Zoeken

Test: Ducati Panigale V4 S

Panigale fascinatie

26 januari 2018

“De fascinatie van de Panigale, aangedreven door uit de MotoGP afkomstige technologie die op motorblok, frame en elektronica is toegepast om elke rijder een rijervaring te bieden die dichter dan ooit bij die een racemachine staat,” dat is de quote waarmee Ducati de technische presentatie van de nieuwePanigale V4 begint in het Ciutat de les Arts i les Ciències, ofwel de Stad van de Kunst en Wetenschap,
De tank loopt onder het zadel door, de meerlagen kuip moet lucht beter afvoeren

Net als in de MotoGP, elektronica voorin. Het 'Front Frame' is geïntegreerd in het ontwerp van de kuip

De LED koplamp is uit meerdere componenten opgebouwd
een van Valencia’s meest toonaangevende bezienswaardigheden als hoogstandje van moderne architectuur.

“Toen 4 jaar geleden het ontwikkelingstraject werd gestart stonden we voor de vraag welke kant we op zouden moeten gaan, doorgaan met de 1299 Panigale of overstappen op een V4,” vertelt Engine Project Engineer Luca Bandiera. “Al snel werd echter duidelijk dat de V4 de juiste optie was. Met de 1299 zaten we al bijna op de grens van wat technisch mogelijk is, waardoor doorontwikkeling alleen door vergroting van cilinderinhoud had kunnen worden gedaan - en zelfs dan zouden de mogelijkheden beperkt zijn geweest. Bovendien hadden we toen al meer dan 10 jaar ervaring met een V4 in de MotoGP.”

Eindresultaat van 4 jaar ontwikkeling is de Panigale V4, die de eenliter Supersport op alle vlakken naar een ongekend niveau heeft gebracht. De Panigale V4, die als V4, V4 S en V4 Speciale leverbaar is, wordt opgegeven voor een topvermogen van 214 pk, tel daar het rijklaargewicht voor de S versie van 195 kg bij op en je praat over een vermogen/gewicht verhouding van 1,10. En dat is niet alleen een enorme stap ten opzichte van de 197 pk bij 190,5 kg van de 1299 Panigale, die daarmee een vermogen/gewicht verhouding van ‘slechts’ 1,03 had, maar ook een enorme stap ten opzichte van welke andere Supersport dan ook. Om nog maar te zwijgen van de tot een productie van 1.500 units gelimiteerde V4 Speciale, die dankzij een Akrapovic full racing uitlaatsysteem over 226 pk beschikt bij een rijklaargewicht van 188 kg, ofwel een bizarre vermogen/gewicht verhouding van 1,20.

Wat design betreft heeft Ducati gekozen voor een doorontwikkeling van het 1299 concept in plaats van een verfrissend nieuw ontwerp. “Na de lancering van de 1199 Panigale in 2011 bleken de 1098 en 1198 enorm in waarde te dalen, waarop we hebben besloten bij een doorlopend model nooit meer zo een radicale designmove te doen. Bij een nieuw model kun je dat wel doen, Oldskool knieën voor een oldskool coureur... dat deed Dovi toch andersmaar de V4 is in feite een evolutie van de 1299 Panigale, vandaar dat we ook trouw zijn gebleven aan de naam Panigale,” weet Product Communications Manager Giulio Fabbri me te vertellen. En met succes, op de EICMA in Milaan werd de Panigale V4 (door het Italiaanse publiek, dat wel) verkozen tot Most Beautiful Bike of Show.

Tijdens de presentatie worden de bijzonderheden van het design nog eens nader toegelicht. Zo is de kuip nu uit meerdere lagen opgebouwd, wat voor een meer efficiënte luchtstroom (en dan met name voor het afvoeren van warme lucht van de radiator en het motorblok) moet hebben gezorgd. De uitlaat zit net als bij de 1299 Panigale onder het motorblok, waardoor de bochten van de twee achterste cilinders onder het zitje zijn gekronkeld. Om precies te zijn het achterste deel van de 16 liter benzinetank, die voor het eerst onder het zitje doorloopt. Ten opzichte van de 1299 lijkt het kontje wat korter van vorm, maar dat kan door de 600 mm lange achterbrug ook gezichtsbedrog zijn. De forse dubbele luchtinlaat met doorlopende LED dagrijverlichting geven de Panigale een heerlijk agressievere uitstraling, net als het scherp gesneden LED achterlicht.