Zoeken

Test: Energica Experia

Tien jaar evolutie

29 juni 2022

 

“Ik ga jullie vandaag niet vervelen met een enorm lang en saai technisch verhaal”, zegt Energica importeur en liefhebber van elektrische mobiliteit van het eerste uur Marchel Bulthuis tijdens de inderdaad korte en bondige presentatie van Experia, na de Ego, Eva en EsseEsse9 het vierde model dat door de Italianen in tijdsbestek van amper 10 jaar op de markt is gezet.“ Veel belangrijker is het om zelf de Experia te ervaren, daarvoor hebben we een mooie route hier in de omgeving van Assen uitgezet. Hoe groen wil je het hebben?Daarna mag je alle technische vragen afschieten, of op eigen initiatief nog wat extra kilometers maken, wat jij wilt.”

Dat het nog geen tien jaar geleden is dat de eerste Energica op de markt werd gezet, in 2013 werd de Ego gelanceerd waarvan het jaar ervoor op de EICMA in Milaan het doek was gelicht, laat zien hoe onvoorstelbaar hard de ontwikkeling van e-mobiliteit is gegaan. Hard voor wat betreft de ontwikkeling van elektromotoren en batterijpakketten en hard voor wat betreft de laadstations, die niet alleen overal in Europa als paddenstoelen uit de grond zijn gerezen, maar ook nog eens veel krachtiger qua laadsnelheid zijn geworden.

Om met dat laatste te beginnen: Energica claimt voor al haar modellen een laadsnelheid van 400 km/u wanneer je ‘m bij een Level 3 DC snellaadstation inplugt, met een maximale laadsterkte van 24 kW. De laadtijd van 0-80% is dan volgens Energica 40 minuten, maar voor nu nemen we dat maar voor kennis aan – een uitgebreide test mét tussentijds bijladen bij een snellaadstation zal moeten uitwijzen wat de werkelijke waardes zijn. Dat tegenwoordig wordt gesproken over een laadsnelheid in km/u is volgens Marchel omdat dit voor gebruikers veel begrijpelijker is, omdat het getal aangeeft hoeveel kilometer je na x-minuten laden weer kunt rijden, maar we hebben sterk het vermoeden dat hier vooral ook sprake is van slimme marketing. Enerzijds omdat de geclaimde laadsnelheid op te theoretisch maximale radius is gebaseerd Fastned

De ontwikkeling van snellaadstations is in 10 jaar tijd ontzettend snel gegaan. Acht jaar geleden nam Fastned het eerste snellaadstation in gebruik, inmiddels heeft het Nederlandse bedrijf meer dan 200 stadions in 6 Europese landen, waarvan zo'n 130 in Nederland. Samen met Noorwegen heeft Nederland de beste dekking van snellaadstations. Het eerste Fastned snellaadstation had een laadvermogen van 50 kW, nu is dat al 300 kW en 400 kW stations staan in bestelling. Fastned begon langs de snelweg, maar inmiddels worden ook op niet-snelweg locaties stations geplaatst.
en anderzijds omdat het een waarde is die niet kan worden geverifieerd. Verbruik is meetbaar, laadtijd is meetbaar, maar laadsnelheid is in dat opzicht een vaag begrip.

Bovendien blijkt de werkelijke snelheid waarmee je laadt afhankelijk van een aantal factoren te zijn: de buitentemperatuur, de temperatuur van de batterij en status van de batterij. De laadgrafiek op de site van Fastned spreekt boekdelen: tot 40% acculading wordt met de maximale 24 kW geladen, bij 50% is dat nog 19 kW, terwijl vanaf 65% je nog maar met 15,5 kW laadt. De grafiek laat ook duidelijk zien dat vanaf 90% acculading het laden eigenlijk niet zoveel zin meer heeft. “We zijn de laadgrafieken van alle voertuigen online gaan zetten, omdat mensen soms bij ons klaagden over onze laadstations, omdat er met een vele lagere spanning werd geladen dan de opgegeven fabriekswaarde”, legt Fastned EV-specialist Luc Bronk ons uit. “Door de grafieken online te zetten geven we consumenten inzage in het laadproces en laten we zien dat niet de capaciteit van de lader, maar het laadproces in De laadgrafiek van een Energica met 21,5 kWh batterij laat zien dat alleen de eerste 40% met maximaal vermogen kan worden geladen, daarna loopt het terug. (Bron: Fastned) Van de Experia met 22,5 kWh batterij is nog geen laadcurve beschikbaar, zodra deze beschikbaar is zal deze worden geplaatst. de specifieke batterij ervoor zorgt dat je gemiddeld genomen tijdens een laadsessie met minder kW laadt dan de maximale waarde die de fabrikant aangeeft.” De door Fastned geleverde grafiek is trouwens van de 21,5 kW batterij Energica en niet de 22,5 kWh batterij van de Experia, simpelweg omdat de motor zó nieuw is dat er nog geen laadgrafiek voorhanden is, maar we denken niet dat het laadproces van de 22,5 kWh batterij wezenlijk anders zal zijn. 

Dat het laadvermogen terugloopt naarmate de batterij wordt gevuld is trouwens niet vreemd. Allereerst is het elektrische potentiaalverschil tussen de batterij en het laadstation bij een lege batterij groter dan bij een halfvolle batterij, waardoor de stroom sneller kan vloeien. Daarnaast komt bij het laden warmte vrij (hoe hoger het laadvermogen in kW, hoe meer warmte er vrijkomt) en om de batterij tegen oververhitting te beschermen wordt het laadvermogen teruggeschroefd. En dan heb je nog de laatste 10%, die killing voor laadsnelheid is omdat alle batterijcellen moeten worden genivelleerd. Vergelijk het met het vullen van bakje om ijsklontjes te maken. Doet écht niet onder voor een hoogpoter met verbrandingsmotor, niet qua power en niet kwa sturen en bovendien jaag je hiermee niet de geluidsoverlast-lobby tegen je in het harnasHet bakje mag niet overlopen en hoe groter het bakje (de batterij) en het aantal vakjes (de cellen), hoe sneller je kunt doorgieten. Maar als de vakjes bijna vol zijn kun je nog maar heel langzaam gieten om niet te morsen. De resterende laadstroom moet over alle cellen gelijkmatig worden verdeeld en dat proces kost tijd. 

Naast dat de laadsnelheid de afgelopen 10 jaar enorm is gegroeid – tot wel 350 kW bij de topmodellen – is ook het netwerk van laadpalen en laatstations het afgelopen decennium enorm gegroeid en blijft enorm groeien. “We hebben in het verleden al eens een toertocht van 1.000 km op één dag gedaan en zijn met een groep Energica rijders naar Italië gegaan”, zegt Marchel Bulthuis. “Om te laten zien dat het rijden van afstanden elektrisch echt geen enkel probleem is.” De online kaart met laadstations is enkel in bepaalde regio’s in Frankrijk nog maagdelijk wit, maar dat zijn ook de gebieden waar tankstations soms ver te zoeken zijn – zo weten wij uit ervaring. De Europese Commissie heeft bovendien recent het voorstel gedaan dat binnen Europa EV-laadstations binnen een radius van 60 km moeten gaan liggen met een minimale laadcapaciteit van 150 kW, tegen 2025 op alle trans-Europese wegen en tegen 2030 in het hele netwerk.