Zoeken

Test: BMW 2018 R 1200 GS Rallye

700 km speren

20 september 2018

700 kilometer speren, liefst met aankomst voor het donker is. Daar gaat ie dan. Wat we wel hebben is de Rallye uitvoering. Die is in detail toch nét iets anders dan gebruikelijk, dus daar kunnen we nog wel even wat licht op laten schijnen. Zo is de motor standaard voorzien van spaakwielen, een doorlopend 'enduro' zadel en een laag ruitje. Omdat je in het zand tochZo. Ik ga dus op reis en ik neem mee... eigenlijk altijd wel op de steps staat en wat er niet is, ook niet af kan breken.

Om het plaatje af te maken gooien we de bagage maar meteen in een bijpassende roltas. Koffers zijn zo ‘Touring’, zogezegd. Het mag best een beetje ruiger. Top tassie overigens, maar dat voegt verder niet veel toe aan het verhaal. Alhoewel, zoiets moet je gewoon in je verzameling hebben. Met de bijgeleverde bandjes zet je ‘m perfect vast en je kunt nog gewoon overal bij dankzij de opening aan de bovenzijde. Dat is wel even een iets doorontwikkelde versie van de ouderwetse roltas.

Maar goed, daar zou het niet over gaan. Wat is er dan nog meer nieuw aan de GS voor 2018? Voornamelijk het TFT display. Was een optie overigens, maar neem toch maar vast afscheid van de analoge teller, die zien we vanaf nu niet meer terug. Maar goed, je kon dus nog kiezen of je voor de basisprijs de echt uitgeklede versie zou willen, of deze. Dit is nieuw, dus wij willen het uitproberen. 

Nou is er binnen BMW, net als bij andere merken, wel een overeenkomst te vinden. Net zoals Triumph bij alle modellen heeft gekozen voor één systeem en één interface die per model slechts in detail verschilt, is dat bij BMW net zo. En dus heeft de C400X net zo’n scherm, alleen zijn de opties minder uitgebreid, en heeft de K1600 eveneens hetzelfde. Maar de GS heeft dan weer z’n eigen mogelijkheden en pretpakket, dus is het systeem daar op aangepast. 


Ja, wat neem je eigenlijk mee met zo'n ding? Is daar een stelregel voor? Een plankje onder je zijstandaard, maar geen kettingspray

BMW is de uitvinder van Intuïtieve menu’s. En dat hebben ze nog eens extra doorontwikkeld. Vanuit een hoofdmenu kun je met het scrollwiel kiezen welk submenu je zoekt, dan een keer bevestigen met de keuzeknop. Kun je vervolgens nog dieper dat menu in, dan wordt dat aangegeven met een V-vormig icoontje, wat eigenlijk een heel gestileerd pijltje voor moet stellen. 'Wist u dat deze brug heel oud is?'  Nou ja, dat kan ik wel zien meneer. 'Die hoort bij de oude zaagmolen'  Dat wist ik niet. Toch leuk!Heb je dát eenmaal door, dan is het voor de rest kinderspel. Omlaag, omhoog, opzij, alles kan met slechts de linkerhand en ook nog eens tijdens het rijden. Nou zijn de menu’s rijdend wel buiten bereik, maar er is nog meer dan genoeg wél te vinden. Vanzelfsprekend is ook de BMW navigatie in het ontwerp geïntegreerd en dus is dat met dezelfde knoppen kinderlijk eenvoudig te bedienen. Even switchen van routetype is dus zo gedaan, vanuit het dashboard naar de navi wissel je in een oogwenk, terug nog sneller. Voor de tripmeter zal je wel even iets dieper de boordcomputer in moeten duiken, maar heb je dat eenmaal door, dan is ook dat een kwestie van twee keer een knop indrukken en je bent er. En dat is ook logisch: de boordcomputer houdt echt alles wat zinnig en onzinnig is bij en dus vind je de tripmeter in het overzicht waar ook het verbruik, alle maxima en gemiddelden en nog veel meer in te zien is. En dat is dan ook nog eens afzonderlijk
Alles onder de duim... het werkt wél echt makkelijk.

Kijk, zo kun je dus toch design kwijt in je ogenschijnlijk simpele onderdelen

Maar deze jongens, hoe goed werkt dat wel niet...  't ruitje staat gewoon echt cool
óf in het geheel te resetten. Ook BMW kan maar zoveel, dus moet je even een keer extra op de knop drukken. Er zijn ergere dingen.

De styling is licht Eighties, met een vleugje Star Trek, maar het werkt, stoort niet en is eigenlijk best prima zo. Je zou denken dat ze er over nagedacht hebben. En het past ook wel bij het design van de motor. 

Want ja, wat moet je daar nou nog over zeggen? De GS is zo’n beetje dé samenvatting van wat een motorfiets volgens de consument er uit zou moeten zien. En ga nou niet piepen dat dat helemaal niet waar is, het is simpel: de GS is al jarenlang de best verkopende motor en dat betekent dat van alle beschikbare merken en modellen nog steeds het vaakst voor dit ontwerp gekozen wordt. Voor de looks? Nee, maar wel voor de uitrusting. Dus pak je een checklist met opties, onderdelen en accessoires die er op je motor zouden moeten zitten en je hebt voor 85 procent de motor bij elkaar. Een design achterkant hoeft al lang niet meer, dat zit in de weg van de ophangpunten van de koffer. En ga zo maar door; de GS ontwerpt zichzelf.