Zoeken

Test: BMW R 1250 GS

Nieuw paar favoriete schoenen

10 oktober 2018

De kans om zelf aan den lijve te ervaren hoe groot het verschil in de echte wereld is tussen deze nieuwe en de oude GS was tijdens de wereldwijde persintroductie tijdens een 230 km lange Portugese trip bij een buitentemperatuur van 34°, over geasfalteerde en onverharde wegen –via de drukke kustweg van de Algarve de binnenlandse bergen in. Het been over het zadel gooien en plaatsnemen op de GS voelt alsof je een nieuw paar van je favoriete schoenen aantrekt – alles voelt nagenoeg hetzelfde
Het is dat je het weet, het zouden anders net zo goed details van de 1200 kunnen zijn

Vooruit, dit verraad dan weer dat 't de nieuwe is

Voor de rest is het als vanouds, maar dan beter

Zal de concurrentie niet blij mee zijn, met dat laatste
als de 1200. In tegenstelling tot z’n voorganger behoort het TFT kleurendisplay nu tot de standaard uitrusting. Het display oogt misschien minder sexy als dat van de Super Adventure of Multistrada, maar blinkt uit in afleesbaarheid en is daarom alleen al super efficiënt. Via de BMW Motorrad Connected App kan een eenvoudig navigatiesysteem via het FTF scherm worden getoond en met een actieve Bluetooth verbinding kun je ook muziek luisteren of gesprekken voeren tijdens het rijden. Buiten dat is de styling, de standaard zadelhoogte die op 850 of 870 mm kan worden gezet (met als optie een 800mm of 900mm zadel) en zelfs de vering ogenschijnlijk exact gelijk aan de R 1200 GS. 

Maar druk op de startknop om de Boxer tot leven te roepen en je zult een donkerdere toon van het kenmerkende Boxergeluid waarnemen dat uit het nieuwe 2-1 uitlaatsysteem klinkt. Bovendien heeft het nieuwe blok merkbaar minder mechanische geluiden dan de R 1200, wat de Boxer mede te danken heeft aan de nieuwe stillere getande nokkenaskettingen en een nieuw ontwerp van de benzine-injectienaald voor de Bosch EFI, die het klikkend geluid elimineert dat je voorheen bij lage snelheid hoorde. Het beste moet dan echter nog komen, nog de eerste kilometer door een drukke ochtendspits realiseer je onmiddellijk hoe ontzettend soepel en koppelrijk de ShiftCam motor is. Het blok reageert supervlot, maar zonder gemeen scherp te zijn en is onvoorstelbaar flexibel en vergevingsgezind
Dit is trouwens wél vet, een échte HP Motorsport variant voor wie écht de zandbak in wil gaan

Voor € 830,45 krijg je dan de Light white/Racing blue kleuren, spaakwielen, een zwartdespoten motorblok en een laag Rallye buddyseat 

Valbeugels zitten in 't accesslorepakket, evenals een normaal buddyseat Rallye
te rijden – ongeacht in welke versnelling je rijdt. Vanaf 2.000 toeren gaat de GS er in zesde versnelling als een speer vandoor, zonder zich te verslikken. Niet dat gebruikmaken van de goed schakelende versnellingsbak bezwaarlijk is, de koppeling grijpt licht aan en is in stads verkeer niet vermoeiend en het schakelen op zich gaat precies en soepel. Het voelt niet als een motor met cardanaandrijving en ook de kenmerkende klak ontbreekt. Dat laatste is misschien omdat de versnellingsbak en koppeling nu in het motorblok zijn geïntegreerd. Volgens BMW is hier niet alleen ruimte en gewicht mee bespaard, maar dat daarmee bovendien het schakelgedrag is verbeterd – en dat heb ik absoluut gemerkt. 

Het is echter de soepele edoch krachtige gasrespons van de 1250 die het meest indruk op me maakt, met dank aan de ultravlakke koppelkromme die vanaf 2.000 toeren tot de begrenzer die bij 8.250 omwentelingen per minuut ingrijpt niet meer onder de 110 Nm komt – meer dan driekwart van z’n maximumwaarde van 143 Nm. De happy-zone van deze überboxer bevindt zich tussen de 2.500 toeren en het toerental waarbij het maximumkoppel wordt bereikt, zijnde 6.250 tpm. De vierde versnelling was dan ook m’n favoriete versnelling over de bochtige bergwegen. Vooruit, heel af en toe schakelde ik een of twee versnellingen terug voor een krappe haarspeldbocht, maar het blok is zo enorm soepel dat de noodzaak om Heb zo'n idee dat de BMW dealers de dranghekken weer van zolder kunnen halente schakelen veel minder aanwezig is dan bij zijn voorganger. Als ‘ie inderdaad zuiniger is zoals BMW claimt dan komt dat ongetwijfeld hierdoor – het overgrote deel van de tijd rij je een versnelling hoger dan dat je met de 1200 zou doen, waardoor de motor minder toeren draait. Hoe zeer ik ook m’n best heb gedaan, ik heb het omslagpunt van de ShiftCam nokkenas van deellast naar vollast niet kunnen vinden. Iedereen die bekend is met Honda’s oer-VTEC motor zal aangenaam verrast zijn. De 5 milliseconden die het duurt om van het ene naar het andere nokprofiel te schakelen gaan ongemerkt voorbij, maar de gevolgen als in betere rijdbaarheid en extra vermogen zijn enorm. 

Want de R 1250 GS staat direct paraat wanneer je besluit om het tempo een flink stuk op te voeren. Draai de 52mm gasklep helemaal open en de BMW knalt er met opmerkelijke lichtvoetigheid met zevenmijlslaarzen vandoor, vergezeld door die goed klinkende einddemper. Binnen no-time ben je de 160 km/u gepasseerd, waarbij het motorblok een rustige 6.000 toeren draait. De bescherming van de ruit is prima voor elkaar en dankzij de balansas zijn alle trillingen mooi geëlimineerd, ongeacht welk toerental de boxermotor maakt. Bij ’s lands maximumsnelheid van 130 km/u maakt de Boxer slechts 4.300 omwentelingen per minuut en is bij dit soort snelheden extreem comfortabel te rijden. 

Waar de compleet nieuwe Boxer duidelijk de ster van de show op deze nieuwe BMW is, is niet gezegd dat BMW’s engineers geen aandacht aan de rest van de GS hebben besteed, want dezelfde verfijning geldt eigenlijk ook voor de rest van de fiets. De Sachs vering is beter dan ooit op z’n taken berust en de nieuwe GS remt ook als een tierelier. Met dank niet alleen aan de van BMW logo voorziene in de VS geproduceerde Hayes radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen met 320 remschijven (15 mm groter Jammer dat we dit niet in Engeland hebben. Met name die stof, bij ons is 't vaak meteen blubberdan die van de 1200 GS) die de Duitsers in het voorwiel hebben gemonteerd, maar ook dankzij de hoeveelheid motorrem die door de slipperclutch wordt toegelaten. Het enige minpunt aan alle vernieuwing is dat de 1250 nu 5 kilo zwaarder is, wat het rijklaargewicht op 249 kilo brengt. 

Offroad kan de Boxer BMW nog steeds niet tippen aan de lichtvoetigheid en het vertrouwen in krappe secties dat de KTM 1090 Adventure R wel biedt (maar dan praat je ook over de allerbeste maxi-Enduro van dit moment), maar het extra koppel en de voorspelbare gasrespons maken van de GS een heerlijke fiets om onverhard mee te gaan. De sta-positie voelt er natuurlijk aan en de optionele Enduro Pro elektronica boden offroad perfecte grip. De spaakwielen, lange veerwegen en Metzeler Karoo noppenbanden van de HP versie maakten het plaatje in de zandbak compleet. De straatversie heeft trouwens aluminium gietwielen die nu voor het eerst van Bridgestone A41 rubber zijn voorzien in plaats van de BMW gebruikelijke Metzelers. De Telelever voorvork deed z’n werk perfect, zowel op het asfalt als onverhard.