Test: Kawasaki ZX-10R SE
Conclusie
Het beste van beide werelden, dat is volgens Kawasaki in een notendop de Ninja ZX-10R SE en na een dag met de fiets op straat en het circuit te hebben geknald kan ik niet anders dan toegeven dat dát geen blufpraat is geweest. De ZX-10R SE voelt, klinkt en rijdt in alle opzichten als de ZX-10R die we al kenden, maar dan beter. Beter omdat door de verminderde inertia in de wielen de motor op hoge snelheid gemakkelijker van richting is te veranderen en beter omdat de semi-actieve vering Jongens, wat als we eens vanuit Almeria gaan werken, is dat een idee?als normale vering aanvoelt, maar dan normale vering met ingebouwde kabouter die van straat naar circuit de demping van de vering snel aanpast, zodat je altijd met de meest ideale afstelling rijdt. Comfortabel op straat, strak op het circuit.
Wel vinden we het jammer dat Kawasaki voor deze ZX-10R SE niet heeft gekozen voor het duurdere blok van de ZX-10RR, dat zou de fiets in onze ogen helemaal af hebben gemaakt. Nu zul je moeten kiezen tussen óf het sterkste – en meest exclusieve – motorblok, óf voor de exclusievere vering. Het liefst hadden we dat én-én gezien, we denken niet dat de motorrijder die voor dit soort fietsen in de markt is het erg zou hebben gevonden als het prijskaartje dan een paar duizend euro duurder was geweest. In de buitencategorie geldt namelijk de regel dat hoe duurder de fiets is, hoe gemakkelijker ‘ie verkoopt.
Semi-actieve vering, van alle ZX-10'en is dit de vetste om te zien, quickshifter, tempo voorrijder op straat
waarom niet het blok van de RR? Display is wel heel erg oldskool (maar toerenteller werkt wél supergoed), menubediening is niet bepaald gebruiksvriendelijk