Zoeken

Test: BMW 2019 S 1000 RR

De bom

12 maart 2019

Tien jaar geleden sloeg de S 1000 RR in als een bom, dankzij het motorblok dat op papier een topvermogen van ‘slechts’ 193 pk had, maar in de praktijk dik door de 200 pk-barrière ging en de op papier sterkere concurrentie het nakijken gaf. En is sinds die tijd eigenlijk wel de benchmark van de vier-in-lijn eenliter Supersport geweest en als we naar de verkoopcijfers kijken misschien we de benchmark "Bij een Superbike gaat het in eerste instantie om rondetijden, als 't d'r ook nog leuk uitziet is dat mooi meegenomen, maar 't heeft geen prioriteit," aldus BMW. Missie geslaagd, in beide opzichtenvan de Supersport in de brede zin van het woord: in de 10 jaar dat de RR nu op de markt is zijn er wereldwijd 80.000 aan de man gebracht en dat is zonder meer veel voor een high-end premium model in een segment dat sinds de kredietcrisis enorm in elkaar is geklapt. 

Sinds z’n lancering heeft de RR elke twee jaar een grotere of kleinere update, maar waar er bij die voorgaande modellen eerder sprake was van een evolutie in plaats van een revolutie is dat bij deze derde generatie eerder andersom. Van de eerste tot de laatste schroef is de motor nieuw en om dat te realiseren kreeg het ontwikkelingsteam vier jaar geleden de vrije hand. En dat is op alle fronten te zien. Aan het motorblok dat compleet is herzien en van BMW’s unieke ShiftCam technologie voorzien, aan het rijwielgedeelte waar behoorlijk aan gewicht is bespaard, aan de elektronica en vering waar de lat een flink stuk hoger is gelegd, maar het meest aan het nieuwe design waarbij afscheid is genomen van de asymmetrische vormen van z’n voorgangers. 

“Bij de vorige RR had de asymmetrische koplamp zin, omdat met de kleinere koplamp 140 gram aan gewicht werd bespaard, maar met LED techniek maak je gebruik van lichtbundels (het verschil tussen groot licht en klein licht wordt niet meer door de reflector gevormd, maar door de intensiteit van de lichtbundel), waardoor een compacte koplamp kon worden gemaakt. De asymmetrische vorm was een statement, waardoor de RR uit duizenden te herkennen was, maar wij mensen houden nu eenmaal veel meer van symmetrische vormen en dus zijn we er nu van afgestapt,” aldus Thewke. “Daarnaast wilde we de RR zo strak mogelijk maken,
Zeg nou zelf, dit ziet er toch veel sexyer uit

Bekende knoppen, maar toch anders: tractiecontrole kan nu direct worden aangepast. 

Je hebt uitgebreide en instelbare menu's en dan heb je deze 2019 S 1000 RR

Drie verschillende keuzes als Race Pro layout
en dus hebben we de knipperlichten voor van de kuip naar in de spiegels verplaatst en achter alles in de kentekenplaathouder ondergebracht. We wilden het kontje korter maken, wat dankzij verplaatsing van achterlicht en remlicht naar de knipperlichten, die nu dus multifunctioneel zijn, is gerealiseerd. Wanneer je er nu het circuit mee opgaat hoef je alleen maar spiegels en kentekenplaathouder te verwijderen en je hebt een racer. Ook het omdraaien van het schakelpatroon is in twee minuten gerealiseerd.”

Vanaf het nieuwgevormde en voor meer grip bij je kont nu iets stroevere, zadel dat in ons geval van een fraai geborduurd M-logo is voorzien heb je zicht op een compleet nieuw ontworpen 6,5” TFT fullcolour display, waarbij de informatie op verschillende manieren kan worden getoond. Het Pure Ride scherm geeft je alle informatie die je nodig hebt op straat, terwijl de drie Core schermen ontworpen zijn voor het circuit. Waarbij je kunt kiezen tussen een toerenteller in analoge vorm (Core 1 en 2) en als een balk (Core 3). In het display kan de snelste rondetijd worden getoond, het verschil tussen de laatst gereden ronde en die snelste tijd en de gereden hellingshoek links en rechts, terwijl ook remkracht en acceleratie kan worden getoond. Bediening van het menu gaat door middel van BMW’s welbekende joggle en de knopjes links op het stuur, waarbij de mate van tractiecontrole tijdens het rijden gemakkelijk kan worden aangepast en met een druk op de knop tractiecontrole en ABS zelfs kan worden uitgeschakeld.