CFMOTO Fabrieksbezoek Hangzhou
Chinese fabrikant met aspiraties
Tekst & fotografie: Ed Smits
Indrukwekkende groei
Wanneer we vanaf het hotel via een sightseeing trip naar het hoofdkantoor van CFMOTO worden gebracht weten we niet waar we méér van onder de indruk zijn: de enorme metropool die Hangzhou heet (met 12 miljoen inwoners de 10e stad van China), de snelheid waarmee de metropool uit de grond is gestampt (in 1990 kende de stad nog maar amper 2 miljoen inwoners) of de enorme ruimtelijke wijze waarop12 miljoen inwoners, maar toch een oase aan rust alles is gebouwd en de oase aan rust in het verkeer. Geen constante kakofonie van sirenes, zoals in steden als New York of Berlijn waar het een af en aan rijden van brandweer, politie of ambulance is, en geen claxonnades van automobilisten die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Maar ook geen hordes scooterrijders die zich kriskras door het verkeer begeven.
Neen, Hangzhou is geen stad die aan de gevolgen van een enorme groeispurt aan alle kanten uit z’n voegen aan het barsten is, maar een moderne metropool waar ontzettend goed over is nagedacht. Hangzhou is wat BNP betreft de 8e stad van het Chinese vasteland, staat op de 10e plaats voor wat betreft Fortune Global 500 hoofdkantoren van alle steden wereldwijd (De 4e stad in China, na Beijing, Shanghai en Shenzhen) en staat volgens de 2020 Hurun Global Rich List op de 11e plaats in de wereld en 6e in China (na Beijing, Shanghai, Hong Kong, Shenzhen en Guangzhou) wat betreft het aantal ingezeten miljardairs. De stad staat wereldwijd op de 16e plaats wat wetenschappelijke output betreft.
De groei die Hangzhou staat niet alleen synoniem voor de groei van de Chinese economie, die aan het eind van de jaren ’70 van de vorige eeuw werd opengesteld, maar ook voor de enorme groei die CFMOTO in z’n nog korte bestaan heeft gemaakt. Het bedrijf is opgericht door meneer Lai en zijn broer, die 35 jaar geleden besloten om kickstarters voor motorfietsen te gaan verkopen, en begonnen met het maken van hun eigen mallen om hun nieuwe product te gieten. Al snel werd de productie naar
Februari 1989: het verhaal begint met een kleine werkplaats
September 1997: het eerste CFMOTO vloeistofgekoelde motorblok is een feit
Mei 1998: CFMOTO lanceert haar eerste vloeistofgekoelde scooter
motoren uitgebreid en werden nu ook kopieën van de Suzuki GP125 gemaakt. In september 1997 zag het eerste in eigen huis ontwikkelde vloeistofgekoelde eencilinder motorblok het levenslicht, een jaar later werd de eerste “Big Shark” motorscooter gelanceerd die populair zou worden als huwelijkscadeau.
In 2005 was CFMOTO voor het aanwezig op de EICMA in Milaan, destijds in een klein ‘Chinees’ hoekje in een van de achterste hallen. Dat jaar lanceerde het ook haar allereerste ATV, waarmee het bedrijf in korte tijd de wereld wist te veroveren. Om je een idee te geven: nog geen tien jaar later verkocht CFMOTO in ATV-land bij uitstek Australië meer ATV’s dan Kawasaki of Can-Am. Inmiddels is CFMOTO al meer dan 10 jaar het best verkochte merk in 4-wiel offroad voertuigen in Europa en is het nummer 1 in maar liefst 32 landen.
In 2011 ging CFMOTO een commercieel partnerschap met KTM aan en raakte het merk voor het eerst bekend bij het grote publiek. Twee jaar later werd CFMOTO de distributeur van KTMR2R in China, en werd de CKD business opgestart. Waarom KTMR2R? Toen Stefan Pierer de merknaam KTM in China wilde registreren bleek een slimme Chinees hem al voor te zijn geweest. In plaats van de merknaam weer terug te kopen nam Pierer het besluit om KTM in China als KTMR2R (als in: KTM Ready to Race) op de markt te gaan zetten.
In 2014 werd de 150NK gelanceerd, de eerste hippe Naked die een instant hit was op de Chinese markt, en sindsdien is het ontzettend hard gegaan. Werd in 2017 nog een bescheiden omzet van $275 miljoen genoteerd, het afgelopen jaar 2023 was dat al een zeer indrukwekkende $1,7 miljard, ofwel een groei van meer dan 600% in slechts 7 jaar tijd. Wat verkopen betreft heeft de 2-wieler divisie de 4-wielers ingehaald,
We hebben al aardig wat musea bij fabrieken bezocht, maar...
zo mooi als de Exhibition Hall van CFMOTO hebben we ze nog niet gehad
KTM heet in China dus KTMR2R, omdat Pierer achter het net viste met het vastleggen van de naam
van de totale omzet kwam afgelopen jaar 57% voor rekening van 2-wielers en 43% voor rekening van 4-wielers. CFMOTO is het hardst groeiende 2-wielermerk in China voor wat betreft motoren boven de 250cc. De 2-wieler omzet groeide in 2023 met 32,85%, terwijl op de internationale mark de verkoopaantallen van 2-wielers met maar liefst 78,22% toenam. Aantallen worden niet genoemd, maar met een capaciteit van 800.000 motorblokken en 600.000 voertuigen (2- en 4-wielers) is CFMOTO zeker geen kleine jongen meer.
Sinds de lancering van de allereerste 150NK is de portfolio van CFMOTO enorm gegroeid, van kleine elektrische crossers (CX-2E en CX-5E) en een trio aan kekke minimoto’s (ST Papio, XO Papio Racer en XO Papio Trail) tot een uitgebreide Naked familie (150NK, 250NK, 300NK, 450NK, 650NK en 800NK), een Supersport familie (250SR, 300SR, 450SR, 450SR S en 500SR VOOM), een Allroad familie (450MT, 700MT, 800MT (Touring, Explore en Sport) en een uitgebreide CL-familie (250CL-X, 300CL-X, 700CL-X (Heritage, Adventure en Sport), 250CL-C, 450CL-C EN 450CLC Bobber. Dat plus nog de 1250TR-G, de dikke toerbuffel die alleen in China leverbaar is en in grote delen van China als politiemotor wordt gebruikt, naast de 650TR-G die bij ons als 650GT In 2013 maakte CFMOTO haar debuut in de Isle of Man TT met de 650NK-TT. Gary Johnson finishte in 2016 op de 4e plaats als beste resultaat. In 2021 mochten we met de racer rijden op Cadwell Park op de markt werd gezet. En dan hebben we alleen nog maar de 2-wielers gehad, de lijst met 4-wiel voertuigen is minstens zo indrukwekkend. Nog zo’n indrukwekkend cijfer: CFMOTO telt al meer dan 100 miljoen klanten wereldwijd.
De entree in het fonkelnieuwe kantoorcomplex op de CFMOTO Campus in Hangzhou is op z’n zachtst gezegd indrukwekkend en imponerend, met een enorme foyer met Starbucks café en een zowaar nóg indrukwekkendere Exhibition Hall, waar de geschiedenis van CFMOTO wordt verteld. De musea van Ducati, Moto Guzzi en Piaggio mogen een rijkere geschiedenis hebben die veel verder terug gaat, maar de manier waarop die musea zijn opgebouwd is echt veel minder groots dan de Chinezen hier hebben gedaan. Het sluit naadloos aan bij het beeld dat CFMOTO wil uitstralen: modern, vooruitstrevend en innovatief.
Hypermoderne Campus
Van een handjevol medewerkers in een kleine fabriek 1989 is ZHEJIANG CFMOTO POWER CO. LTD. uitgegroeid tot een internationale producent van betrouwbare motoren, offroad voertuigen, motorblokken, frames, onderdelen, kleding en accessoires, die via een wereldwijd netwerk van meer dan 4.000 dealers in meer dan 100 landen worden gedistribueerd. De onderneming heeft 4 R&D Centers (Rimini, Hangzhou, Alleen al in Hangzhou heeft CFMOTO 6 assemblagelijnenShanghai en Plymouth), waar door meer dan 1.000 engineers inmiddels 1.326 patenten zijn vastgelegd. Het geld dat CFMOTO in R&D steekt is minstens zo hard als de omzet gegroeid, van $25,8 miljoen in 2019 tot $130 miljoen in 2023, waarbij de grootste groeispurt in 2022 werd gemaakt toen de investeringen in R&D groeiden van $59,4 naar $107 miljoen.
Na de zeer indrukwekkende Exhibition Hall vervolgt de rondleiding richting de fabriekshallen. Overseas Sales Officer Jay Li, die ons gedurende deze trip begeleidt, drukt ons op het hart dat in de CFMOTO KTMR2R assemblagehal niet mag worden gefotografeerd, maar waar bij een andere groep alle telefoons moeten worden ingeleverd heeft Li voor ons een betere oplossing: met speciale stickers wordt de lens van de telefoon afgeplakt. De assemblagehal is kleiner dan verwacht en kent slechts één assemblagelijn, waar volgens Li alleen de 790-modellen worden geassembleerd. Veel meer dan dat kan (of mag, dat kan natuurlijk ook) Li ons niet vertellen, dus ook niet of in deze faciliteit in de toekomst de door Pierer aangekondigde uitbreiding van productie wordt ondergebracht, of dat deze naar een van de andere fabrieken wordt verplaatst.
De assemblagehal waar alle KTM’s worden geassembleerd is klein bier vergeleken bij de naastgelegen CFMOTO assemblagehal, die uit maar liefst 4 zeer moderne assemblagelijnen bestaat. “Per assemblagelijn kunnen 500 motoren per dag worden geassembleerd”, zegt Jay Li. Da’s dus 2.000 motoren per dag, 10.000 motoren per week bij een normale werkweek, maar hoe zit dat in China? “
De blokken worden in een andere fabriek geassembleerd. Trollies zijn robotgestuurd
Het lijkt hectisch aan het begin van de lijn, maar iedereen kent z'n werk
Als een geoliede machine
En weer een batch klaar
De trolleys met onderdelen lopen met de band mee. Aan het eind volgt 100% controle
Op kantoor kennen we afwisselend werkweken van 5 en 6 dagen”, zegt Li. “Maar dat geldt niet voor de assemblage, omdat daar in ploegendienst wordt gewerkt.”
De trollies in de assemblagehal zijn robotgestuurd en van sensoren voorzien, die de karren afremmen mocht een of andere onverlaat – zoals ondergetekende in een moment van onoplettendheid – proberen over te steken. Elke rijdende werkbank heeft z’n eigen trolley met onderdelen voor de desbetreffende motor, waardoor in theorie op dezelfde band een diversiteit aan modellen kan worden geassembleerd. Het is opmerkelijk met hoeveel mensen aan het begin van de band aan één motor wordt gewerkt, zonder dat dit tot chaos leidt. Als een goed geolied Formule 1 team, waar iedereen weet wat zijn taak is. Het foutpercentage is indrukwekkend: ons wordt een cijfer van ‘five every million’ genoemd, maar dat lijkt ons wel héél erg optimistisch. Er blijkt “Five promille” te zijn bedoeld, ofwel 0,5% en dat is echt stukken beter dan de 10% die ons jaren geleden in Mattighofen werd verteld.
Wat in 1989 als klein bedrijfje begon waar kickstarters werden gemaakt is in 35 jaar tijd uitgegroeid tot een motorfabrikant van wereldformaat, zo is ons wel duidelijk geworden tijdens ons fabrieksbezoek. Alleen al de campus in Hangzhou is ongeveer 280.000 vierkante meter groot en huist 4.800 van de in totaal 6.000 medewerkers, waarvan zo’n 3.500 man in de productiehallen. De productiefaciliteit in Hangzhou heeft in totaal 6 assemblagelijnen goed voor een jaarlijkse productie van 270.000 motorfietsen, 250.000 offroad voertuigen en 100.000 elektrische motoren. Daarnaast is er een fabriek in Chongqing en een joint-venture fabriek met Yamaha in Zhuzhou.
In 2021 werd de CFMOTO Thailand Plant in bedrijf genomen, waar jaarlijks 40.000 offroad voertuigen kunnen worden geproduceerd. Het afgelopen jaar rolden in Mexico de eerste offroad voertuigen van de assemblagelijn van de CFMOTO Mexico Plant, waar op een vloeroppervlak van 75.000 m2jaarlijks door 500 medewerkers 100.000 offroad voertuigen kunnen worden geproduceerd. In de nabije toekomst zal daar nog een tweede fabriek voor 2-wielers aan toe worden gevoegd. En over de toekomst gesproken: sinds 2017 heeft CFMOTO veel in de R&D van nieuwe energie geïnvesteerd en beschikt momenteel over 12 New Energy laboratoria die in staat zijn het hele proces van ontwerp tot ontwikkeling van verschillende elektrische voertuigen te doen.
Experience more together
CFMOTO heeft als zich als missie gesteld om de wereld meer uitnodigend, toegankelijker te maken, een plezierige plek om te ontdekken, onder het motto: “experience more together.” Met zeer moderne productiefaciliteiten, een uitgebreid productgamma, zichtbaarheid in de motorsport - CFMOTO is actief in de Moto3 (5 zeges in 2024), Moto2 (1 podium in 2024) en de Dakar Rally (5e in 2024 bij de Quads), en betrokkenheid met de consument via de CFMOTO Racing Talent Trophy, de sinds 2017 georganiseerde jaarlijkse CFMOTO Day, het CFMOTO Ride digitale platform met meer dan 1,78 miljoen gebruikers, en het CFMOTO Adventure Ride project van georganiseerde tours wereldwijd is Mr. Lai hard op weg om zijn visie te realiseren: een wereldwijd premium powersports merk te worden.