Zoeken

Kawasaki Z1100 via CARB-documenten uitgelekt

8 mei 2025
Het afgelopen jaar werd het nog in alle toonaarden ontkend, maar dankzij nieuwe documenten van de California Air Resources Board (CARB) weten we nu dat er wel degelijk een nieuwe Z1100 aan zit te komen, als opvolger van de enkele jaren geleden uit productie genomen Z1000.

Het heeft ons destijds eerlijk gezegd wel verbaasd, het besluit van Kawasaki om de Z1000 uit productie te nemen. Tuurlijk, met de Z900 had Kawasaki een waanzinnig fijne fiets in huis die sinds z'n begin steevast een van de best verkochte motoren is geweest, en gaf in dat opzicht de Z1000 het nakijken, maar toch... Het bullige van de Z1000, waarmee je in zesde versnelling kon wegrijden, om vervolgens vanaf stationair toerental en 35 km/u in zes op het gas heerlijk weg te sleuren, was ongekend. Dat alleen al was voor ons een argument om de Z1000 te laten bestaan.

In eerste instantie leek dat ook zo. Kawasaki kwam zelfs nog met een Z1000R, voorzien van betere Öhlins vering en Brembo remmen, maar met de switch van Euro 4 naar Euro 5 werd het eind van de Z1000 ingeluid. Terwijl de door dezelfde 1.043 cc vierinlijn aangedreven Ninja 1000SX, weliswaar met een iets andere vermogensafgifte, wel in productie bleef en dat is gebleven tot eind vorig jaar de Ninja 1100 SX als diens opvolger werd geïntroduceerd. 

De Ninja 1100 SX was het tweede model dat door de tot 1.099 cc opgeboorde vierinlijn werd aangedreven, na de Versys 1100 waarmee we vorig jaar ook een scoop hadden gehad. Ook toen was het model via CARB uitgelekt. De importeur ernaar gevraagd kregen we destijds het bekende "geen reactie" als commentaar, maar toen er geen ontkomen meer aan was werd de nieuwe Versys 1100 eerder dan gepland wereldkundig gemaakt. 

De grap is dat op onze vraag van toen of er ook een nieuwe Z1100 te verwachten was, kregen we als reactie "was het maar zo'n feest", maar dankzij nieuwe documenten van de CARB weten we nu dus dat het wel degelijk zo'n feest gaat worden. Er gaat dus een nieuwe Z1100 aankomen, als derde model van het nieuwe 1100-platform.

Veel is er nog niet bekend over de Z1100 (behalve dat 'ie wordt aangedreven door dezelfde 1.099 cc vierinlijn eigenlijk helemaal niets), maar afgaand op de Versys en Ninja durven we wel wat voorspellingen te doen. Zo ligt het in de lijn der verwachtingen dat de Z1100 net als de Ninja 1100 een topvermogen van 136 pk bij 9.000 tpm zal hebben en een maximumkoppel van 113 Nm bij 7.600 tpm, maar dankzij een andere koppelkromme en eindoverbrenging heel anders zal aanvoelen. 

Dat is (net als bij de Ninja 1100) weliswaar een ietsje minder topvermogen dan de Z1000, die goed was voor 142 pk en 111 Nm, maar in alle eerlijkheid hebben we daar afgelopen jaar in Spanje helemaal niets van gemerkt. Daarnaast is de tijd dat fabrikanten elkaar aftroefden met vermogens en topsnelheden wel geweest, de pk's van vroeger hebben nu plaatsgemaakt voor geavanceerde elektronica. 

Precies dat zal straks het grote verschil zijn tussen de Z1000 en de nieuwe Z1100, die met een uitgebreid elektronicapakket zal zijn uitgerust, waarbij is te denken aan instelbare rijmodi en tractiecontrole, dankzij de bekende 6-assige IMU hellingshoek afhankelijk, net als het ABS. En uiteraard voorzien van cruise controle en Bluetooth connectiviteit via de Kawasaki Rideology app. 

De importeur om reactie gevraagd kregen we uiteraard dezelfde "geen commentaar" als vorig jaar, maar wij weten wel beter...