Iconic Motorcycles Auctions veilt unieke OW-01
De Yamaha FZR750R, beter bekend als de OW-01, heeft - net als de Honda RC30 - een iconische status. De motor werd door Yamaha in 1989 op de markt gezet als homologatiemodel voor het WK Superbike, de raceseries voor productiemotoren die in 1988 voor het eerst werd georganiseerd en van meet af aan ontzettend populair was.
Hoewel op papier een straatmotor was de OW-01 eigenlijk een racemotor pur sang, een racer met kenteken werd destijds ook wel gezegd. Met een prijskaartje van 45.000 gulden was de OW-01 een van de duurste motoren op dat moment, de duurste Japanse motor sowieso. Alles van de OW-01 was ontworpen met het oog op het circuit, om maar zoveel mogelijk gewicht te besparen.
Daarnaast was de motor voorzien van crème-de-la-crème vering, een Showa voorvork en Öhlins achtershock. De motor had een oldskool zit, met een superdun zadel, hoge zit en lage clip-ons. Perfect voor op circuit, enorm oncomfortabel op straat.
Kloppend hart van de FZR750R OW-01 was een compleet nieuw ontwikkelde 750cc vier-in-lijn, die z'n cilinderinhoud uit een boring x slag van 72 x 46 mm haalde, voorzien van een vijfkleps cilinderkop - een unicum van Yamaha in die tijd. Uniek waren ook de titanium drijfstangen en de zuigers met slechts twee zuigerveren - dit om de frictie te verminderen.
Benzine-injectie bestond in die tijd nog niet, de OW-01 kreeg z'n lucht/brandstofmengsel via 4 Mikuni flatslide carburateurs, waarvan kon worden gezegd: perfect voor op het circuit, enorm oncomfortabel op straat. Yamaha claimde een topvermogen van 121 pk, waarbij het vermogen haast als een tweetakt werd afgegeven, met een aan/uitschakelaar bij 9.000 tpm. Het maximum toerental lag bij 14.000 tpm (waanzinnig in die tijd), het drooggewicht was slechts 200 kilo.
Yamaha had ook een speciale racekit voor de OW-01 ontwikkeld, bestaande uit gesmede zuigers, hetere nokkenassen, een race-only ECU en compleet race-uitlaatsysteem. De motor deed de kwart mijl sprint in 11,2 seconden met een snelheid van 209,5 km/u. De topsnelheid van de OW-01 lag op rond de 260 km/u. Uniek was trouwens ook de close-ratio versnellingsbak.
De OW-01 is in de Verenigde Staten nooit als straatmotor verkocht, maar toen de AMA het reglement aanpaste en het verplicht aantal verkochte motoren naar slechts 15 terugschroefde, verkocht Yamaha USA ze direct aan gelicentieerde coureurs en teams.
De nu geveilde OW-01 werd de afgelopen maand bij Iconic Motorbike Auctions geveild. Het hoogste bod van $40.500 was echter lager dan de Minimal Reserve prijs, na de veiling accepteerde de verkoper een bod van $80.250 incl. kopersfee. Het is trouwens niet de eerste nieuw-in-de-krat motor die Iconic heeft geveild, in 2022 ging een ZXR750 voor $65.400 ($69.978 incl. kopersfee) onder de hamer.