Zoeken

Verslag BMW GS Trophy 2012

Geconcentreerde spanning

8 januari 2013
Inhoudsopgave
Verslag BMW GS Trophy 2012
Derde editie
Geconcentreerde spanning
Krachtvergende speciaal-proeven
Marathon-dag
Informatie

BMW GS Trophy 2013

De volgende dag rijdt een BMW X6 door het rennerskwartier en maakt met harde klanken het veld vrolijk, waarna het al snel een drukte van jewelste is, slaapzakken, iso-matjes en tenten moeten afgebroken en in zeezakken opgeborgen worden en naar de verzamelplaats worden gebracht, gevolgd door een hectisch ontbijt. BMW GS Trophy 2012
Stofhappen gegarandeerd tijdens de GS Trophy
BMW GS Trophy 2012
Hoezo Trail niet mogelijk met een GS?
Er heerst een sfeer van vreugdige verwachting en geconcentreerde spanning, als Tomm de Marshalls en Teams tot zich roept – Pablo, een Argentijnse Rot, krijgt de eerste dag de Duitse deelnemers en het Team Japan onder zijn hoede. Al na een uur op de uitgedroogde piste knarst het zand tussen de tanden en is het stof door alle mogelijke ritsen gedrongen – hier op het zuidelijk deel van de aarde is zojuist de zomer begonnen en heeft het al sinds weken niet meer geregend. Na een prachtig begin door dikke bossen, kleine kreekjes en voorbij aan met sneeuw bedekte vulkanen staat de eerste speciaal-proef de deelnemers al op te wachten: in een klein Araucaria-bos heeft de organisatie een verraderlijk trialparkoers uitgezet, die door twee van de drie deelnemers per land moet worden uitgevoerd. En als de F 800 GS als trialmotor al niet groot, onhandelbaar en zwaar genoeg was, is door de eerste deelnemers al snel in de zachte ondergrond geploegd en zijn gladde boomwortels bloot komen te liggen. Pech voor de Duitsers en alle navolgende nationaliteiten, want hier komt niemand meer foutloos doorheen. De lichte frustratie tempert het middagsmaal: uit de ogenschijnlijk uitgestorven omgeving is een meute mensen samengekomen om samen met de GS-deelnemers een klein volksfeest met muziek, dans, klederdracht en natuurlijk een grote barbecue te vieren.

BMW GS Trophy 2012
Aankomst in Argentinië

Korte tijd later verlaat de kudde Chili in de richting van Argentinië, waar het passeren van beide grensposten verbazingwekkend geruisloos verloopt. Nu staan nog bijna 200 zanderige piste-kilometers tot Lake Pulmari op ons te wachten, voordat tegen de avond de tweede speciaal-proef nog meer stof doet opwerpen. In een enge laan vol populieren moeten de rijders eerst zo’n tachtig meter accelereren, om daarna in een begrensde ruimte te keren en over de start-finish lijn knallen. BMW GS Trophy 2012De wedstrijd wordt als staffel doorgevoerd en iedereen moet eraan geloven. Pas daarna mogen de tenten aan de oever worden opgebouwd en de stof onder de douche uit de poriën worden geschrobd. Met het vallen van de duisternis koelt het gevoelig af, maar alleen de dagwinnaars uit Latijns-Amerika schijnt het niets uit te maken. Ze worden gevolgd door team Frankrijk, dat ondertussen bij twee andere teams kapotte banden heeft gerepareerd, en team Argentinië.

Al op de eerste dag was er werk aan de winkel voor Alex en Thomas, de beide artsen. Op een van de talrijke houten bruggen, de veelal uit niet meer dan twee houten planken bestaan om auto’s over te laten steken, kon een Spanjaard vanwege het vele stof de planken niet tijdig herkennen en koos voor het onfortuinlijke midden. Hij kukelde voorover van de motor en beet zijn bovenlip kapot, die met zeven hechtingen moest worden gedicht. Daarna zette een Iberiër de route een beetje onbedachtzaam voort.

BMW GS Trophy 2012
Lekker eten voor échte mannen...

Een nieuwe dag, een fris begin

De tweede dag begint opnieuw met muziek en staat geheel in het teken van water, wildwater om precies te zijn. Op het programma staat raften en deze job brengt de teams werkelijk dicht bij elkaar: er zitten namelijk letterlijk telkens twee landenteams in een boot. Bij de eerste speciaal-proef gaat het erom welk team de boot inclusief roeispanen het snelst in het water heeft – BMW GS Trophy 2012
Avontuur ook in het water tijdens een rafting van twee uur
BMW GS Trophy 2012
Met vereende krachten moet de GS over een gladde helling naar boven worden geduwd
bij de tweede wie de boot het snelst en met netjes opgeborgen duikersuitrusting weer aan land heeft. Daartussen staan twee uur inspanningen in het ijskoude gletsjerwater, gegarneerd met de nodige ‘Man-overboord’ manoeuvres. Dat zuigt de energie bijna uit je hele lichaam. Na een korte adempauze aan land volgt de derde opdracht: na een korte rit door diepe modder moeten de deelnemers die gisteren nog mochten uitrusten hun BMW eerst door de diepe modderpoel en aansluitend een gladde helling omhoog worstelen, ondersteund door de beide collega’s. Zonder kracht en bekwaamheid lukt hier niets en het korte stuk zuigt alle kracht uit het trio. Na de proef volgt een adembenemende offroad-rit over 150 kilometer en kort voor het eind verbied een gids het gebruik van een van de bruggen en stuurt de deelnemers daarentegen over een pad langs de rivier. Opeens bevinden de deelnemers zich in diep zand en moeten vol aan het gas draaien om de kwispelende GS’en deels ongecontroleerd over de berg te krijgen. Boven dient zich een adembenemend uitzicht aan op de uitgestrekte, van gras voorziene vlakte waar al enkele tenten versprongen zijn opgebouwd – Patagonië op z’n puurst. Bij de huidige oefeningen hebben de Fransen zich flink omhoog gewerkt en nemen als dagwinnaars met 56 punten de leiding over van Latijns-Amerika (47 punten). Op de derde plaats staan nu de Italianen en Britten met elk 46 punten.

BMW GS Trophy 2012