren biedt. Dankzij ride-by-wire heeft de CMX nu drie standaard rijmodi en één door de gebruiker gedefinieerde optie. De modi hebben invloed op de vermogensafgifte, het remmen op de motor, het niveau van Honda Selectable Torque Control, de Wheelie Control en het schakelgedrag van de optionele Dual Clutch Transmission (DCT). Een nieuw 5-inch TFT-display biedt smartphone-connectiviteit en een USB-C-aansluiting. 

Er komt ook een SE-versie, met een koplampkap, speciaal ontworpen vorkpootbeschermers en een kort, sportief voorspatbord.

Honda Forza 750

Het kuipwerk en het design van de 17”-wielen van Honda’s maxiscooter zijn opgewaardeerd, terwijl nieuwe treeplanken het rijcomfort verhogen. Bijzonder is dat veel kuipdelen zijn gemaakt van gerecyclede kunststof of van het biomassamateriaal DurabioTM. De 745 cc tweecilindermotor heeft drie standaard modi en een vrij instelbare modus, waarbij het vermogen wordt bewaakt door de Honda Selectable Torque Control (HSTC) met een verder verfijnde RAIN-modus bevat. 


Honda X-ADV 750 

De Honda X-ADV heeft een nieuw, scherper design gekregen, waarin de dubbele LED-koplampen en de DLR met geïntegreerde richtingaanwijzers een hoofdrol spelen. Veel panelen zijn nu gemaakt van gerecycled kunststoffen of van bio-kunststof Durabio™. Het zadel en het windscherm zijn herzien, achter dat scherm bevindt zich een vernieuwd 5 inch TFT-kleurenscherm, dat via Honda RoadSync-app met smartphones verbindt.


Honda ADV350

Drie jaar na zijn introductie is de ADV350 opgewaardeerd. Hij kreeg een op afstand instelbare veervoorspanning achter, een 5”TFT scherm en zelfuitschakelende knipperlichten. De 330cc-motor kreeg een geregelde katalysator en levert nu 29 pk. Het windscherm is in hoogte verstelbaar, verder heeft de ADV35- een USB-aansluiting en een keyless contact.

Honda Forza 350 en 125

De Forza 350 en Forza 125 profiteren in 2025 van nieuwe ECU-instellingen, een herziene interne katalysator en uitlaatdemper, en een O2-sensor, zodat ze aan EURO5+ voldoen. Alle drie de Forza-modellen hebben een nieuw 5-inch TFT-scherm met vernieuwde menu's en lay-outs en Honda RoadSync smartphone-connectiviteit. Alle modellen zijn standaard uitgerust met HSTC, een USB-C-aansluiting, Smart-Key bediening en een elektrisch bediend windscherm, dat 180 mm in hoogte kan worden versteld.

CB1000 Hornet en Hornet SP

Het nieuwe topmodel in de Hornet-serie wordt aangedreven door een 152 pk sterke viercilinder lijnmotor. Die hangt in een  twin-spar frame, dat wordt afgeveerd door Showa's 'big piston' SFF-BP UPSD-vork. Het remsysteem is van Nissin. De verschillende rijmodi bieden verschillende combinaties van Power, Engine Braking en Honda Selectable Torque Control. Het 5 inch TFT-kleurenscherm biedt connectiviteit, Honda's Emergency Stop Signal (ESS) is standaard. De Hornet komt ook in een SP-variant, die 157 pk aan de krukas heeft. Deze versie heeft een instelbare Öhlins TTX36 achterschokdemper, een standaard quickshifter en Brembo Stylema remmen.


Honda NT1100

De 1.084 cc tweecilindermotor van de vernieuwde Honda NT1100 heeft nu 7% meer koppel. De assistentiesystemen zijn nu bochtafhankelijk en bevatten onder meer Selectable Torque Control, Wheelie Control, Cornering ABS en Rear Lift Control. Optioneel is er elektronisch geregelde Showa-vering leverbaar. Het 6,5-inch TFT-kleuren-touchscreen biedt smartphoneconnectiviteit. Verder heeft de NT1100 cruisecontrol, vernieuwde handvatverwarming, ACC- en USB-laadaansluitingen, zelfdovende richtingaanwijzers, Emergency Stop Signals en een middenbok.

Honda V3 concept

Honda liet in Milaan een prototype zien van een 75° V3 motor met elektrische compressor. Deze zou in de groep met de grotere cilinderinhoud vallen. Het blok heeft twee cilinders naar voren zitten, een cilinder naar achteren. Over krukasconfiguratie of ontstekingsinterval laten ze zich nog niet uit. Wel dat hij een elektrische turbo heeft. Die kan dus al vanaf stationair toerental lucht in de cilinders blazen en zo zorgen voor een goed koppel van onderuit. De tweede toepassing is “downspeeden”: de elektrische turbo kan bij lage toeren werken waardoor je meer koppel hebt en met een langere overbrenging kunt cruisen. Dat geeft een verlaging van het brandstofverbruik. 

 

**********************************************************************************************

Kawasaki Z900 en Z900SE 

De Kawasaki Z900 krijgt voor 2025 een scherper Sugomi-design. De 124 pk-sterke 948cc viercilinderkrachtbron profiteert van een sterker koppel bij lage toeren en is 16% zuiniger geworden. De motor heeft verder een quickshifter, cruisecontrole, radiale remklauwen en bochtafhankelijke assistentiesystemen. Voor het eerst kan er nu ook turn-by-turn navigatie op het 5 inch TFT-kleurenscherm worden weergegeven. De Special Edition-versie heeft een Öhlins-S46 achterschokdemper, Brembo-voorremklauwen en een standaard USB-C poort. Er is ook een 35 kW-versie leverbaar. 

Kawasaki Versys 1100

De viercilinderkrachtbron van Kawasaki’s Adventure Tourer is vergroot naar 1.099cc. Daardoor is het maximumvermogen van 120pk naar 135 pk gestegen. De nieuwe Versys 1100 wordt leverbaar in drie uitvoeringen: Standard, S en SE. Alle drie de modellen zijn uitgerust met KTRC-tractiecontrole, KCMF-bochtenmanagement, 4 verschillende rijmodi, een USB-C-aansluiting en - voor het SE model - elektronisch gedempte Showa-vering. De S- en SE-uitvoering zijn daarnaast nog voorzien van Cornering Lights, handvatverwarming, zelfreparerende lak en handkappen. 

Ninja 1100SX

De cilinderinhoud van Kawasaki’s Ninja is vergroot van 1.043cc naar 1.099cc. Daardoor is de trekkracht van onderuit verbeterd, terwijl het brandstofverbruik is gedaald van 5,8 naar 5,6 L/100 km. De Ninja 1100 SX is uitgerust met bochtafhankelijk ABS en Tractiecontrole en heeft cruisecontrole, een verstelbare ruit en een standaard USB-C aansluiting. Ook hier zal er een SE-variant beschikbaar zijn met Brembo M4.32 voorremklauwen, een Öhlins S46 achterschokdemper met handversteller en handvatverwarming.

W230 en Meguro S1

Met de W230 en de Meguro S1 introduceert Kawasaki twee fraaie modern classics, waarvan de namen refereren aan de historie van het Japanse merk. Beide modellen zijn uitgerust met stalen spatborden voor en achter, “peashooter”-uitlaten, spaakwielen en conventionele, ronde snelheidsmeters en toerentellers. Voor de aandrijving koos Kawasaki een 233cc tweekleps eencilindermotor met luchtkoeling, die 18 pk levert. Door de lage zithoogte van 740 mm respectievelijk 745 mm zijn de W230 en Meguro S1 toegankelijk voor een breed publiek. Het rijklaargewicht bedraagt slechts 143kg. 

 

**********************************************************************************************

 

KTM Super Duke 1390 GT

Er komt een GT-uitvoering van de Super Duke. Het onderscheid zit onder meer in de toevoeging van de nieuwste generatie WP APEX Semi-Active Technology vering en een verbeterde comfort mode. Brembo Stylema onoblock remklauwen en een multi-click-remhendel zorgen voor de remvertraging. Het ABS kent meerdere (Supermoto-) standen, verder is er een zeer uitgebreid pakket assistentiesystemen, dat gebruik maakt van een frontradar en een IMU. Het 8” TFT-dashboard biedt offline kaartnavigatie. 

KTM 1390 Super Adventure S EVO

De nieuwe KTM 1390 Super Adventure S Evo heeft WP Semi-Active Technology-vering en een 1350cc-LC8-V-twin met Camshift-systeem, goed voor 173 pk @ 9.500 tpm. Ook nieuw is de Automated Manual Transmission (AMT), waarmee je zowel automatisch als “handmatig” kunt schakelen. Het staand gemonteerde V80 TFT- touchscreen geeft toegang tot geheel Ride Modes, connectiviteitsfuncties en tot KTM's nieuwste Adaptive Cruise Control (ACC), die over remassistentie, botsingswaarschuwing afstandswaarschuwing en ACC Stop & Go beschikt. 

 

**********************************************************************************************

Kymco RevoNEX

De RevoNEX is een volledig elektrische high performance straatmotor, ontwikkeld in samenwerking met LiveWire. De RevoNex biedt volgens het bericht het plezier van schakelen, de sensatie van prestaties, de zekerheid van controle, de sensatie van geluid en de veelzijdigheid van modi. Nuttige info biedt Kymco verder niet.

Kymco CV-R5

De CV-R5 is een crossover in de ADV-categorie. Deze scooter heeft een 34 pk sterke SOHC eencilinder met vloeistofkoeling onder het zadel en staat op een 15” voorwiel en een 14” achterwiel. De tankinhoud bedraagt 13 liter, de scooter weegt 210 kg rijklaar.

Kymco AK premium 575

De AK Premium 575 is een Super Touring scooter. Ze wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde 574cc tweecilinder lijnmotor, goed voor 51 pk. Deze scooter staat op 15 inch wielen en weegt 240 kg. 

**********************************************************************************************

M - R

Moto Guzzi V7 Sport

De Moto Guzzi V7 lijn heeft nu rijmodi, cruise control, ABS en traction control. Zo ook het nieuwste model, de V7 Sport. Deze heeft een USD-voorvork en bochtafhankelijke assistentiesystemen dankzij een IMU. Het design kenmerkt zich door nieuwe zijpanelen, een korter spatbord en een agressievere uitlaat. De 853 cc V-twin-motor levert 67,3 pk. 

Moto Guzzi V100 Mandello Wind Tunnel Edition 

Ter ere van het 70-jarig bestaan van Moto Guzzi’s windtunnel, komt er een daaraan gewijde versie van de V100 Mandelle. Deze onderscheidt zich door een bijzondere kleurstelling, Öhlins semi-actieve vering en bochten-ABS. Er komt ook een S-versie van de Mandello. Die heeft het PFF Rider Assistance-systeem, ontwikkeld met 4D-radartechnologie, voor functies zoals Forward Collision Warning en Blind Spot Information System (BLIS).

 

Moto Guzzi Stelvio Duocento Tributo 

De Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo wordt in een gelimiteerde oplage van slechts 2.758 exemplaren geproduceerd. De Tribitop heeft een speciale kleurstelling en grafische details, alsmede het PFF Rider Assistance Solution-systeem met Forward Collision Warning (FCW), Blind Spot Information System (BLIS) en Lane Change Assist (LCA). Verder biedt de motorfiets verwarmde handvatten, verwarmde zitplaatsen voor rijder en passagier, een middenstandaard, TPMS-bandenspanningssensor en de Moto Guzzi MIA multimedia-interface.

 

**********************************************************************************************

Moto Morini Calibro

De Calibro is een nieuwe custom-cruiser. Hij heeft een ronde koplamp met DLR-cirkel en een 700cc tweecilinder lijnmotor, die het vermogen via een riem naar het achterwiel brengt. Het dubbel wiegframe is afgeveerd door een 41mm telescoop voor en stereo-vering achter. Een enkele schijfrem met tweezuigerremklauw voor zorgt samen met een enkele schijfrem met enkelzuigerklauw voor de remvertraging. De Calibro staat verder op een 18 inch voorwiel en een 16 inch achterwiel. De zithoogte is 725 mm. Er komt ook een Bagger uitvoering met een grotere tophalf en er zal een 35 kW-versie beschikbaar zijn voor A2-rijder.

Moto Morini Corsaro GT

De Corsaro-familie breidt uit met een GT-versie. Deze GT heeft een allroadachtig uiterlijk en wordt aangedreven door een 90° V-Twin met 750cc inhoud. De GT heeft een verstelbaar windscherm, LED koplampen en een 7-inch digitaal scherm - met navigatie en Bluetooth – bochten-ABS en dodehoekbewaking. De Corsaro GT levert 96 pk - 48 pk in A2 variant - en wordt in de tweede helft van 2025 leverbaar.

Moto Morini Alltrhike

De Alltrhike is een allroad met kleinere cilinderinhoud. De tweecilinder lijnmotor heeft  450cc inhoud en levert 44 pk @ 6.250 tpm. Met een gewicht van slechts 175 kg en een zithoogte van 820 mm biedt de Alltrhike een goede wendbaarheid. De Allthhike heeft een 21" voorwiel en een 17” achterwiel. De 42mm Kayaba UPSD-voorvork biedt 210 mm veerweg, de Kayaba achterschokdemper haalt 190mm. Het ABS is uitschakelbaar, verder heeft de Alltrhike een navigatiesysteem, een verstelbaar windscherm en USB-oplaadpoorten. De 18-liter brandstoftank zorgt voor een groot rijbereik. 

Moto Morini Rumble

De Rumble is een echte Bobber. Hij wordt aangedreven door een 350 cc V-twin, die 33 pk levert en dit via een riemaandrijving overbrengt naar het achterwiel. De Rumble heeft brede banden en een breed zadel. Een navigatiesysteem en krachtige LED-koplampen zijn standaard. De motor weegt (droog)  175 kg en heeft een 16-litertank. 

Moto Morini 3 ½ Sport

Vijftig jaar na de eerste lancering keert de iconische Moto Morini 3 ½ terug. Het ontwerp eert de agressieve lijnen van het originele model, met een nieuwe 350 cc V2 motor die 33 pk levert. Het blok hangt in een dubbel wiegframe. De zithoogte bedraagt 780 mm, de tankinhoud 15 liter. De 3 ½ weegt slechts 165 kg.

**********************************************************************************************

Piaggio MP3 310

Piaggio breidt het gamma driewielscooters uit met de MP3 310. Zoals de naam zegt, heeft deze een nieuw 310cc-motorblok, dat een lager brandstofverbruik biedt dan zijn voorganger. De MP3 310 heeft een nieuw ontworpen front met volledige LED-verlichting en een LCD-scherm en start via een keyless systeem. ABS en tractiecontrole zorgen voor de veiligheid, het Piaggio MIA connectiviteitsysteem is standaard. De MP3 310 kan met een autorijbewijs worden bestuurd, mits dit voor 19 januari 2013 is behaald.

Piaggio Medley 200

De Piaggio Medley 200 betreedt het middenklasse segment voor motorscooters met een geavanceerde watergekoelde, eencilindermotor die een vermogen van 13 kW en een koppel van 16,5 Nm levert. Ze beschikt over een Start & Stop-systeem, een innovatief anti-diefstal-systeem en het Piaggio MIA-connectiviteitssysteem

**********************************************************************************************

QJ Motor SRT600SX Touring

De SRT600SX Touring is een lichte Allroad crossover. Deze wordt aangedreven door een tweecilinder DOHC-lijnmotor met een inhoud van 554cc, goed voor 56 pk@ 8.250 tpm. De motor staat op een Marzocchi UPSD voorvork n weegt 220 kg rijklaar inclusief standaard driedelige aluminium kofferset. De tankinhoud bedraagt. 20,5 liter. Een 35 kW-variant is leverbaar.

QJ Motor SRT700SX Touring

Met de SRT700SX zet QJ Motor het allroad thema voort, maar nu met een tweecilinder DOHC-motor met 698cc. Dat lever 70 pk @ 8.000 tpm op. Ook deze SRT staat op een Marzochhi UPSD voorvork. De remmen zijn van Brembo, het gewicht is 243 kg rijklaar, wederom inclusief standaard driedelige alu kofferset. De tankinhoud is 19,5 liter, een 35 kW-variant is leverbaar.

QJ Motor SRK600RS

Ook op Supersport-vlak heeft QJ het nodige in huis. Bijvoorbeeld de SRK600RS. Deze deelt de tweecilinder lijnmotor met de SRT, dus ook hier een tweecilinder DOHC lijnmotor met 56 pk @ 8.250 tpm aan de krukas. De SRL staat op een Marzocchi UPSD-voorvork en heeft Brembo remmen. Hij weegt 194 kg en er is een 35 kW-variant verkrijgbaar.

QJ Motor SRK900

Een Power Naked, zo zou je de SRK900 kunnen noemen. De tweecilinder DOHC lijnmotor heeft 904 cc inhoud en biedt daarmee 95 pk @ 9.000 tpm. In lijn met de anderen heeft deze machine een Marzocchi UPSD voor en Brembo remmen. Rijklaar met volle 17,8 litertank brengt hij 220 kg op de schaal. Ook heer heeft QJ Motor aan een 35 kW variant gedacht.

QJ Motor SRT900SX Touring

De 904cc krachtbron is ook terug te vinden in de SRT900SX Touring, die tot de categorie van de Allroads behoord. Dus ook hier 95 pk een Marzocchi UPSD en stoppers van Brembo. Het gewicht lijkt hoog met 263 kg, maar dat is rijklaar en inclusief standaard driedelige kofferset. 35 kW ook weer leverbaar..

QJ Motor SRK921RR

Supersport of hypersport, zeg het maar. De SRK921 heeft een 921cc viercilinder lijnmotor in de machinekamer, goed voor 163 pk @ 13600 tpm. Marzocci verzorgt de wegligging voor en achter, Brembo de vertraging. Rijklaar brengt hi 223 kg op de schaal.

**********************************************************************************************

Royal Enfield Guerrilla 450

De Guerrilla 450 is een nieuwe roadster van Royal Enfield. Een vloeistofgekoelde, 452cc eencilinder DOHC-motor biedt een maximumvermogen van 40 pk @ 8.000 tpm. Het blok heeft twee rijmodi. De Guerrilla-varianten Dash en Flash beschikken over het nieuwe Tripper Dash en een 4-inch infotainmentpaneel dat communiceert met de RE-app. Daarmee kun navigeren, daarnaast biedt het systeem muziekbediening, weersvoorspellingen en uitgebreide voertuiginformatie.


Royal Enfield Flying Flee C6

Met de Flying Flee introduceert Royal Enfield haar eigen merk voor elektrische motorfietsen. De eerste twee telgen in deze serie zijn de C6 en de S6. De C6 is een classic, de S6 is een scrambler. De C6 komt volgend jaar al op de markt. De C6 heeft een aluminium Girder voorvork, een aluminium frame. De Vehicle Control Unit zou 200.000 verschillende rijmodi-combinaties bieden. Over the air updates zijn mogelijk. Het zou leuk zijn als Enfield in hun 1977 woorden tellende zelfverheerlijkingsbericht ook iets hadden verteld over het vermogen en de actieradius.

Royal Enfield Classic 650

De Royal Enfield Classic heeft de looks van een custom-cruiser uit de jaren vijftig. Dat wordt versterkt door de klassieke look van de 650cc tweecilinder lijnmotor, die met zijn 47 pk A2-geschikt is. Hij is standaard uitgerust met een duozadel, maar het passagierszadel en het bagagerek kunnen worden verwijderd via een mechanisme met één schroef.

*********************************************************************************************

S - Z

Suzuki DR-Z4S en DR-Z4SM

Suzuki brengt een totaal vernieuwde DR-Z4 in een Street-allroad-versie en in een SuperMotard-versie. Beide worden aangedreven door een 38 pk sterke eencilinder DOHC-motor met slipperkoppeling, die net als de tractiecontrole diverse modi kent. Het ABS is op de S-versie voor en achter uitschakelbaar, op de SM alleen achter. De S heeft een 21 inch voorwiel en een 18 inch achterwiel, de SM staat op 17 inch velgen. Verschil is er ook in de veerwegen: de S heeft 280mm voor en 296mm achter, de S heeft 260mm respectievelijk 277 mm.

 

**********************************************************************************************

Triumph Speed Twin 900

Voor 2025 kreeg de Triumph Speed Twin 900 een update van het uiterlijk en van het rijwielgedeelte. Dat profiteert nu van Marzocchi vering en een nieuwe, stijvere, aluminium swingarm. Het achterframe en het achterspatbord zijn smaller. De Speed Twin kreeg ook nieuwe wielen en een vierzuigerremtang in het voorwiel. De 900cc Bonneville-twin heeft ride-by-wire en levert 65 pk @ 7.500 tpm. Er zijn twee rijmodi beschikbaar. Het TFT-display biedt connectiviteit met mogelijkheid voor turn-by-turn-navigatie. Verder is een USB-C -aansluiting standaard, cruisecontrol is als optie leverbaar. Er is ook een A2-versie leverbaar.

Triumph Speed Twin 1200 and 1200RS

Triumph komt met een upgrade voor de Speed Twin 1200 en een nieuwe RS-uitvoering. De 1200cc 270°-twin krijgt 5 pk meer en levert nu 105 pk @ 7.750 tpm., ook krijgt de twin een nieuw ontwikkelde bochten-ABS en tractiecontrole. Het nieuwe TFT-display biedt connectiviteit met mogelijkheid voor turn-by-turn navigatie. De RS-versie krijgt sportievere ergonomie, een Marzocchi voorvork, Öhlins achtervering, Brembo Stylema remmen en Metzeler Racetec RR K3-banden, alsmede Triumph Shift Assist.

Triumph Tiger Sport 800

De Triumph Tiger Sport heeft een geheel nieuw ontwikkelde 800cc driecilinderkrachtbron. Die goed is voor 115 pk @ 10.750 tpm, waarbij de vermogensafgifte via drie rijmodi kan worden beïnvloed. Aan de krachtbron is een zesversnellingsbak met Triumph Shift Assist gekoppeld. De nieuwe Triumph staat op 17”-wielen en Showa vering met 150 mm veerweg.  De Tiger heeft radiale vierzuigerremklauwen voor, een zithoogte van 835 mm en een rijklaargewicht van 214 kg. Bochten-ABS en dito tractiecontrole zijn standaarde. Het nieuwe TFT-display biedt connectiviteit met mogelijkheid voor turn-by-turn navigatie.

Triumph Trident 660

Met nieuwe assistentiesystemen en betere vering gaat de Triumph Trident 2025 in. De Trident krijgt een IMU-gestuurd Optimised Cornering ABS en dito Tracticontrole, alsmede Shift Assist en cruisecontrole. Het nieuwe TFT-display biedt connectiviteit met mogelijkheid voor turn-by-turn navigatie. Het rijwielgedeelte profiteert van Showa’s SFF-BF Big Piston voorvork en een monoschokdemper van hetzelfde merk. 

***********************************************************************************************

Vespa GTS310

Vespa introduceert de nieuwe GTS 310. De slag van de eencilinder is vergroot van 63 mm naar ruim 70 mm, waardoor de cilinderinhoud stijgt van 278 naar 310 cc en het vermogen naar 25 pk. De motor voldoet aan de Euro 5+-norm en is bovendien efficiënter, wat het brandstofverbruik en de uitstoot verlaagt. Zoals gebruikelijk heeft ook deze Vespa een zelfdragende, stalen carrosserie. De GTS 310 staat verder op 12-inch velgen en is voorzien van ASR-tractiecontrole en ABS. Het VESPA MIA-connectiviteitsysteem is standaard. 

**********************************************************************************************

Voge 800 DS Rally

Nieuw bij Voge is de 800DS Rally. Deze allroad heeft een vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 800cc onder de framebuizen. Dit blok levert 94 pk @ 9000 tpm en betrekt zijn benzine uit een 24 litertank. De 213 kg droog wegende DS Rally staat op spaakwielen, met een 21” voorwiel en een 18” achterwiel. Nissin verzorgt de remmen, de instelbare vering is van KYB, met 200 mm veerweg voor en 190 mm achter. Een stuurdemper is standaard net als ABS en tractiecontrole. Die laatste twee zijn afgestemd op offroadgebruik.

Voge Valico 625

Het kleine broertje van de DS is de Valico 625. Hoewel de naam meer zou suggereren, heeft de tweecilinder lijnmotor een inhoud van 581 cc. Daarmee genereert ze 63 pk @ 9.000 tpm. De 191 kg wegende machine heeft een 17,6 litertank, 19” en 17” spaakwielen, Nissin remmen en KYB vering. ABS en tractiecontole zijn standaard.

 

**********************************************************************************************

Yamaha R3 

Yamaha heeft de lichte supersport, de R3, vernieuwd. Hij kreeg een nieuw design met opvallende dubbele, geïntegreerde koplampen en positielichten, die de op de M1 geïnspireerde luchtinlaat flankeren, boven de nieuwe aerodynamische winglets.

De 321cc tweecilindermotor voldoet nu aan Euro 5+ tweecilindermotor en is voorzien van een Assist & Slipper-koppeling. De motor levert 42 pk @ 10.750 tpm. Een nieuw LCD-instrumentenpaneel met connectiviteit en een handige USB-aansluiting vervolmaken de nieuwe R3, die slechts 170 kg op de schaal brengt.

Yamaha R9

Yamaha’s nieuwe R9 wordt aangedreven door de bekende 890cc driecilindermotor, die in een lichtgewicht, aluminium deltabox-frame hangt. De R9 is voorzien van KYB vering en Brembo Stylema remmen. De R9 is verder voorzien van een up-and-down quickshifter en van cruisecontrole met een instelbare snelheidsbegrenzer. Uiteraard zijn er diverse rijmodi en bochtafhankelijke assistentiesystemen, zoals  Traction Control, Slide Control System, ABS, Back Slip Regulator, Engine Brake Management en Front Wheel Lift Control. Voor circuitgebruik kan ABS worden uitgeschakeld. Er is ook een geïntegreerd navigatiesysteem beschikbaar via de Garmin StreetCross app.

 

Yamaha MT-07

De Yamaha MT-07 kreeg een gestroomlijnd nieuw uiterlijk, een nieuw frame, verbeterde vering en nieuwe, superlichte wielen. Mede daardoor weegt de MT-07 slechts 183 kg. De bekende 690 cc CP2-motor is nu voorzien van een slipper-assist-koppeling en een nieuw ride-by-wire-systeem. Er zijn drie ride-modi, terwijl ook de tractiecontrole in drie standen instelbaar is. De automatisch schakelende Y-AMT is ook op de MT-07 leverbaar, net als een up-and-down quickshifter. Cruise control behoort tot de standaarduitrusting. Het TFT-dashboard heeft connectiviteit via de gratis MyRide-app.

Yamaha Tracer 9, 9 GT en 9 GT+

De nieuwe Tracer 9 heeft een groter, verstelbaar windscherm gekregen, met daarachter een 7" TFT-kleurendisplay met connectiviteit. Alle drie de versies hebben bochtverlichting, waarbij de Tracer 9 GT en Tracer 9 GT+ met adaptieve Matrix LED-technologie zijn uitgerust. De Tracer 9 GT heeft bovendien elektronisch geregelde vering, een elektrisch verstelbaar windscherm, handvatverwarming, keyless contact en cruisecontrole, terwijl de GT+ daarbij ook nog het radar-ondersteunde pakket met adaptieve cruise controle, dodehoekdetectie en Front Collision Warning heeft, alsmede Unified Braking, Vehicle Hold Control en bandenspanningscontrole. De Tracers zijn leverbaar met de Y-AMT Yamaha Automated Manual Transmission.

Yamaha Ténéré 700 en 700 Rally

De Yamaha Ténéré 700 kreeg een nieuwe LED-koplamp en een 6,3” TFT-scherm met smartphone-connectiviteit en USB-C-aansluiting. De tweecilinder lijnmotor is nu voorzien van ride-by wire, verkiesbare rijmodi en geoptimaliseerde schakelklauwen. Voor offroadrijders zijn ABS en tractiecontrole uitschakelbaar. De machine profiteert verder van een nieuwe, volledig instelbare 43mm UPSD-voorvork met 210 mm veerweg en een volledig instelbare achterschokdemper.  Er is daarnaast een variant met een lagere zithoogte en kortere veerwegen. Ook komt er een Rally-uitvoering, met meer bodemvrijheid, een aluminium carterbeschermplaat, titanium voetsteunen en high-end Kayaba-vering, met 230 mm veerweg. 

Yamaha TMAX

Yamaha heeft de T-Max vernieuwd. Ze kreeg een nieuwe look, werd Euro 5+ en ze kreeg een nieuwe “Brake Control” remsysteem, dat bochtafhankelijk is. Er is nu een 7 inch dashboard, dat uiteraard connectiviteit biedt, hetgeen ook Garmin Navigatie mogelijk maakt via de Garmin Motorize app. Verder maakt de TMAX gebruik van keyless contact.

**********************************************************************************************

Zero XE

In de komende twee jaar zal Zero zes gloednieuwe modellen introduceren die allemaal een prijs hebben van minder dan €10.000. Voor 2025 trapt ze af met de XE, een lichte allroad/offroad in de A1/B-rijbewijsklasse. Zijn piekvermogen bedraagt 15,5 kW (21 pk), terwijl het gewicht met 101 kg uitzonderlijk laag is. De Zero XE heeft een 21 inch voorwiel en een 18 inch achterwiel. Zowel voor als achter gebruikt de XE dubelzuigerremklauwen. Het dashboard heeft 2,5 inch TFT-display. De XE heeft een 74 V-batterij met een capaciteit van 4,3 kWh, wat zorgt voor een rijbereik van 100 km. De batterij is uitneembaar en op te laden in 5,5 uur. De eindaandrijving gebeurt via ketting. Uitschakelbare tractiecontrole is standaard. De XE gaat € 6.510,- kosten. De prijzen zijn identiek in Nederland en België.