Honda toont CB1000F en CB1000F SE conceptmodellen
Kawasaki deed het met de Z900RS, Suzuki met de GSX-S1000 Katana en nu lijkt ook Honda op weg om oude modellen een nieuw leven in te blazen, getuige de CB1000F en CB1000F SE die een week geleden tijdens de 8 uren van Suzuka (officieel in eigendom van Honda) nog als conceptmodellen werden gepresenteerd.
De CB1000F Concept werd trouwens al eerder gepresenteerd, als opvolger van het CB-F Concept dat al in 2020 was onthuld. Het verschil tussen de twee concepten zat 'm in de gebruikte donor: waar dat bij het 2020 concept het blok en rijwielgedeelte van de CB1000R was geweest, was voor de ogenschijnlijk nagenoeg productieklare CB1000F de mechanische spullen van de CB1000 Hornet gebruikt, inclusief 150 pk Fireblade motorblok.
De nu op Suzuka gepresenteerde CB1000F SE is in basis gelijk aan de eerder gepresenteerde CB1000F, maar dan met minuscule koplampkuip zoals Suzuki recent op de GSX-8TT heeft toegepast. Dat plus een ietwat aangepast zadel.
Hoewel officieel als conceptmodellen gepresenteerd werd dat idee door Honda eigenlijk meteen ook ontkracht, door van beide modellen twee kleurschema's te presenteren. Naast het eerdere grijs/blauw nu ook een zilver/grijze variant voor de CB1000F en een zwart/grijze variant voor de CB1000F SE.
Naar verwachting zullen beide modellen in 2026 op de markt worden gezet als opvolgers van de CB1300 Super Four en CB1300 Super Bol d'Or, die buiten Japan al een tijdje niet meer leverbaar zijn en waren afgeleid van de 1992 CB1000 Super Four Project Big-1. Honda heeft trouwens al wel aangekondigd dat de twee CB1300 modellen in 2026 uit productie worden genomen, momenteel worden beide modellen in Japan als Final Edition aangeboden.
Hamvraag is echter of de CB1000F en F SE ook buiten Japan op de markt zullen worden gezet. Technisch zou dat geen enkel probleem zijn, aangezien ze zijn afgeleid van de CB1000F Hornet die al typegoedkeuring heeft, maar tot nu toe heeft Honda zich in haar communicatie uitsluitend tot de Japanse markt beperkt.
En dat zou niet voor het eerst zijn, eerder heeft Honda exact hetzelfde gedaan met de Hawk 11 cafe racer, ook zo'n fiets met retro-looks die alle ingrediënten in huis had om op de internationale markt door te breken, maar alleen in Japan op de markt werd gezet. Mocht Honda besluiten om de CB1000F en CB1000F SE ook buiten Japan te lanceren, dan zullen we dat dit jaar op z'n laatst op de EICMA in Milaan wel merken. Voor die tijd zullen ze in Japan op de Japan Mobility Show (voorheen de Tokyo Motor Show) worden gepresenteerd.