Zoeken

Test: BMW R 1250 GS

De norm

23 november 2018

Geen motor waar door de hele motorbranche – en dan met name de concurrentie – zo naar uit is gekeken als de nieuwe GS, die vanaf nu als R 1250 GS door het leven gaat. Sinds z’n introductie alweer meer dan 30 jaar geleden als R 80 G/S heeft de door de Duitsers zo mooi als Reise Enduro omschreven fiets een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt, maar het is eigenlijk pas deze eeuw dat het concept GS in een stroomversnelling kwam. In 2005 met de komst van de eerste R 1200 GS wordt de eerste grote stap gezet, zonder dat de concurrentie daar trouwens echt van wakker ligt. De GS is net als autodropDaar ligt het accent nog volledig op het Supersport segment, waar in alle hevigheid nog wordt gestreden om de beste en de sterkste in zowel de zeshonderd als het eenliter klasse. Tot de kredietcrisis de wereld ineens weer met beide voeten op de aarde zet, de markt voor nieuwe Supersports in elkaar klapt en de ouder wordende motorrijder in de GS een nieuw avontuur ontdekt. 

Door de nu wakker geworden concurrentie worden in allerijl nieuwe modellen op de markt gezet; Ducati lanceert de door de 1198 Testastretta aangedreven Multistrada 1200, KTM de 1190 Adventure en Adventure R, Yamaha de Super Ténéré, Honda de VFR1200X Crosstourer, Kawasaki de Versys 1000 en Triumph de Tiger Explorer, waarbij de Ducati, Honda en Kawasaki meer als ‘Toursport op hoge poten’ kunnen worden gezien die echt niet zijn bedoeld om daadwerkelijk offroad mee te gaan en de KTM, Yamaha en Triumph als directe concurrent van de GS op de markt zijn gezet. 

Precies op het moment dat de concurrentie de GS heeft geëvenaard of zelfs voorbij is gestreefd wordt door de Duitsers de compleet vernieuwde 1200 gelanceerd, die nog steeds wordt aangedreven door dezelfde 1.170cc boxertwin, die inwendig volledig is vernieuwd, van waterkoeling is voorzien en nu wordt opgegeven voor een topvermogen van 125 pk. Daarnaast is de GS voorzien van een uitgebreid elektronicapakket en is ook het rijwielgedeelte flink aangepakt, waardoor de concurrentie weer het nakijken heeft. 

Vijf jaar na de lancering van die precisiegekoelde GS lijkt de geschiedenis zich te herhalen, als door BMW de opvolger van de R 1200 GS wordt aangekondigd, de door een compleet nieuw ontwikkelde nu 1.254cc grote boxertwin aangedreven R 1250 GS met ShiftCam technologie, wat een mooi woord is voor variabele kleptiming, Zó lekker, het zou verboden moeten worden. Die GS welteverstaan hè, niet Ed. Zou 'ie willenwaarmee de lat van de GS (en voor de concurrentie) weer een flink stuk hoger is gelegd. 

Tenminste, dat zal de bedoeling van de Duitsers zijn geweest en afgaand op de specificaties – en niet te vergeten de eerste ervaringen van onze buitenlandse medewerker Alan Cathcart die voor ons bij de presentatie van de fiets in Portugal aanwezig was – is dat ook zeker zo geweest, maar toch… als ik de motor bij mij thuis heb geparkeerd en de eerste 100 kilometer binnendoor heb volbracht overheerst bij mij een gevoel van ‘is dit het nou?’ Het is dat er toch echt 1250 boven het GS logo op het fraaie aluminium zijschild en ShiftCam op de rubberstrip van de cilinderkop staat, anders zou ik hebben gezworen met een 1200 onderweg te zijn. Natuurlijk, het was me wel opgevallen dat de 1250 al vanaf de toerenkelder ontzettend mooi en trillingsvrij loopt en bijzonder schakellui te rijden is, maar was dat bij die 1200 ook al niet zo? Een toevallige samenloop van omstandigheden maakt dat ik vier dagen later mijn mening 180 graden heb bijgesteld.