Zoeken

Test: Ducati Multistrada V4 RS

Compromisloos beest

3 mei 2024
“Een compromisloze Multistrada V4, aangedreven door het Desmosedici Stradale motorblok van de Panigale V4, voor ongekende rijsensaties”, dat is volgens Ducati de nieuwe en gelimiteerde Multistrada V4 RS in een notendop, maar als ik aan het eind van de ochtend op het Circuit de Jules Tacheny in Mettet blij ben mijn bestemming te hebben bereikt weet ik niet of ik hier wel zo vrolijk van word.

Heiligschennis vond ik het, de Multistrada V4 die eind 2020 door Ducati was gelanceerd als opvolger van de Multistrada 1260. Na de Panigale V4 en de Streetfighter V4 was de Multistrada V4 het derde model waar de V-twin het veld had geruimd voor een V4, maar behoudens die modelaanduiding V4 had de Multi helemaal niets met de twee andere modellen gemeen (drie als je ook nog De meest extreme, maar ook de duurste Multistrada ooit: de V4 RSeens de Superleggera V4 meetelt). De Desmosedici Stradale V4, het kloppend hart van de Panigale (en Streetfighter en Superleggera) had namelijk plaats gemaakt voor een nieuwe V4, door Ducati de V4 Granturismo gedoopt, waarbij de desmodromische klepaandrijving het veld had geruimd voor ‘gewone’ klepveren. WTF!?! Desmodromische kleppen, sinds mensenheugenis hét handelskenmerk van Ducati, zomaar bij het grof vuil gezet? Hoe durfden ze. 

Het was niet het enige handelskenmerk waar Ducati afscheid van had genomen, ook de enkelzijdige achterbrug was ingeruild voor een dubbelzijdig exemplaar en alsof dat alleen al niet genoeg aderlating was, had Ducati de dubbele achterbrug ook nog eens foeilelijk gemaakt. Het zal best functioneler zijn geweest, maar het oog wil ook wat. Voor het eerst had de ‘dikke’ Multistrada ook een 19” voorwiel, zoals dat ook al op de Multistrada 1260 Enduro en de Multistrada 950 was toegepast. 

Een jaar later leek het echter weer de goede kant op te gaan, toen door Ducati de Multistrada V4 Pikes Peak werd gelanceerd. De foeilelijke dubbelzijdige achterbrug had het veld geruimd voor een oogstrelend mooi enkelzijdig exemplaar en aan de voorkant was weer een 17” voorwiel voorzien, zoals het een sportieve straatmotor betaamt. Een 19” voorwiel is leuk wanneer je offroad gaat, beter is dan zelfs een 21” voorwiel (want hoe groter de wielen, hoe gemakkelijker ze over oneffenheden rollen), maar op straat is een 17” voorwiel een betere keuze omdat het lichter is en daarmee ook lichter stuurt. Maar ja, ook de Pikes Peak had dezelfde klepveren V4 met hetzelfde topvermogen van ‘slechts 170 pk.

 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Ed Smits, Peter Aansorgh, Manu de Soomer (motorsportspics.com)