Zoeken

Test: Suzuki GSX-S1000GT

Conclusie

17 mei 2022

Zeven jaar na de lancering van de GSX-S1000F heeft Suzuki de Grand Tourer naar een hoger plan getild en ‘m meteen een nieuwe naam gegeven die de lading veel beter dekt. Veel fabrikanten hebben het accent van een Grand Tourer naar hoogpoters verlegd, maar met de GSX-S1000GT laat Suzuki duidelijk zien dat het oorspronkelijke concept nog steeds de allerbeste keuze is Dit smaakt echt naar meer. Iemand een voorstel voor een volgende test? voor motorrijders die van beide wallen willen snoepen, die de ene dag willen gassen op Assen en de andere dag met duo naar de Zwitserse Alpen willen gaan. En, want daar draait 't natuurlijk om, dat met een en dezelfde motor willen doen. De GSX-S1000GT heeft de sportieve uitstraling van een supersport en stelt qua performance en sturen in sportief opzicht zeker niet teleur, terwijl met hetzelfde gemak een ontspannen tour kan worden gemaakt en je volop kunt genieten van het koppelrijke blok en het heerlijke comfort. 

Minstens zo groot als de stap die qua design is gezet, zijn de vernieuwingen die onderhuids zijn aangebracht. Dankzij ride-by-wire gasklepbediening is de gasreactie in de 3 rijmodi evenals de 5-standen tractiecontrole verfijnd en is de fiets nu standaard met cruise controle en een up/down quickshifter uitgerust, terwijl in het dashboard het ouderwetse LCD display eindelijk het veld heeft geruimd voor een 6,5” TFT-kleurendisplay dat via Bluetooth aan de nieuw ontwikkelde mySPIN app te koppelen is, waardoor je onder andere het display als navigatie kunt gebruiken. 

Met een prijskaartje vanaf € 16.499,- (€ 14.299,- BE) is de GT misschien niet de kiloknaller van de week, maar als je ’t vertaald naar waar voor je geld is ‘ie eigenlijk spotgoedkoop. Zelfs wanneer je bij dat prijskaartje nog eens de € 999,- kostende complete kofferset incl. kleurdelen en sloten bij optelt. 


Licht en scherp sturen, fijne feedback, goede windbescherming, TFT en connectiviteit, spoedeisende hulp Rivierenland

Geen bochten-ABS, prijs had misschien incl. koffers mogen zijn, tegenliggers die midden op de weg rijden