Zoeken

Test: BMW 2019 S 1000 RR

Compleet nieuw

12 maart 2019

Onder de compleet nieuw vormgegeven stroomlijn, die er haast Italiaans sexy uitziet, huist een compleet nieuw ontwikkeld rijwielgedeelte en dito motorblok. Om met dat laatste te beginnen, aan de cilinderinhoud van 999cc uit een boring x slag van 80 x 49,7 mm is niet getornd, maar buiten dat is echt alles aangepast. Het blok is compacter, waarbij maar liefst 4 kilo aan gewicht is bespaard. Zoals gezegd heeft BMW in navolging van de R 1250 boxermotor nu ook de S 1000 RR van een ShiftCam inlaatnokkenas voorzien, die bij 9.000 toeren per minuut in tijdsbestek van 10 milliseconde van het ene naar het andere nokprofiel switcht. Dit moesten we binnenkort maar eens over doen, met mooi weer op Francorchamps of zo...Hierdoor hebben de ontwikkelaard het koppel van de S 1000 R onderin kunnen combineren met het koppel van de RR bovenin. Het grote voordeel is dat het vermogen nu heel mooi lineair wordt afgegeven en de plotse toename is geëlimineerd, waardoor de neiging tot wheeliën eveneens is gereduceerd. 

Ondanks dat de ShiftCam technologie ongeveer 1 kg aan gewicht voor z’n rekening neemt, hebben de Duitsers 4 kilo aan gewicht bespaard. Wat is gerealiseerd door naast de nieuw ontworpen carters de nokkenassen rechtstreeks door de krukas aan te drijven en het tussentandwiel om de snelheid te halveren rechtstreeks in de kop aan te brengen en de olie- en waterpomp te combineren (wat een compactere module heeft opgeleverd), terwijl op de krukas alleen al 1,4 kilo aan gewicht is bespaard. Met dat laatste hebben de engineers bovendien een significante reductie van inertia gerealiseerd. BMW is zelfs zo ver gegaan om de titanium inlaatkleppen hol te maken, een unicum in de motorwereld.

Alle vernieuwingen die aan het blok zijn doorgevoerd hebben geresulteerd in een topvermogen dat nu op 207 pk bij 13.500 toeren per minuut is gezet, met een maximum koppel van 113 Nm bij 10.500 toeren per minuut. Maar wat minstens zo belangrijk is, vanaf 5.000 toeren tot 14.500 toeren (vlak voor de begrenzer die bij 14.600 tpm ingrijpt) is continue meer dan 100 Nm aan koppel tot je beschikking. En dat hebben we gemerkt met accelereren, ondanks dat we de hele dag niet verder zijn gekomen dan de Rain-modus waar in de eerste drie versnellingen het koppel is afgeroomd, BMW's CEO Dr. Markus Schramm hebben we het te danken dat BMW dit jaar z'n rentree heeft gemaakt in het WK Superbike. "Ik begon op 2 juni en op 3 juni heb ik dat besluit genomenworden we op het 1 kilometer lange rechte stuk van Estoril als een kanonskogel gelanceerd zodra de gaskraan vol wordt opengedraaid, maar daarover straks meer. 

Eerst even terug naar de techniek van de nieuwe 2019 RR, want naast alle inwendige vernieuwingen aan het motorblok heeft BMW ook het in- en uitlaattraject vernieuwd om dat over de hele linie sterkere blok te realiseren. Bij het uitlaatsysteem is trouwens 1,3 kilo een gewicht bespaard, daarnaast spreekt BMW van een aangename geluidskarakteristiek, maar om nou te zeggen dat de RR spannend klinkt, neuh… Zeker niet wanneer je bijvoorbeeld naast een Panigale V4 (of beter, RSV4) staat. Net als z’n voorganger(s) heeft ook deze RR een inlaatsysteem met variabele inlaatkelken en een klep in het uitlaatsysteem. Het nieuw ontworpen uitlaatsysteem omvat nu twee driewegkatalysatoren, wat volgens BMW naast meer topvermogen voor een toename in Compacter, 4 kilo lichter (ondanks de 1 kg wegende ShiftCam technologie), 14 pk sterker en nu meer dan 100 Nm koppel tussen de 5.000 en 14.500 toeren per minuut. BWM is met het nieuwe blok duidelijk niet over 1 nacht ijs gegaan. Nog vragen?koppel in het middengebied heeft gezorgd.

Minstens zo belangrijk als de toename in vermogen is de compleet nieuw ontwikkelde bijbehorende elektronica, die ervoor heeft gezorgd dat die 207 paarden ook veilig aan het werk kunnen worden gezet. Met een 6-assige IMU als het centrale brein heb je de keuze uit maar liefst 7 verschillende rijmodi. Standaard is de nieuwe RR voorzien van de 4 rijmodi Rain, Road, Dynamic en Race, terwijl in de optionele ‘Pro Modes 3 aanvullende rijmodi Race Pro 1, Race Pro 2 en Race Pro 3 zijn ondergebracht. In de Race Pro modes kan de motor geheel naar eigen geur en smaak worden geconfigureerd, van gasrespons tot vermogen, tot mate van tractiecontrole, elektronisch geregelde motorrem en wheelie controle. Bij dat laatste valt te kiezen tussen kleine wheelies, gewone wheelies, serieus dikke wheelies en helemaal geen wheeliecontrole. Voor wie dat allemaal nog niet gek genoeg is, heeft BMW de RR verder niet alleen van launch controle en een pitlimiter voorzien (logisch), maar ook nog van cruise control en Hill Start Control als standaard en Hill Start Control Pro als onderdeel van de Pro Modes, voor nog gemakkelijker wegrijden bergop. Bij dat laatste wordt de parkeerrem automatisch geactiveerd als je op een helling van meer van 5% bent gestopt.