Zoeken

Multitest: Kawasaki Versys vs CFMoto 650MT vs Moto Morini X-Cape

CF Moto 650 MT

19 juli 2022

De Chinese tegenhanger van de Versys is de CF Moto 650 MT. Waarbij MT staat voor Multi-Function-Touring, een extra kreet die je mag toevoegen aan mijn tirade over de devaluatie van begrippen. Want ook deze CF is een pure straatmotor. Een leuke, dat dan weer wel. Hij heeft fraaie, vloeiende lijnen, in mijn ogen een fraaie kleurstelling met mat-blauwe lak en leuke graphics en een koplamppartij waar designer Kiska – bekend van een Oostenrijks merk – Voel me net zo'n leerling met al die valbeugels. Zou ik meteen eraf schroevenzijn handtekening onder heeft gezet. Dat niet iedereen tot de Kiska-fanclub behoort, wordt uit de reacties van collegae al snel duidelijk, maar ik vind het wel geslaagd. Ook heel geslaagd vind ik de traploos in hoogte verstelbare, brede ruit, die extra hulp krijgt van doorzichtige wind-deflectors op de kuip. Heel nuttig – maar bepaald niet fraai – zijn de standaard valbeugels en het dito kofferrek, die een nogal aftermarket niveau hebben en sterk de indruk wekken dat het L-plaatje vergeten is.

Wel fraai is het uitrustingsniveau, want hij heeft standaard handkappen, LED-verlichting rondom en een USB-poort. En dat voor slechts 7,449 euro, inclusief koffers mag daar nog eens 700 euro bij op worden geteld. De koffers zijn nog handig ook, gemakkelijk te openen en af te nemen en als je de zijladers opendoet, zit er een laadplateautje onderin dat de bagage op zijn plek houdt. Ook het elastiek in de koffer is handig vast te gespen. Hulde. Minder hulde voor het dashboard. Dat is duidelijk, overzichtelijk, met twee gemakkelijk te begrijpen bedieningsknoppen, maar wel nog “conventioneel” LCD en geen kleuren-TFT. Ook bluetooth heeft-ie niet en in een tijd waar je zelfs je hogedrukspuit met een GSM moet kunnen bedienen kan dat echt niet meer. Hoe moet je nou weten of je een leuke rit hebt gehad als je dat niet op je GSM kunt aflezen? À propos, voor die rit heeft hij twee rijmodi, Sport en Toer. Want als je sportief rijdt, wil je wel de volledige 62 pk ter beschikking hebben. En als je toert, eh…toch ook, denk ik?

 


Wulpse vormen, het ruitje kan niet in hoogte worden ingesteld, handgrepen hadden best wat steviger mogen zijn

Jawel, 2 rijmodi, maar verschil hebben we niet gevoeld. Dashboard oogt redelijk gedateerd, maar is wel compleet

Ook hier instelbare vering, op hobbelig asfalt zou je 'm wat losser willen schroeven. J.Juan remmen voldoen prima

 

Prijs, levendig blok, goed wegcontract op strak asfalt, uitstekend stuurgedrag

Te zacht zadel, gedateerd dashboard, stug op hobbelig asfalt