Zoeken

Test: Energica Experia

Indrukwekkend

29 juni 2022

Zo indrukwekkend als de evolutie van de laatstations het afgelopen decennium is geweest, zo indrukwekkend is ook de ontwikkeling van de elektrische aandrijving en het batterijpakket bij Energica gegaan. Om je een idee te geven: de eerste in 2013 gelanceerde Energica Ego had een 13,4 kWh batterij met een geclaimde actieradius van 150 kilometer, versus een 22,5 kWh batterij met geclaimde 420 kilometer En dan zijn er die zeggen dat elektrisch geen emotie heeft. Echt wel, 't is alleen anders. actieradius voor deze 2022 Experia. De nieuwe batterij is volgens Energica compacter, lichter en sneller, waardoor dus ook het laden veel sneller gaat. Ook de nieuw ontwikkelde elektromotor is compacter van bouw, waardoor deze op een gunstigere positie in het frame kon worden gemonteerd. En over frames gesproken, daar is Energica voor het eerst sinds de lancering van de eerste Ego van een vakwerkbuisframe naar een vakwerkframe met aangeschroefde aluminium schetsplaat overgestapt, zoals bijvoorbeeld MV Agusta dat al sinds de wederopstanding doet. 

Terug even naar die elektromotor, want daar ontdekken we een héél interessant nieuwtje: de nieuw ontwikkelde elektromotor draait namelijk in tegengestelde richting – inderdaad, ook een techniek die al een tijdje door MV Agusta (en niet alleen MV Agusta) op de krukas wordt toegepast – waardoor de massatraagheid enorm is verlaagd en de motor dus veel gemakkelijker van richting te veranderen is. En dat is te merken, met een geclaimd rijklaargewicht van 260 kg is de Experia op papier allesbehalve een lichtgewicht, maar als het mij niet was gezegd had ik dat never nooit zo hoog geschat. Qua sturen voelde de motor eerder als een 219 kilo rijklare Versys 650 dan een Versys 1000, terwijl die laatste met een rijklaargewicht van 253 kilo toch echt veel dichter in de buurt komt. En niet alleen met rijden, ook wanneer ik de motor ’s avonds tijdens de statische shoot over de zijstandaard draai gaat dat met eenzelfde gemak als elke middenklasse Naked op de markt. Dat laatste laat zien dat het gewicht erg mooi rond het zwaartepunt is gecentraliseerd,
Design kun je best aan Italianen toevertrouwen. TFT display is zeer overzichtelijk, maar niet echt spannend

De bediening gaat kinderlijk eenvoudig, jammer is wel dat de schakelaars voor cruise control rechts zitten, maar daar heeft Marchel zelf een oplossing voor  bedacht. 

De boodschappen van de dag krijg je d'r niet in, maar wat kleine dingen wel. Hadden we al gezegd dat 'ie vriendelijk voor de natuur is?
maar daarover zo meteen meer, eerst even de Experia nader bekijken. En nu we ’t toch over manoeuvreren hebben: Energica heeft heel slim een Park Assistent voorzien, waarmee je met een snelheid van maximaal 4 km/u achteruit en 9 km/u vooruit kunt manoeuvreren.

Hoewel de Experia als hoogpoter een totaal ander concept is dan de andere drie modellen is de fiets van afstand wel direct als een Energica te herkennen. Het neusje toont veel overeenkomsten met de Ego, de dubbele projectiekoplampen lijken haast een op een overgenomen, terwijl van de zijkant gezien in de kuipdelen de lijnen van de Eva terug te vinden zijn. Hoewel de vorm van de ‘tank’ wel heel anders is, daar hebben de Italianen nu een opbergvak in aangebracht met 2 USB-aansluitpunten, waarin een laadkabel kan worden opgeborgen. Hoewel je die volgens Marchel eigenlijk nooit hoeft mee te nemen. “Laden aan het stopcontact is iets voor thuis, onderweg stop je bij een snellader en die hebben eigen laadkabels met laadstekkers die je in de motor plugt.” Duidelijk dus, tenzij je op vakantie gaat en ‘m ’s avonds bij het hotel aan een 220 V stopcontact wilt inpluggen. Hoewel daar door Energica wél over is nagedacht, via de app kan het laadvermogen worden gereduceerd, zodat je ook bij stopcontacten waarvan de ampères zijn teruggeschroefd Ik voel me helemaal een met de natuur. Hoor ik nou een roodborstje fluiten?(standaard is 16 Ampère voor 2-fase, 25 Ampère voor krachtstroom) je kunt laden zonder dat de stop eruit knalt. 

Het opbergvak biedt voldoende ruimte om dagelijkse prullaria in op te bergen, maar het dekseltje is qua vorm nog niet perfect, waardoor het openen niet vlekkeloos gaat, maar Marchel benadrukt nog dat dit de preproductiemodellen zijn en dat deze issues straks bij de productiemodellen zijn opgelost. Naast de twee USB laadpunten in het opbergvak zijn er nog eens twee USB-laadpunten aan de binnenkant van de kuip voorzien, waar je bijvoorbeeld je TomTom op aan kunt sluiten. Het TFT 5” kleurendisplay is overzichtelijk, in een oogopslag zie je de status van de batterij, de restkilometers, de gekozen rijmodus en tractie controle en de hoeveelheid regeneratieve energie, maar echt spannend is het niet. Positief is wel dat al rijdend de instellingen kinderlijk eenvoudig kunnen worden aangepast.