Zoeken

Op reis: Tomtom in Europa

Pagina 3

27 juni 2006
Inhoudsopgave
Op reis: Tomtom in Europa
Pagina 2
Pagina 3

Garmin Streetpilot 2820

TomTom_in_Europa_3_1.jpgNa Tomtom is enige tijd later Garmin aan de beurt gekomen. Met exact dezelfde voorbereiding (geen) was een direct en dus hoeplijk objectief vergelijk onvermijdelijk.

Een ritje richting Intermot, toevallig wederom Duitsland, een bepaald adres in voledig onbekende stad Keulen. De gegevens zijn er, de apparauur is er, we gaan. Direct bij monteren van het aparaat een verschil: Garmin heeft geen eigen stroomvoorziening, dus zal er onder het zadel gedoken moeten worden. Aan de andere kant; er hoeft dus ook geen batterijniveau bijgehouden te worden, maar soms is een route plannen eenvoudiger vanuit je stoel.

Ook heeft Garmin geen bl;uetoothmodule bijgeleverd; het wordt dus even knoeien met kabeltjes en speakers inde helm, maar eenmaal gemonteerd werkt het goed, zelfs met oordoppen in hoeft het geluidsniveau niet boven 50% ingesteld te worden. Darbij komt dat het gerommel met alle losse delen van Tomtom mij juist deed besluiten meer op beeld te rijden dan met de gesproken info. De instructies lijken in eerste instantie duidelijk en de reis wordt vol goede moed aanvaard. Aanwijzingen zijn duidelijk en komen op tijd, het display is redelijk afleesbaar en de snelheidsaanduiding heeft geen moraalridderfunctie. Sterker nog, de aankomst-schatting is zodanig scherp dat het nog flink doorrijden is om ook daadwerkelijk op de allereerst aangegeven tijd te verschijnen.

Het kaartje is wel minder flitsend dan bij tomtom, eenmaal bij een serieuze bocht aangekomen valt op hoe zuinig Garmin is met het verstrekken van beeldinformatie. Blind varen op de kaart zit er niet in, dar is het veel te onbetrouwbaar voor, in tegenstelling tot Tomtom.

Informatie en bediening onderweg is redelijk goed geregeld; met de knoppen aan rechterzijde is redelijk snel in het juiste submenu te komen, er is altijd een 'terug'-knopje aanwezig en met één druk op 'Kaart' ben je weer terug in de actuele situatie. Ook opties en keuzemogelijkheden zijn erg netjes, maar dat zijn eerlijk gezegd allemaal thuisopties, om het zo maar eens te zeggen. Belangrijkste is de werking, snelheid en informatievoorziening onderweg, en dat is een heel ander verhaal, en ook heel wat ernstiger. Want wat blijkt; eenmaal in Keulen aangekomen viel noch van de kaart, noch van de aanwijzingen af te leiden welke richting exact gevolgd diende te worden en reed ik dus verkeerd, voor de eerste keer. geeft niks, moet kunnen. Zou je denken. Daar is namelijk een navigatiesysteem uitgerekend goed voor en in, dus geen reden tot paniek. Alhoewel...de aardige dame die me tot dan toe heel netjes de juiste richting in gestuurd had reageert nu plots met een bits "Ga alsjeblieft terug naar de aangegeven route". Pardon? Is dat alles? En nogal een toon die ze aanhaalt zeg...

Na kruising na kruising doorereden te zijn (kon niet anders) en keer op keer als enige 'oplossing' een U-bocht geïntrueerd te hebben gekregen, begon het mij zacht gezegd te irriteren en Garmin uiteindelijk te dagen dat er wellicht iets gedaan moest worden. Ein-de-lijk kwam de verlossende reactie "herberekenen"....om vervolgens niet snel meer op te houden. Hmm...was van Tomtom toch een snellere oplossing gewend. ik manoeuvreer de motor bij een stoplicht zodanig dat ik, afgaande op de komende instructie, nog alle kanten op zou kunen, maar het mag niet baten: het licht gaat op groen en ik móet wel gaan rijden of ik krijg half Keulen op mijn dak. wat weer tot gevolg heeft dat ik opnieuw "herberekenen" te horen krijg...dat moet beter kunnen.

Eenmaal gearriveerd en de dingen gedaan die moesten gebeuren is het ook weer tijd om huiswaarts te keren, het adres wordt ingevoerd, ik wacht netjes op deparkeerplaats totdat de berekening compleet is en de reis kan beginnen, let ontzettend goed op zol instructie als de aangegeven route en....rij alsnog verkeerd. Wat blijkt: sommige instructies gaan uit van andere informatie dan die op (leesbare) borden. Dat bleek nog eens te meer op bekend terrein; ik zou mijn eigen afslag nooit de beschrijving gegeven hebben waar Garmin mee aan kwam zetten.

Kortom; eenmaal gewend aan Tomtom is Garmin echt andere koek, en lang niet altijd in positieve zin. Traag, bits en onduidelijk, maar daartegenover staat wel dat het hoogstwaarschijnlijk met enige gewenning een stuk beter leefbaar is. Duidelijk merkbaar is dat Tomtom meer aan gebrukersomgang gewerkt heeft, waar Garmin het (vooralsnog) meer moet hebben van zakelijkheid en opties. In een ideale wereld heb je een Tomtom met Garmin menu's en opties. En wie weet wat Zumo te bieden heeft...