Zoeken

1992 ZXR750R nieuw in de krat ter veiling aangeboden

15 februari 2022
Altijd al een échte klassieker willen hebben, het liefst met weinig kilometers op de klok. Bij Iconic Motorbike Auctions wordt momenteel een 1992 Kawasaki ZXR750R geveild, met 0 kilometer op de klok. Sterker, de motor is nog nieuw in de krat en is dus nog nooit in elkaar gezet. Je moet wel over een goed gevulde knip beschikken, het huidige bod staat op $43.100.

Dat voor een RC30 veel geld op tafel wordt gelegd, of voor een OW01, kijken we niet van op, per slot van rekening zijn die fietsen slechts in een beperkte oplage geproduceerd en hing er bovendien in die tijd al een behoorlijk prijskaartje aan. Voor de RC30 moest meer dan 30.000 gulden worden betaald, waar de OW01 met 45.000 gulden destijds een van de duurste productiemotoren was. 

Beide motoren waren door Honda en Yamaha puur en alleen ontwikkeld als homologatiemodel voor het WK Superbike. In 1991 volgde Kawasaki exact datzelfde pad en lanceerde naast de toen compleet vernieuwde ZXR750 de ZXR750R, als homologatiemodel voor dat WK Superbike. 

De ZXR750R was te herkennen aan z'n eenzitter kontje, maar de belangrijkste verschillen zaten onderhuids. Met een topvermogen van 120 pk was de ZXR750R maar liefst 20 pk sterker dan de standaard ZXR750, die met 100 pk eigenlijk underpowered was. Dat was gerealiseerd door hetere nokkenassen en 39 mm flatslide carburateurs, hét neusje van de zalm in het carburatie-tijdperk. 



Kawasaki had daarnaast de ZXR750R van een close ratio versnellingsbak voorzien en een ander item waar de motor direct aan was te herkennen was de aluminium benzinetank - een zeer unieke feature in die tijd. De échte connaisseurs zullen de R-versie ook herkennen aan het ronde gat in het rechterkuipdeel, voorzien om de flatslide carburateurs af te kunnen stellen. Het kuipdeel van de ZXR750 heeft daar geen gat omdat die geen flatslide maar constantvacuüm carburateurs heeft. 

De nu ter veiling aangeboden ZXR750R heeft bouwjaar 1992 - het tweede en laatste jaar dat 'ie zou worden geproduceerd. De motor zit nog fonkelnieuw in de krat en dat is meteen de reden waarom het het huidige bod $43.100 bedraagt. Dat betekent echter ook dat deze fonkelnieuwe 1992 ZXR750R nooit deze krat zal verlaten, zodra 'ie in elkaar is gezet is 'ie een belangrijk deel van z'n waarde kwijt.

Mocht je desondanks interesse hebben: de veiling sluit over 2 dagen. Hou er wel rekening mee dat 'ie nu in Santa Monica staat en je 'm dus ook nog naar hier zult moeten verschepen. Tenzij je natuurlijk al in California woont...