Zoeken

Test: Ducati Diavel 1260 S

Hyper Powercruiser

30 juli 2019

Het resultaat van wat inderdaad kan worden gezien als een groot herontwerp is een significante verbetering van de rijdbaarheid en de handling, zonder dat dit ten koste van z’n visuele aanwezigheid en verslavende performance is gegaan. De Diavel 1260 heeft nog steeds een adembenemende acceleratie en onwaarschijnlijke stuureigenschappen van de oude Diavel, maar deze compleet unieke De mannen die verantwoordelijk zijn voor de Diavelhyper-powercruiser heeft nu nog directere handling en stuurt nog gemakkelijker. Het blok loopt mooier bij lage toeren, wat ‘m makkelijker te rijden maakt bij lage snelheid, vooral in de Urban modus. Belangrijker is echter dat de Diavel nu in alle drie de rijmodi een supervlakke koppelkromme heeft.

De lichte natte antihop koppeling heeft hetzelfde prettige aangrijppunt als voorheen, het grote verschil zit ‘m in de mapping van de inspuiting die bij lage toeren is verbeterd. De gemeen felle initiële gasrespons in Urban modus is niet meer, waardoor deze modus nu ook buiten de stad goed te gebruiken is wanneer je op een buitenweg heerlijk van de Diavel wilt genieten. Ook de speling in de transmissie, die de eerste Diavel vanaf het stationaire toerental van 1.500 tpm met acceleratie opbrak, is verdwenen en vanaf 4.000 toeren sleurt de Diavel 1260 er nu echt goed vandoor. Gebruik de quickshifter om het toerental tussen de 5.000 en 6.000
Vroeger toch beter m'n best moeten doen met tekenen en handenarbeid

Beetje met klei spelen, wie wil dat niet?
toeren in de happy zone te houden en je wordt beloond met een gespierde acceleratie en continue staat van opwinding. Doortrekken tot de begrenzer bij 10.500 tpm heeft echt geen enkele zin, laat staan dat je daar in de buurt komt. 

Bij normaal gebruik zal de Touring modus echter meer de voorkeur genieten, hoewel er wel absoluut sprake is van extra punch als je voor de Sport modus kiest. Ook in Sport gedraagt de Diavel zich bij lage toeren beter dan voorheen, maar je zult je wel goed schrap moeten zetten wanneer je bij het stoplicht de kraan volledig opendraait. Of bij het uitkomen van een krappe bocht. De gasrespons is dan wel behoorlijk direct en fel, waardoor je blij zult zijn met de behoorlijk effectieve tractiecontrole als de ultrabrede Pirelli achterband over het asfalt spint en de Diavel er vandoor knalt op een manier die de dikke Superbikes nog het nakijken geeft. Dit is funfactor 45 – een gegarandeerde glimlachfiets die geciviliseerder én tegelijkertijd sneller dan ooit is. Met dank ook aan de langere Als je dit in je spiegel ziet, raak dan niet gefrustreerd wanneer dat beeld niet kleiner wordtwielbasis en verbeterde gewichtsverhouding, die ervoor heeft gezorgd dat het voorwiel nu beter aan de grond blijft wanneer je al het andere dat naast je staat het nakijken geeft. 

Het grote verschil tussen Urban en Touring / Sport is dat in de laatste twee modi onder de 4.000 toeren de gasrespons bij volgas toch ietwat aan de gemene kant is, wat bij halfgas maar deels wordt opgelost. Daarboven gaat het stukken beter en boven de 4.500 toeren is er geen vuiltje meer aan de lucht, maar onder de 4k geniet Urban toch echt mijn voorkeur. Op zich past dat ook wel beter bij het karakter van de Diavel: wie wil tokkelen kiest Urban, wie sportief wil rijden kiest Touring of Sport en maakt maximaal gebruik van de quickshifter met autoblipper. 

De oorspronkelijke Diavel had bij vol vermogen behoorlijk veel last van onderstuur en pushte de voorkant op een manier die alleen kon worden gecorrigeerd door maximaal gebruik te maken van de hefboom van het brede stuur – tenminste, als je niet van het gas wilde. De brede achterband was hier waarschijnlijk de schuldige, maar de gewijzigde geometrie en gewichtsverdeling van deze 1260 heeft dat probleem helemaal gefikst. Sterker, de nieuwe Diavel doet eerder het tegenovergestelde. Als je nu halfgas een krappe bocht neemt heeft ‘ie eenzelfde onderstuur als voorheen bij volgas – het punt is alleen dat dit bij lage snelheid veel minder een issue is. Als je echter diezelfde bocht een versnelling lager op vermogen neemt is er geen sprake meer van onderstuur en houdt de Diavel heel erg mooi z’n lijn. Goed werk!