Zoeken

Verslag BMW GS Trophy 2012

Krachtvergende speciaal-proeven

8 januari 2013
Inhoudsopgave
Verslag BMW GS Trophy 2012
Derde editie
Geconcentreerde spanning
Krachtvergende speciaal-proeven
Marathon-dag
Informatie

GS Trophy_4_1
Briefing aan het begin van de dag

Na het ochtendritueel en opbergen van de tenten bij drie graden onder nul staat de volgende dag een marathonprogramma te wachten: 450 kilometer offroad over pistes en boswegen. Een droom, ware het niet voor de drie krachtvergende speciaal-proeven. Eerst moet elke van de drie team-motoren door een stroom BMW GS Trophy 2012
De proef om met de GS aan de hand een kreek te doorkruisen vergt veel energie
BMW GS Trophy 2012
Met het laatste beetje energie moet de GS over een boomstam worden geholpen
naar de andere kant van de oever een stuk stroomopwaarts worden gebracht, om daarna de stroom nogmaals te doorkruisen. De stroom is niet diep en de stroming van het water relatief onschuldig, maar: de motor mag niet gereden worden en moet met motorhulp over de grote stenen in de stroom en de lichte vulkaanas aan de andere kant van de oever omhoog worden geduwd. De banden van de motor zinken diep, de laarzen van de deelnemers nog dieper. Menig team vergt teveel van zichzelf bij de eerste twee motoren, om de derde motor regelmatig om te laten vallen. Een van de deelnemers moet zelfs een beroep op de artsen doen en de rest van de dag met uitputtingsverschijnselen afhaken.

De tweede opdracht bestaat uit een herhaalde rivieroversteek, echter minder spraakmakend. Wat volgt zijn haarspeldbochten en een onverharde steentjesweg omhoog naar de Paso del Córdoba – hartige drifts in het adembenemende landschap bij inmiddels bijna 30 graden, een wisselbad van temperaturen. Beneden aan het einde van de pas volgt de laatste proef voor vandaag, wederom eerder iets voor krachtpatsers dan voor verfijnden: de drie team-motoren moeten met vereende krachten, zonder gebruik van motoraandrijving, over een dikke boomstam in meterformaat geduwd worden. BMW GS Trophy 2012Daarna volgen 170 kilometer Argentijnse piste, die met deels meer en deels minder grote losse stenen is uitgezet. Opmerkelijk is nóg hoeveel fijner het stuifzand hier is ten opzichte van de Chileense kant. Marshall Rodrigo, in het dagelijkse leven in de houthandel werkzaam, licht dit toe: “Het is vulkaanas, die lag hier na een uitbarsting in Chili twee jaar geleden tot een halve meter hoogte. Wat jullie hier zien en inademen zijn de restanten…” Terwijl alle deelnemers er uitzien alsof ze fris zijn gepoederd rijden de Marshalls stofvrij vooraan en zien er ’s avonds uit alsof ze pas net hun Enduro-kloffie hebben aangetrokken. Aan het eind van de 170 kilometer lange piste is iedereen blij om ’s avonds de tent aan de oever van het vriendelijke Lake Nahuel Huapi op te kunnen bouwen – de laatsten arriveren om 20:30 uur. Bij het weelderige en hard verdiende avondmaal verkondigt Trophy-organisator Michael Trammer tot grote vreugde van de Duitse afvaardiging hun duidelijke dagzege aan, wat het zwart-rood-gele team met 98 punten aan de leiding brengt, voor de Fransen (92 punten) en de Argentijnen (88 punten).

De vierde dag belooft ietwat minder hectiek, aangezien het kamp niet hoeft worden opgebroken. Van een rustdag is echter geen sprake, want op het programma staat eerst een speciaal-proef op een afgesloten Enduro parkoers, waar alle rijders twintig ronden in maximaal twee uur moeten worden volbracht. Wie tot nu nog geen stoflongen had krijgt ze nu: na de eerste ronde is alles in stof gehuld en is het fijne vulkaanas tot in alle poriën doorgedrongen. BMW GS Trophy 2012
Stofhappen ook tijdens de proef op het Enduro-parkoers
BMW GS Trophy 2012
Met gebruikmaking van alleen het boordgereedschap moet een accu worden gewisseld
Echter niet alleen het slechte zicht, maar ook vermoeiing leidt tot twee zware valpartijen, die voor de Canadees Marc-André Octeau met sleutelbeen- en rib breuk het einde van zijn avontuur is. Ook de Oostenrijker Willy Schmidtmayr komt ten val en loopt schaafwonden en kneuzingen op, maar de volgende dag verbijt hij de pijn en staat weer aan de start. Goed bestoft gaat het na de proef – uiteraard weer over onbevestigde steentjeswegen – richting Ventisquero Negro, de zwarte gletsjer bij de berg Cerro Tronador. Sprookjesachtige uitzichten op de top en gletsjer bij heerlijke zonneschijn maken de tocht tot één uitgestrekt fotomotief. Na een intensieve rijdag met indrukwekkende uitzichten heeft de Trophy-leiding een theorie-test voor de deelnemers paraat: eerst staat een zoektocht naar een fout op de laptop op het programma, daarna moeten de accu’s van twee F 800 GS’en gewisseld worden, waarbij alleen het boordgereedschap mag worden gebruikt. Vandaag halen de Argentijnen de overwinning weer binnen, wat ze met 143 punten naar de tweede plaats in het algemeen klassement brengt. Aan kop breiden de Duitsers hun voorsprong met 152 punten uit, derde is Frankrijk met 141 punten.

BMW GS Trophy 2012
Het uitzicht is prachtig bij de Zwarte Gletsjer