Zoeken

Nadere kennismaking: Arai Profile-V

Glancing off

15 juli 2019

“We hebben niet als doel de grootste helmfabrikant ter wereld te zijn,” begint Eelco van Beek van Arai Europe de presentatie van de nieuwe Profile-V bij importeur Hoco Parts in Barneveld, die nog eens extra onderstreept dat Arai een klein familiebedrijf is. “Arai produceert ongeveer 200.000 helmen per jaar en om je een idee te geven, dat is minder dan bij HJC in een maand wordt gemaakt. Natuurlijk, Arai is een commercieel bedrijf en dus zal er winst moeten worden gemaakt, maar dat is nooit het primaire doel van
De eisen voor EC of SNELL keurmerk zijn slechts minimaal. Valtest bij nog geen 30 km/u, de penetrietest is geëlimineerd. Arai heeft zelf de lat voor elke helm veel hoger gelegd 

De verstevigingsrand bij het vizier is overgenomen van de helmen voor de Formule 1. De binnenschaal heeft verschillende dichtheden, maar wordt wel in één spuitgietproces vervaardigd
oprichter Hirotake Arai geweest. Hij had slechts één doel en dat was de veiligste helm ter wereld maken en die filosofie is er nog steeds. Dus gaan we veel verder dan wat het ECE-keurmerk of de SNELL test voorschrijft. Leuk dat die Testen met een snelheid van 7,75 m/s worden gedaan, maar dat is nog geen 30 km/u en zeg nou eerlijk, hoe vaak zijn jullie bij deze snelheid onderuitgegaan.”

Het allerbelangrijkste aspect bij een crash is volgens Arai dat je blijft glijden. Glancing off noemen de Japanners dat. Want hoe langer je glijdt, hoe kleiner de impact is en daarmee de kinetische energie die moet worden geabsorbeerd. “Ergens is het best vreemd. Kijk naar motorkleding, je laarzen, je pak en je handschoenen, overal zijn kunststof of titanium delen aangebracht om je maar zoveel mogelijk te laten glijden en daarmee de kinetische energie te absorberen,” zegt Eelco. “Maar bij helmen wordt juist het tegenovergestelde gedaan, die krijgen steeds hoekiger vormen waardoor er in de helm veel meer krachten ontstaan. Vervolgens worden er dan allerlei constructies bedacht om dat weer te ondervangen. Het is alsof je thuis alle deuren wagenwijd openzet en inbrekers vrij spel geeft, en vervolgens iedereen in huis een geweer geeftNieuwe Arai, dus we dachten: laten we iets passends meenemen... om ze het huis uit te jagen, waar het in onze ogen veel slimmer is om goede sloten aan te brengen en de inbrekers geen kans te geven je huis binnen te sluipen.”

De enige manier om dat Glancing off te bereiken is volgens van Beek om de buitenschaal van de helm zo rond mogelijk te maken. Waar carbonfiber steeds meer een trend lijkt te worden in helmenland maakt Arai gebruik van fiberglas, omdat dit vele malen sterker dan carbonfiber is. Een complexe laminaatconstructie die nog steeds met de hand wordt gedaan. De buitenschaal is ontworpen rond het Variable Axis System (VAS), dat voor het eerst bij het topmodel RX-7V is toegepast, dat is voorzien van een extra verstevigingsband langs de bovenrand van het gat voor het vizier (een techniek die voor het eerst bij Formule 1 helmen is toegepast).