Zoeken

Test: Ducati Multistrada 1260 Enduro

Dikke Allroad Categorie

24 oktober 2018

Een Reis Enduro, maar dan op z’n Italiaans met stijl, wereldwijsheid en performance, zo omschrijft Ducati zelf haar Multistrada Enduro, waarmee twee jaar geleden de aanval werd ingezet op die vermaledijde GS. Met langere veerwegen, gespaakte wielen waarvan het voorwiel in 19” formaat en een dubbelzijdige achterbrug moest de gewone Multistrada worden opgewaardeerd tot een Serieus, tot 10 minuten geleden waren de wegen écht zeiknatreisgenoot waarmee je daadwerkelijk écht offroad zou kunnen gaan. Net als BMW dat claimt van de GS, KTM van de Adventure en Triumph van de Tiger. Niet dat er meer dan een handjevol rijders zijn die dat daadwerkelijk ook zullen doen, maar daar gaat ’t bij de Dikke Allroad Categorie ook niet om; het is meer het Touareg idee, dat je kunt zeggen dat ‘ie de meest indrukwekkende obstakels met gemak zou kunnen doen. Met een vet filmpje van een professional op YouTube als levende bewijs dat het daadwerkelijk ook zo is.

Toch is het accent van die dikke Allroad wel aan het verschuiven en wel meer richting het onverharde pad. Om de motor neer te kunnen zetten als de ultieme machine waarmee je naar alle uiteinden van de wereld kunt reizen, ook die plaatsen waar nog nooit iemand van asfalt is gehoord. En dan praten we niet over een Zweeds bospad dat weliswaar onverhard is, maar net zoveel grip en comfort biedt als een geasfalteerde weg, maar het echte werk waar je je met elke andere motor wel twee keer zou bedenken. Met name dat laatste zien we de laatste tijd ook steeds meer in presentaties terug, waar tien jaar geleden voor de vorm (maar vooral voor de foto) een kort paadje onverhard werd meegepikt wordt de laatste jaren serieus enduro werk niet meer geschuwd. Dat heb ik zelf al mogen ervaren bij de introductie van de nieuwe Tiger 1200 door de woestenij van Almeria en de F 850 GS in het Enduro park bij Malaga, om nog maar te zwijgen over de KTM Adventure Rally met de 1090 Adventure R en 1290 Super Adventure R op Sardinië dit jaar. 

Natuurlijk, voor de hardcore Enduro rijders is de Dikke Allroad Categorie vooral een marketingding dat veel te groot, zwaar en log is om écht offroad te gaan en in principe hebben ze daar een punt, maar juist omdat dit segment de laatste jaren zo is geëvolueerd zal het ze tegelijkertijd verbazen hoe ontzettend capabel deze motoren in het onverharde blijken te zijn. Want dat is wat mij aan het Worden steeds leuker en uitdagender, die offroad uitstapjeseind van de innoverende dag nog de meeste indruk op mij heeft gemaakt, hoe ontzettend gemakkelijk en met ontzettend veel vertrouwen de Multistrada 1260 Enduro op asfalt en onverhard te rijden is. 

Nu had bovenstaand betoog in principe ook over de twee jaar gelanceerde Multistrada 1200 Enduro kunnen gaan, waarvan de Italianen claimden dat het de eerste offroad uit Borgo Panigale was, maar voor het gemak vergaten dat er in het begin van de jaren ’70 iets als de Ducati 450 R/T crossmotor heeft bestaan – de enige crossmotor ooit met desmodromische klepaandrijving. Toch vraag ik me af of ik twee jaar geleden net zo enthousiast was geweest en of dat de Multistrada Enduro me toen net zo aangenaam had verrast. Ten opzichte van de 1200 heeft Ducati bij deze 1260 precies de juiste dingen aangepast om ‘m toegankelijker en intuïtiever te maken en daarmee veel leuker om te rijden. En dat door in principe ‘maar’ drie dingen te veranderen: het Testastretta DVT 1.262cc motorblok, de geüpdatete ergonomie en een nieuwe Human Machine Interface (HMI), ofwel de interactie met de fiets zelf via ofwel het vernieuwde TFT display, ofwel via een app op je smartphone.