Zoeken

Test Ninja 1000SX versus GSX-S1000GT - deel 1: de straat

Conclusie

27 september 2022

 

Na zo’n duizend toeristische kilometers met beide fietsen te hebben afgelegd moet ik je bekennen dat de verschillen veel kleiner zijn dan ik op voorhand had verwacht. Wat vormgeving en uitrusting betreft is geniet de Ninja 1000SX de voorkeur, vanwege zijn betere windbescherming met instelbare ruit, zijn ruimere (en daarmee meer ontspannen) zit en de toepassing van een IMU, dat onder andere bochten-ABS mogelijk heeft gemaakt, maar daar staat tegenover dat Suzuki deWanneer gaan we weer? GSX-S1000GT met navigatie in het TFT-display via MySPIN heeft voorzien.

Dan het rijden op zich. Het blok van de GT levert meer vermogen en is korter gegeard en voelt daardoor sportiever en krachtiger aan, maar is bovendien gezegend met een perfecte quickshifter. Het blok van de SX voelt wat dat aangaat wat braafjes aan, maar heeft wél exact dezelfde topsnelheid, exact hetzelfde verbruik en een teller die 100% accuraat is. Terwijl wat sturen betreft het de SX is die de boventoon voert, met messcherpe en directe stuureigenschappen en zeer veel feedback. Vanwege z’n stuureigenschappen en de hogere zit met minder kniehoek reed ik deze test het liefst op de Ninja, maar qua beleving van het motorblok inclusief de bijbehorende sound zat ik vervolgens weer het liefst op de Suzuki. Een uitgesproken voorkeur voor welke motor je op een volgende toertocht zou moeten meenemen heb ik dus zeker niet, beide motoren liggen zo dicht bij elkaar dat ongeacht de keuze het ongetwijfeld een toertocht zal zijn met motorisch genot van de bovenste plank. En als ik dan toch zou moeten kiezen, dan zeg ik: “De SX, maar dan met het TFT én het blok van de GT.”

Dat belooft wat straks op het TT-circuit, voor het tweede deel van deze vergelijkingstest.