Zoeken

Ducati presenteert de 2026 Multistrada V4 RS – nog scherper geslepen

17 september 2025
De Ducati Multistrada V4 RS keert terug – voor 2026 scherper dan ooit. Met beloftes over verbeterde elektronica, meer remvermogen, gewichtsbesparing en superieure afwerking zegt Ducati een stap vooruit te hebben gezet.

De Multistrada V4 RS werd in 2023 geïntroduceerd als de sportiefste Multistrada ooit. Met zijn Desmosedici Stradale-blok, topvering en hightech elektronica wist hij meteen indruk te maken, maar tijdens onze test vorig jaar bleek het compromisloze karakter niet voor iedereen weggelegd. 

Het blok voelde onderin rauw en onwillig, de quickshifter liet zich niet altijd van zijn beste kant zien en de keuze voor circuitgerichte Pirelli’s bleek op nat en koud asfalt eerder een risico dan een voordeel. Voeg daar het forse gewicht aan toe en je had een machine die briljant kon zijn, maar ook vermoeiend.

Voor 2026 belooft Ducati dat de RS op alle fronten verfijnder is geworden. De elektronica is opnieuw ontwikkeld met het Ducati Vehicle Observer-algoritme, rechtstreeks uit de MotoGP, dat het effect van zeventig sensoren simuleert voor nog preciezere controle. 

De semi-actieve Öhlins-vering kreeg nieuwe strategieën, de achterremschijf groeide naar 280 mm en het bochten-ABS werd verder verbeterd. Ook is er gewichtsbesparing gevonden dankzij een titanium subframe dat nu wél een topkoffer kan dragen, gesmede wielen, carbon details en een lichte lithium-ion accu – goed voor twee kilo minder dan de Pikes Peak.

Uiterlijk blijft de RS onmiskenbaar een Multistrada, maar met zijn eigen RS-livery en tal van subtiele details – van carbon voorspatbord tot techno-polymeer kontje – straalt hij nog meer exclusiviteit uit. Elke machine wordt bovendien genummerd geleverd, compleet met plaquette op de kroonplaat en een eigen startanimatie op het TFT-scherm.

Of de nieuwe RS de kritiekpunten van zijn voorganger weet weg te poetsen, moet blijken zodra we ermee op pad gaan. Dat wil zeggen, áls we d'r mee op pad mogen gaan. Het afgelopen jaar waren we de eersten, en meteen ook laatsten, vanuit Italië was een verbod uitgevaardigd om de RS nog uit te lenen aan journalisten. 

Op papier klinkt hij in ieder geval sneller, slimmer en verfijnder, maar de praktijk zal uitwijzen of Ducati erin geslaagd is om van het compromisloze beest een écht uitgebalanceerde sporttoerder te maken. Niet dat het voor potentiële kopers bepalend zal zijn, net als de vorige zal ook deze binnen no-time zijn uitverkocht. Oh ja, leverbaar vanaf november bij de Europese dealers.