Zoeken

Test Ninja 1000SX versus GSX-S1000GT - deel 1: de straat

Kleine verschillen

27 september 2022

Dan het rijwielgedeelte. Bij beide motoren is de vier-in-lijn in een aluminium frame gemonteerd dat bij Kawasaki een Aluminium Perimeter en bij Suzuki een Aluminium Beam Twin Spar is genoemd, afgeleid van dezelfde K7 GSX-R en Z1000 als waar ook het blok van is gebruikt, maar dan aangepast op het toepassingsgebied van een sport/tour model. Aan de voorkant is bij de GT een 43 mm Je hoeft niet ver van huis te gaan om lekker te kunnen sturen, maar zo'n GT maakt het wel makkelijkKayaba upside-down voorvork gemonteerd met instelbare veervoorspanning en in- en uitgaande demping, waar bij de SX een 41 mm Showa upside-down is toegepast, die eveneens volledig instelbaar is.

Aan de achterkant zien we bij de Soes een verticaal geplaatste Kayaba monoshock, waar Kawasaki een horizontaal geplaatste Showa monoshock heeft toegepast, beide voorzien van een linksysteem en beide instelbaar voor wat betreft de veervoorspanning en uitgaande demping. Het grote verschil tussen de twee zit ‘m in de manier waarop de veervoorspanning kan worden aangepast. Bij de Soes heb je daarvoor een klassieke haaksleutel nodig om de moeilijk te bereiken wartel te verdraaien, waar dat bij de Kawasaki hydraulisch door middel van een draaiknop kan worden gedaan. Overbodig te vertellen dat dat laatste echt 1000x gemakkelijker en ook echt nuttig is, bijvoorbeeld wanneer je met duopassagier rijden gaat.

Voor wat de remmen betreft wordt bij de GT de nodige vertraging verzorgd door dubbele 310 mm remschijven met Brembo 4-zuiger radiale remklauwen voor en een enkele 250 mm schijf met Nissin 1-zuiger remklauw achter. De Kawasaki vertrouwt daarentegen op dubbele 300 mm schrijven met Tokico 4-zuiger radiale remklauwen voor, terwijl ook hier achter een 250 mm schijf met 1-zuiger remklauw is terug te vinden. Ook qua afmetingen ontlopen beide motoren elkaar niet veel. Helemaal mee eens Dirk, geldt ook voor de NinjaDe GT heeft een wielbasis van 1.460 mm, met een balhoofdshoek van 25° en 100 mm naloop, waar die waardes bij de SX net een tikkie sportiever zijn: 1.440 mm wielbasis, 24° balhoofdshoek en 98 mm naloop. De Soes heeft een zithoogte van 810 mm en wordt opgegeven voor een rijklaargewicht van 226 kilo, versus 835 mm en 235 kilo voor de Kawa. Beide motoren hebben een 19 liter benzinetank. 

Als we ter voorbereiding op onze trip de koffers, die bij beide motoren niet tot de standaard uitrusting behoren, vol met bagage willen proppen blijkt ook hier nauwelijks verschil tussen de twee merken. Het opbergvolume is nagenoeg identiek en in elke zijkoffer kan probleemloos een integraalhelm worden opgeborgen. Wel is het zo dat de V-vormige achterkant van de koffers van de Kawa het een stuk lastiger maakt om bijvoorbeeld een rugzak in op te bergen. Beide fietsen hebben een monokey systeem, dat wil zeggen dat met de contactsleutel ook de koffers kunnen worden opengemaakt of verwijderd.

Kleine nuance is dat wanneer je de koffers hebt verwijderd, het ophangsysteem bij de Kawasaki niet of nauwelijks opvalt, waar dit bij de Suzuki echt nadrukkelijk aanwezig is. Suzuki heeft gekozen voor demontabele ophangbeugels, rijd je nooit met koffers dan zitten daar twee afdekschildjes voor in de plaats en is het kontje een mooi strak geheel. Het is maar net wat je mooier vindt,
De knoppenwinkel oogt drukker op de Suzuki, maar eenmaal gewend gaat het prima. Wel knullig dat kabeltje van de handvatverwarming

Overzichtelijke en ruime knopjes bij de Kawasaki, maar wel jammer dat de rijmodus knopjes een dubbele functie hebben

Drie keer raden welke motor het vetste geluid heeft
maar persoonlijk heeft het systeem van de SX wel mijn voorkeur. Daar staat tegenover dat de koffers van de Soes beter op de praktijk zijn afgestemd. Niet alleen vanwege de vorm, maar ook omdat bij Kawasaki de gespoten delen van de koffers aan de bovenkant doorlopen en dus veel gevoeliger zijn voor krassen dan de zwarte kunststof bovenkant bij de Suzuki.

Eenmaal het rechterbeen over het zadel geworpen en plaatsgenomen op de fiets valt bij de Kawasaki meteen de hogere zitpositie op, wat voor een ruimere kniehoek heeft gezorgd dan bij de iets lagere zitpositie van de GT. Dat betekent echter ook dat kleinere motorrijders (en rijdsters, uiteraard) bij de Soes beide voeten gemakkelijk op de grond zullen kunnen zetten, wat bij de Kawa dan een stuk lastiger zal zijn. Met een lengte van 1.82 mtr ben ik zelf niet van de allerkleinsten, en dus was het voor mij geen enkel probleem om beide voeten aan de grond te zetten, maar waar ik op de SX tijdens lange (snelweg)ritten ter ontspanning mijn benen kon laten bungelen, lukte me dat op de GT niet zonder daarbij de laarzen niet over de grond te laten schrapen. Tot slot het stuur, daar waar Kawasaki heeft gekozen voor de chiquere variant met direct op de voorvork gemonteerde verhoogde stuurhelften heeft Suzuki bij de GT de kroonplaat van oldskool risers voorzien waarop een breed Superbike-stuur is gemonteerd, wat de fiets een net effe wat minder luxe uitstraling geeft.