Test: Yamaha XJ6 ABS
Een naam – of typeaanduiding – is soms onmiskenbaar verbonden met een motormerk. Je hoeft het maar te zeggen en zowat iedereen weet precies over welke motor of soort motor je het hebt. Het zijn vaak de ‘evergreens’ van een motormerk, maar deze hebben niet altijd het eeuwige leven. Er komen nieuwe modellen en soms verdwijnt daarmee de naam of typeaanduiding, terwijl de naam nog jaren erna bij veel mensen een belletje doet rinkelen.
Als je dan als fabrikant weer een soortgelijk model ontwerpt, kan je natuurlijk weer een nieuwe naam verzinnen… of je doet aan recycling. Voor die laatste optie koos men bij Yamaha, en waarom ook niet. Op die manier hoeven ze geen nieuwe namen te verzinnen en als het gaat om iconen dan kan je mogelijk ook nog eens gebruik maken van de bekendheid die de naam al heeft. Zo heeft Yamaha vorig jaar de Ténéré nieuw leven ingeblazen. Wat betreft diezelfde Ténéré hebben we vorig jaar zelf ondervonden dat zo'n reïncarnatie meer dan geslaagd kan zijn.
Dit jaar was het de beurt om een ander icoon van Yamaha nieuw leven in te blazen: de XJ of zoals vele hem beter kennen, de Diversion. Zowel in een naakte versie als een halfkuip versie was deze (budget)motorfiets in een 600 en 900cc versie verkrijgbaar. Nu is de 600 versie – en type aanduiding - terug in wederom een naakte en halfkuip versie. De naakte versie heet gewoon XJ6 terwijl de halfkuip versie behalve extra kuiponderdelen de naam Diversion erbij heeft gekregen. Om erachter te komen of de wederopstand net zo goed gelukt is als bij bijvoorbeeld de Ténéré werd de eigen – weliswaar 900 – Diversion omgeruild voor de nieuwe XJ6.
Tekst: Edwin Loos
Foto's: Vincent Burger
Met dank aan Dienst Landelijk Gebied voor het beschikbaar stellen van het voormalig militair complex Kamp Koningsweg - Zeven Provinciën.
Hergebruik
Naakt is hot en het is dus niet vreemd dat fabrikanten hier veel aandacht aan besteden. Yamaha is natuurlijk al goed vertegenwoordigd in deze klasse met de Fazer en dan met name de FZ serie. De 'oude 'XJ stond te boek als een lowbudget motorfiets, zonder veel poespas, hoge prestaties en een hoogwaardige uitstraling. Met de FZ serie al in het programma zou je al snel kunnen denken dat de 'nieuwe' XJ6 een budget versie is. De prijs van een XJ6 ligt inderdaad lager dan van een vergelijkbare FZ, maar - zoals Yamaha zelf ook aangeeft - is de XJ6 geen lowbudget versie. En als je de XJ6 alleen al ziet staan, ziet ze er zeker ook niet zo uit.
De achterbrug mag er misschien simpel uitzien, maar verder staat er gewoon een fris ogende motor met een moderne uitstraling. De uitlaat zit - zoals we tegenwoordig wel vaker zien - niet in het kontje of naast het achterwiel, maar onder het motorblok. Naast een fors ogende tank is - zoals bijna bij alle nakeds tegenwoordig - een grote koplampunit aanwezig met daarop de tellerunit bevestigt. Niks nieuws onder de zon, al is het omdat dit dashboard al vaker door Yamaha is gebruikt en ja.... bijvoorbeeld op de FZ6. Een grote duidelijke analoge toerenteller met een net zo duidelijk afleesbaar digitaal display met alle nodige informatie als de snelheid, tijd, tripmeters en benzinemeter.
De naam (en tellerunit) is niet het enige wat Yamaha heeft hergebruikt. Het motorblok is tevens een oude bekende, namelijk het oude blok van de al eerder genoemde FZ wat weer afkomstig is van de R6 van een paar generaties terug. Was bij de donatie van R6 naar de Fazer het blok al teruggetuned en aangepast, bij de transplantatie naar de XJ6 is wederom het blok onder handen genomen en teruggeschroefd. Vooral de kop van het motorblok en de inlaten zijn aangepast en volgens opgave staan er nu nog 78 paarden te trappelen die gezamelijk goed zijn voor een maximaal koppel van 60 Nm.
Het lagere vermogen geeft al aan dat de doelstelling voor de XJ6 anders is dan de FZ6. Minder sportieve eigenschappen en meer richting de 'oude' Diversion, een motorfiets die je overal voor gebruiken. In de stad, voor woon-werkverkeer of lekker een blokje om. Een motor bruikbaar voor alle doelen zonder compromissen te sluiten - zoals Yamaha het mooi verwoordt - en de 'oude' XJ-serie al bekend om stond.
Oorsprong
De motor heeft een lage zit van 785mm zit tussen sportief en rechtop in. Het stuur staat iets naar voren en is lekker breed. Eventueel is het stuur nog verstelbaar. De spiegels staan door het brede stuur ook ver naar buiten, wat weer resulteert in een goed zicht naar achteren. De hele houding is gemakkelijk en relaxt. De XJ6 met ABS heeft een rijklaargewicht van 210 kilogram. Mede door de lage zit en dat de fraai gevormde uitlaat onder het motorblok zit, voelt de Yamaha niet zwaar aan. Langzaam manoeuvreren - in de stad of file - is dan ook helemaal geen straf op de XJ6.
Het wederom aangepaste motorblok moet het langzaam manoeuvreren tevens gemakkelijker maken. Minder paardenkrachten maar wel meer kracht onderin. Geen loze woorden, want de XJ6 pakt gemakkelijk op en rijdt nog erg soepel onder de 3000 toeren. Vanaf 4000 toeren - en vooral als de 6000 wordt gepasseerd - begin je wel meer te merken waar het motorblok haar oorsprong heeft liggen, want dan lijkt er een extra blik met paarden te zijn opengetrokken. Het is niet zo dat het gelijk een racemonster wordt, maar het tamme karakter maakt wel plaats voor een pittige tante. Het geluid wat letterlijk onder je kont vandaan komt, maakt de beleving nog groter. Behalve het voordeel van het lage zwaartepunt door de plaatsing van de uitlaat, heeft het als bijkomend voordeel dat het geluid niet achter je zit en dus beter hoorbaar.
Verbruik Yamaha XJ6 ABS
Met een gemiddeld verbruik van bijna 19 kilometer op 1 liter benzine doet de Yamaha XJ6 het niet slecht. Met een tankinhoud van 17,3 liter is er een gemiddelde actieradius van ruim 320 kilometer te behalen. De 1 op 15 is genoteerd een rit op de Duitse Autobahn. Voor de rest is de XJ6 reed de XJ6 niet minder dan 18 kilometer op 1 liter brandstof.
Hoogst: 1 op 15,2
Laagst: 1 op 21.7
Gemiddeld: 1 op 18.7
Ondanks dat XJ6 laag in de toeren gemakkelijk te rijden is, zal de naald van de toerenteller regelmatig zich in het middengebied of zelfs de hogere toeren aanwijzen. De afkomst van het motorblok wordt in de gemaakte toeren namelijk niet verloochend. De maximaal 78 paarden trappen namelijk bij 10.000 toeren terwijl het maximale koppel bij 8.500 toeren wordt bereikt. In de 6e versnelling met 125 kilometer per uur staat de naald van de toerenteller bij de 7.
Dat het om een naakte motorfiets gaat en dus zo goed als geen windbescherming aanwezig is, wil niet zeggen dat het niet erg comfortabel zitten is op de snelweg. Sterker, boven de 160-180 wordt het pas spieren kweken, zeker als je de topsnelheid van 205 kilometer per uur op de teller wilt rijden. Handig als je snel ergens wilt komen, maar fijn is dan anders.
Nattigheid
In Nederland mogen de temperaturen en het weer nu wel zomers aan doen, maar tijdens de testperiode van de XJ6 was het nog erg nat. Welgeteld was er in de week dat wij de Yamaha tot onze beschikking hadden 1 droge middag te bespeuren. Het blijft toch een grote geruststelling als juist bij dit soort omstandigheden een motor is uitgerust met ABS... zoals de XJ6. Er is dan altijd meer vertrouwen om ook in slechte omstandigheden de remhendel in te knijpen. De XJ6 heeft aan de voorzijde remschijven van Ø298mm en aan de achterzijde één van Ø245mm. Gebruik maken van de remmen is erg vriendelijk te noemen. Ze bijten zich niet vast, zijn goed op te bouwen en hebben een goede remvertraging. Om snel stil te staan moet de remhendel wel erg ver worden ingeknepen, maar met het ABS achter de hand - wat tevens erg vriendelijk werkt en mooi is weggewerkt in het wiel - is dat geen probleem om ook daadwerkelijk te doen.
Tijdens de nattigheid was al erg goed te merken dat de XJ6 in het dagelijkse gebruik erg gemakkelijk was te sturen en neutraal de bochten doorging. De droge middag werd uiteraard gebruikt om vooral deze eigenschappen te ondervinden. Na de regen kwam dan misschien wel zonneschijn, maar gelukkig bleven de stuureigenschappen aanwezig. Of het nu om langzame bochten gaat of om snelle doordraaiers, de XJ6 gaat er als vanzelf doorheen. Heel neutraal en stabiel kan elke bocht genomen worden. Ondanks de nog niet zo hoge temperatuur en soms nog natte plekken op het wegdek, was al redelijk snel het geluid van de slijtbout aan het asfalt te horen. Niet omdat er weinig grondspeling aanwezig is, maar wel door de fijne stuureigenschappen.
De dagen met al die nattigheid verdwijnen dan gelijk als regen voor de zon en op de XJ6 weet je dan gelijk weer waarom je motor rijdt. Gewoon lekker rustig rondtoeren en genieten van de zonnestralen. Met het toch wel brede werkgebied is er redelijk schakellui te rijden. Voor het wat vlotter rijden zal er wat meer geschakeld moeten worden. Dat vraagt soms nog wel de nodige precisie. Van een mes door warme boter is geen sprake, maar als de aandacht bij het schakelen blijft doet de versnellingsbak wel wat je wilt. Het is jammer dat de koppelingshendel niet instelbaar is, in tegenstelling tot de remhendel. Voor ondergetekende had deze namelijk wel iets dichterbij mogen staan, waardoor mogelijk ook meer gevoel in het schakelen zou kunnen zijn.
Genoeg gevoel is er aanwezig als er oneffenheden aanwezig zijn. De vering van de XJ6 is grotendeels als de hele motor is: neutraal en vriendelijk. Totdat een slecht stuk weg verschijnt. Is het een enkel hobbeltje of gat, dan is er nog weinig aan de hand. Ook in de bochten kan de niet instelbare conventionele voorvork van 41mm en de beperkt instelbare achter schokdemper het comfort of de stabiliteit behouden. Volgen de oneffenheden elkaar snel op, dan lijkt Yamaha toch een compromis te hebben gesloten. En als we het dan toch over compromissen hebben: net zoals eigenlijk bij veel merken zorgt het design niet echt voor veel bagageruimte. De kleine, korte en vooral dunne kontjes laten weinig ruimte over om iets onder het zadel kwijt te kunnen.
Conclusie
Vorig jaar hebben we al mogen ervaren dat Yamaha met succes de Ténéré herintroduceerde. En zeer geslaagd naar onze mening. Bij Yamaha hebben ze wederom een icoon opnieuw op de markt gebracht: de XJ6 of Diversion zoals de meeste onder ons deze motor beter kennen. De motor zonder compromissen of opvallende eigenschappen, maar wel overal voor bruikbaar.
De nieuwe XJ6 staat hier ook voor en net zoals bij de Ténéré kunnen we niet anders zeggen dat Yamaha geslaagd is in deze herintroductie. De XJ6 ziet er niet alleen goed uit, er lijken inderdaad maar weinig compromissen gesloten te zijn. Als in één woord deze motor omgeschreven zou moeten worden, is waarschijnlijk 'vriendelijk' of 'neutraal' het juiste woord. Maar dan wel in positieve zin.
De XJ6 stuurt erg gemakkelijk en neutraal op lage en hoge snelheden. De remmen bijten niet, zijn goed te doseren en leveren voldoende remkracht. Bij lagere toeren pakt de motor nog goed op waardoor bijvoorbeeld langzaam rijden in de stad of file ook goed is te doen. Als er al compromissen zijn gesloten, betreft het misschien de bagagemogelijkheden of het schakelen.
Nu stond de oude Diversion bekend als een lowbudget motorfiets, maar deze nieuwe versie is verre van dat. Het uiterlijk en de gebruikte techniek vallen absoluut niet in die categorie. Het is jammer dat noodgedwongen door de kridietcrisis Yamaha de prijzen heeft moeten verhogen, maar nog steeds staat er voor een schappelijke prijs een zeer complete en waardige motor in de showroom.
De XJ6 heeft wederom alles in huis om wederom naam te schrijven. We kunnen niet wachten tot Yamaha een volgende motor uit de oude doos nieuwe leven in blaast.
- Vriendelijk, stuur- en rijeigenschappen, remmen
- Koppelingshendel, schakelen, noodgedwongen prijsverhoging
Technische gegevens
Merk/Model | Yamaha XJ6 ABS |
Motor | |
Type | Vier-in-lijn |
Koelsysteem | Vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 600 cc |
Boring x slag | 65,5 x 44,5 mm |
Compressieverhouding | 12,2:1 |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | Injectie |
Smering | Wet sump |
Vermogen (opgave) | 78 Pk @ 10.000 tpm |
Koppel (opgave) | 59,7 Nm @ 8.500 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6, constant mesh |
Primaire reductie | Tandwielen |
Finale reductie | Ketting |
Koppeling | Nat, meervoudig platen |
Chassis | |
Frame | Staal, diamant vormig |
Wielbasis | 1.440 mm |
Balhoofdhoek | 26º |
Naloop | 103.5 mm |
Vering voor | Telescopisch Ø 41 mm |
Veerweg voor | 130 mm |
Vering achter | Monocross, veervoorspanning instelbaar |
Veerweg achter | 130 mm |
Voorrem | Dubbele 298 mm schijf, 2-zuiger remklauw |
Achterrem | Enkele schijf 245mm, 1-zuiger remtang |
Voorband | 120/70 17" |
Achterband | 160/60 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.120 mm |
Breedte | 770 mm |
Hoogte | 1.085 mm |
Zadelhoogte | 785 mm |
Bodemvrijheid | 140 mm |
Rijklaargewicht | 210 kg |
Tankinhoud | 17.3 liter |
Reserve | n.b. |
Algemene gegevens | |
Klein rijbewijs | Verkrijgbaar in 25 kW uitvoering |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL (adviesprijs na 1 april) | € 7.999,-- |
Adviesprijs BE | n.b. |
Importeur NL | Yamaha Motor Nederland |
telefoon | 020-6546000 |
www.yamaha-motor.nl |