Zoeken

Honda haalt de jaren ’80 terug met de nieuwe CB1000F

10 oktober 2025
Honda brengt de legendarische CB-lijn terug met de nieuwe CB1000F: een moderne naked met de looks van de jaren ’80, gebaseerd op de CB1000 Hornet en voorzien van een hertekend viercilinderblok met extra punch onderin.

 

Na een eerste presentatie tijdens de afgelopen 8 Uren van Suzuka, toen nog als conceptmodel, heeft Honda nu geheel volgens verwachting de CB1000F officieel onthuld. De retro-klassieker grijpt qua design sterk terug op de CB750F uit de jaren ’80, maar combineert dat met de techniek en elektronica van nu.

Al sinds de introductie van de CB92 Benly in 1959 – het jaar dat Honda ook zijn eerste stappen zette op het TT-circuit – staan de letters CB voor sportieve allrounders met een eigen karakter. Zestig jaar later zet de nieuwe CB1000F die traditie voort: een machine die klassieke lijnen en moderne prestaties perfect in balans brengt.

Retrolook, moderne ziel



De CB1000F is duidelijk geïnspireerd op iconen als de CB750F en CB900F waarmee Freddie Spencer in de jaren ’80 furore maakte. De tank, zijpanelen en het kontje vormen één vloeiende lijn, terwijl de ronde koplamp met dubbele claxon en de vet aangezette graphics rechtstreeks uit het decennium van neonkleuren en cassettebandjes lijken te komen. Toch is dit alles geplaatst op een modern platform: de CB1000 Hornet vormt de technische basis.

Honda noemt de CB1000F de ‘Best Balanced Roadster’ – een motor die lichtvoetig stuurt als een middenklasser, maar aanvoelt als een grote viercilinder. Het 1000cc-blok is stevig herzien en levert nu 91 kW bij 9.000 tpm en 103 Nm bij 8.000 tpm. Niet gericht op toerenjagers, maar juist op een krachtig middengebied en een rauwer, meer karaktervol motorgeluid. De aangepaste inlaat en kleptiming zorgen bovendien voor een unieke, pulserende loop en een heerlijke viercilinderroffel uit de klassiek ogende 4-2-1-megaphone-uitlaat.

Chassis en elektronica





Qua rijwielgedeelte vertrouwt Honda op een stalen diamantframe met een specifieke achterbrug en subframe voor extra comfort. De vering komt van Showa, met volledig instelbare 41 mm SFF-BP upside-down voorvorken en een Pro-Link achterdemper die speciaal voor dit model werd afgesteld. De Nissin radiale remklauwen bijten in 310 mm schijven en worden ondersteund door cornering ABS dat samenwerkt met de zesassige IMU.

Diezelfde IMU vormt het hart van het elektronische systeem. Via Throttle-by-Wire biedt de CB1000F drie rijmodi (Standard, Sport en Rain) plus twee instelbare User-modi. Elk combineert instellingen voor Power, Engine Brake, HSTC (tractiecontrole) en Wheelie Control. De informatie wordt weergegeven op een 5-inch TFT-kleurenscherm met Honda RoadSync-connectiviteit, waarmee je via een Bluetooth-headset kunt bellen, muziek kunt luisteren of turn-by-turn navigeren.

Details en afwerking



Honda heeft oog gehad voor detail. De verlichting is volledig LED, inclusief een klassiek ronde koplamp met dagrijverlichting. De Honda Smart Key zorgt voor contactloze bediening, terwijl de ESS-functie (Emergency Stop Signal) bij hard remmen automatisch de knipperlichten laat oplichten om achteropkomend verkeer te waarschuwen.

Daarnaast is de CB1000F een van de eerste modellen waarbij Honda inzet op duurzame materialen: delen van het achterspatbord en de zadelonderzijde zijn gemaakt van gerecycled polypropyleen, afkomstig uit auto- en huishoudelijke kunststofresten.

Accessoires en kleuren

Voor wie zijn CB1000F verder wil personaliseren, levert Honda drie accessoirepakketten. Het Sport Pack voegt onder meer een gekleurde koplampkuip, radiatorgrill, quickshifter en motorbescherming toe. Het Comfort Pack is gericht op langere ritten met een hoger windscherm, comfortabele zittingen en mistlampen. Het Travel Pack voorziet in zachte zijkoffers en een tanktas voor de kilometervreter.

De CB1000F verschijnt in drie kleurstellingen:



- Wolf Silver Metallic met blauwe striping
- Wolf Silver Metallic met grijze striping
- Graphite Black

 

Terug naar de toekomst

Met de CB1000F brengt Honda de gloriedagen van de CB-serie terug naar het heden. Een motor die niet alleen nostalgie oproept, maar ook laat zien dat retro en modern perfect samen kunnen gaan. Of, zoals Honda het zelf zegt: “Fun to ride, full of character, built for today.”