Zoeken

Officieel: Kawasaki Z1100 en Z1100 SE – Sugomi Awakens

26 september 2025
We schreven het in mei al: de Z1000 zou een grotere broer krijgen. Nu is het officieel – Kawasaki heeft de nieuwe Z1100 en Z1100 SE onthuld. De Japanners presenteren hun nieuwste Supernaked als de ultieme belichaming van Sugomi: agressief, scherp en bomvol techniek. Kortom: een Z op steroïden.

We moeten je eerlijk bekennen dat het ons altijd wel heeft verrast dat Kawasaki het besluit had genomen de Z1000 uit productie te nemen. Tuurlijk, de Z900 was qua verkopen de Z1000 ruim gepasseerd, maar daarmee was niet gezegd dat er geen markt meer voor de Z1000 zou zijn. Z'n pure en brute kracht gaf 'm zeker bestaansrecht. 

Gelukkig is het afscheid slechts van korte duur geweest. In mei wisten we al te melden dat Kawasaki een Z1100 had gehomologeerd, wat ons destijds bij Kawasaki een politiek correcte "geen commentaar" reactie opleverde, maar nu heeft Team Green de Z1100 officieel onthuld, plus een Z1100 SE.

Zoals verwacht klopt onderhuids het hart van de Ninja 1100. De 1.099 cc vier-in-lijn levert 136 pk bij 100 kW en 11,5 kgm koppel, met de nadruk op een sterkere low- en midrange. Dat is mede te danken aan aangepaste inlaatkanalen, herziene nokkenassen, nieuwe klepveren en zelfs nieuwe zuigers. De slag is 3 mm langer dan bij de oude Z1000, terwijl ook het vliegwiel zwaarder is geworden om de punch onderin extra body te geven.

De versnellingsbak kreeg eveneens een update: alle overbrengingen zijn opnieuw afgestemd, met name de vijfde en zesde versnelling die nu langer zijn dan bij de vorige literklasse-Z. Daarmee krijgt de Z1100 niet alleen meer souplesse op de snelweg, maar behoudt hij de felle respons waar de Z-familie bekend om staat.

Het uitlaattraject is een 4-2-1-into-pre-chamber-into-1 constructie, ontworpen voor een zo laag mogelijk gewicht en die karakteristieke Sugomi-look. Kawasaki belooft een “visceral experience”, oftewel een blok dat aan je armen blijft trekken zodra de toerenteller in de hogere regionen klimt.

Frame, rijwielgedeelte en remmen

 

De Z1100 staat op een aluminium twin-tube frame, met SFF-BP upside-down vork en horizontale back-link achterschokdemper. Voor wordt geremd met 310 mm schijven en monobloc-remklauwen, goed voor een directe en scherpe bite.

De SE-versie legt de lat nog hoger: Brembo Stylema’s, stalen remleidingen, Brembo-schijven en achteraan een Öhlins S46 schokdemper met remote preload adjuster. Kawasaki levert de SE af op Dunlop Sportmax Q5A-banden – rubber dat eerder vooral op circuitdagen thuis leek, maar inmiddels ook straatrijders bedient.

Elektronica: alles erop en eraan

Op elektronica wordt niet beknibbeld. Ride-by-wire maakt cruise control en een bi-directionele quickshifter mogelijk. Een zesassige IMU regelt systemen als KTRC-tractiecontrole, KCMF-cornering management, KIBS geïntegreerd ABS en diverse rijmodi (Sport, Road, Rain en Rider).

Het 5” TFT-display ondersteunt niet alleen turn-by-turn navigatie en smartphoneconnectiviteit, maar ook voice control via Kawasaki’s Rideology-app. Daarmee wordt de Z1100 een van de meest connected nakeds op de markt.

Sugomi 2.0 – looks en ergonomie


Qua uiterlijk blijft Kawasaki trouw aan de Sugomi-filosofie die sinds de Z1000 van 2014 het gezicht van de familie vormt. Scherpe LED-koplampen, een nieuwe undercowl met vinnen en een breed, agressief silhouet laten er geen twijfel over bestaan: dit is geen brave jongen.

De ergonomie werd aangepast met een 22 mm breder stuur dat ook nog eens 13 mm verder naar voren staat. Kawasaki claimt dat dit zorgt voor lichter en scherper stuurgedrag in alle snelheidsbereiken, met meer direct contact tussen rijder en machine.

Levering

De Z1100 en Z1100 SE worden vanaf modeljaar 2026 bovenaan de Z-line-up gepositioneerd. Prijzen zijn nog niet bekend, maar dat de SE met zijn Brembo’s en Öhlins een flinke meerprijs krijgt, lijkt een zekerheidje.

Of, zoals Kawasaki het zelf poëtisch zegt: “Welcome to a new Z when Sugomi Awakens.” Wij zouden het simpeler verwoorden: de Z1100 is precies de brute, hypermoderne Supernaked die we al verwachtten – en misschien nog een beetje meer. Welkom terug...