Zoeken

Test: Suzuki GSX-S1000GT

Grondig te werk

17 mei 2022

Dat Suzuki met de ontwikkeling van de GT grondig te werk is gegaan behoeft waarschijnlijk geen uitleg, van voor tot achter heeft de fiets geen enkele overeenkomst met de GSX-S1000F waar ‘ie de opvolger van is. Om te beginnen met de neus, die behoorlijk wat windtunnelstudies is ondergaan voordat het definitieve ontwerp werd goedgekeurd. De scherpe lijnen zijn door jet gevechtsvliegtuigen geïnspireerd en de meerlagen kuipdelen zijn zo gevormd om je enerzijds maximaal uit de wind te houden en anderzijds de warme lucht van de radiateur optimaal af te voeren. Het kuipruitje is een mooi voorbeeld van hoeveel onderzoek er in de windtunnel is gedaan: het biedt zo’n goede protectie dat het een hoogte-instelling overbodig heeft gemaakt. Slaat misschien nergens op, maar de looks doen me op een of andere manier aan de Futura denkenOf je nu plat achter het ruitje kruipt, of juist een toeristische zithouding aanneemt, de windbescherming is echt prima voor elkaar. Een ander interessant detail zit buiten het zicht, maar heeft zeker wel z’n invloed op het (wind)comfort gehad: aan de onderste kroonplaat is een kunststof cover gemonteerd die zover mogelijk naar voren is doorgevoerd om te voorkomen dat wind van onderuit via het dashboard in je gezicht stroomt.

De projectie LED-koplampen zijn gelijk aan die van de GSX-S1000, met dat verschil dat ze bij die Naked boven elkaar en hier naast elkaar zijn geplaatst. Om de lampen zo compact mogelijk te maken zijn inwendig geen spiegels voorzien om de lichtbundel van dimlicht naar groot licht te kunnen schakelen, maar is er gekozen voor één dimlicht (links) en één grootlicht koplamp (rechts). Weet je meteen waarom bij dimlicht alleen de linkse brandt en je de rechtse niet door kunt lussen, zoals dat vroeger wel kon toen je nog halogeen lampen had en de wetgeving het niet toestond om beide koplampen tegelijkertijd te laten branden. 

Naast de complete kuip heeft Suzuki ten opzichte van de GSX-S1000F ook het kontje compleet vernieuwd. Het uit vakwerkbuis opgebouwde subframe biedt meer stijfheid en veiligere ophangpunten voor de optionele zijkoffers, daarnaast zijn in het nieuwe ontwerp de hoogte van de zadelrails verlaagd, waardoor de dikte van het zadel van de duopassagier kon worden vergroot. Naast het dikkere en qua vorm aangepaste zadel zijn ook de handgrepen verbeterd en de voetsteunen verlaagd, waardoor het leven achterop een stuk aangenamer is geworden. Voor de ophanging van de optionele zijkoffers heeft Suzuki trouwens een bijzondere oplossing bedacht: in plaats van in het kontje geïntegreerde ophangpunten is er gekozen voor losse brackets die aan de zijkant de plaats innemen van afdekkapjes. Het voordeel is dat het kontje zonder Ga met dit op pad en je snapt werkelijk niet waarom de rest d'r zonodig hoogpoters van heeft gemaaktdie ophangbracket er lekker strak uitziet, het nadeel is dat je niet spontaan met koffers kunt gaan rijden. En nu we het toch over de koffers hebben, het design krijgt van ons een dikke tien met een griffel. De koffers hebben beide een inhoud van 36 liter en 5 kilo laadcapaciteit, ruim genoeg voor wanneer je op vakantie wilt gaan en bovendien past er probleemloos een integraalhelm in. 

De aanpassingen die Suzuki aan het rijwielgedeelte en het motorblok heeft gedaan zijn geheel in lijn met die van de vorig jaar compleet vernieuwde GSX-S1000, die (net als de F voorheen) als basis voor de GT heeft gestaan. Met andere woorden: alle aanpassingen die het afgelopen jaar aan de GSX-S1000 zijn doorgevoerd zien we nu ook bij de GT terug en net als de F is de GT ‘in principe’ een gekuipte versie van die sportieve naked. Dat is ook precies de reden waarom Suzuki de GSX-S1000GT geen clip-ons, maar hetzelfde brede stuur heeft gegeven als de GSX-S1000 naked. Clip-ons zou hebben betekend dat rijwieltechnisch de fiets vanaf scratch opnieuw ontworpen had moeten worden, nu hoefde het geheel alleen te worden verfijnd. 

Ten opzichte van de F is het nieuwe taps toelopende stuur 14 mm naar achteren geplaatst, waardoor een iets meer ontspannen zithouding is ontstaan, daarnaast is het ook nog eens 23 mm breder gemaakt, waardoor je meer controle hebt over de fiets en het – zeker met duopassagier en volle bepakking – een stuk gemakkelijker zal zijn om van richting te veranderen. Moment is per slot van rekening kracht x arm en hoe langer de arm, hoe kleiner de kracht die nodig is. Ook de voetsteunen zijn iets lager geplaatst, Nederland geen zak meer aan om te rijden? Nee hoor, als je de juiste wegen maar kentwaardoor een meer ontspannen zithouding is ontstaan, zonder dat dit trouwens ten koste van z’n sportiviteit is gegaan.Hoewel we vanwege de nogal wisselvallige weersomstandigheden niet tot het uiterste hebben gepusht hebben we die momenten dat het wel kon geen problemen met grondspeling gehad, maar een circuittest later dit jaar zal moeten uitwijzen of je daar nu in de problemen komt.

mySPIN

Vanuit het goede zadel heb je zicht op een 6,5” TFT-kleurendisplay dat uiteraard van Bluetooth connectiviteit is voorzien en aan de nieuwe Suzuki mySPIN app kan worden gekoppeld. De standaard lay-out geeft je alle informatie in een oogopslag, links de ronde toerenteller met daarin de snelheidsmeter, rechts in een cirkel de gekozen rijmodus, tractie controle en quickshifter, met daarin de versnellingsindicator en daaronder de klassieke informatie zoals trip- en odometer, rijtijd, cruise control snelheid, actueel en gemiddeld verbruik, koelvloeistof- en buitentemperatuur en een tankmeter. Oh ja, uiteraard is ook een klokje voorzien en
Het neusje is door jet straaljagers geïnspireerd, d'r is een reden waarom bij dimlicht alleen de linker LED-unit brandt. Suzuki heeft nu eindelijk ook z'n TFT-kleurendisplay en ze hebben dat meteen goed aangepakt. Koppelen aan mySPIN en d'r gaat een nieuwe wereld voor je open

Da's meteen de reden waarom er nieuwe schakelaars op het stuur te vinden zijn. Omdat je een ronde knop als joystick kunt gebruiken 

Stevige handgrepen voor de duopassagier. Zonder koffers ziet de GT er net zo strak uit, het subframe is extra laag gehouden om de vulling van het zadel dikker te kunnen maken 

Zie je die bijzondere vorm van 't ruitje. Da's bewust zo gegaan en in de windtunnel volop uitgetest, voor optimale aerodynamica. Zelfs met koffers is de GT niet overdreven breed

Ruimte genoeg in de koffer, past zo een integraalhelm in
wanneer je smartphone is verbonden zie je ook wat de ontvangst- en batterijstatus is. 

Door het TFT-display met de mySPIN app te verbinden krijg je toegang tot de standaard 5 functies van de app: Contacten, Telefoon, Maps, Muziek en Kalender. De lijst kan met zogenaamde third-party apps worden aangevuld, bijvoorbeeld voor een betere navigatie of weersinformatie. De opzet van mySPIN doet denken aan Apple Carplay, het grote voordeel is volgens Suzuki dat de hard- en software van mySPIN specifiek voor motorrijden is ontwikkeld. Omdat het TFT-display veel meer mogelijkheden biedt heeft Suzuki ook de schakelaars op het stuur aangepast – en dan met name voor de bediening van het display. De bediening is zonder meer intuïtief, wel is het jammer dat wanneer je je smartphone via de mySPIN app aan de GT hebt gekoppeld, de app geopend moet blijven. Dus niet het scherm op zwart klikken en je telefoon wegstoppen, maar het vanzelf op zwart laten gaan. Dat is niet goed voor de accuduur van je telefoon, maar ook daar heeft Suzuki over nagedacht: standaard is naast het display een USB-laadpunt voorzien.

De standaard maps functie in mySPIN is voor motorbegrippen redelijk beperkt, Suzuki’s technische man die ons in een uitgebreide presentatie de GT tot in detail heeft uitgelegd adviseert ons om een alternatieve ‘third-party’ navigatie te downloaden die echt veel beter moet zijn, maar dat verschil merk je waarschijnlijk pas wanneer je ‘m echt net als TomToms kronkelfunctie voor mooie routes wilt gebruiken. Van A naar B te navigeren gaat de GT met de standaard Maps functie prima af en al zijn we niet aan het navigeren, dan nog houden we de landkaart in beeld. Omdat het nu eindelijk kan. Vanaf het eerste TFT-kleurendisplay hebben we ons afgevraagd hoelang het zou duren voordat een navigatiesysteem zou worden geïntegreerd.