Zoeken

Test: Ducati Desert Sled

Sneeuw in de woestijn

23 januari 2017

Of misschien niet. Normaal gesproken regent het nauwelijks in Zuid-Spanje en zijn de dagen waarin het kwik niet boven de 5 graden uitstijgt te tellen op de vingers van één hand. Zelfs een hand van iemand uit de houtzagerij. Toch mochten we de twijfelachtige eer proeven om zelfs door de sneeuw te rijden met Ducati’s nieuwste. Goed dat Alpinestars ons wat nieuw thermisch ondergoed gestuurd had, want het was ongewoon koud. En ook het decor was vrij uitzonderlijk. De Spaanse zon is weer eens ver te zoekenNiet alleen om dat we een woestijngebied doorkruisten, maar vooral ook omdat de start van de test plaatsvond in een heus western dorp. Eentje waar ze destijds zelfs The Good, The Bad and the Ugly opgenomen hebben. En dat ook nog dienst doet in tientallen andere westerns. Een persvoorstelling in een saloon, het is eens iets anders.

Maar terug naar de Ducati Desert Sled dus en vooral naar de verschillen met de reeds bestaande modellen. Je zou denken dat Ducati er nu met zeven verschillende exemplaren wel genoeg versies van heeft, maar nee dus. En eerlijk gezegd, hebben ze gelijk deze woestijnrakker te lanceren. Volgens onze bescheiden mening benadert dit model zelfs het dichtst het originele idee van de Scrambler. Toen men in de jaren zeventig de motoren in de VS ging ombouwen om ermee door de woestijn te kunnen stuiven, was het scramblen of mengen van stijlen de basis van het concept.

En dat vinden we hier terug. Ducati gebruikt nog steeds het 803 cc blok dat 75 pk levert en paste zijn Scrambler op een paar essentiële punten aan om tot een nieuwe motor te komen. Eigenlijk zijn enkel het blok en tank identiek aan die op andere modellen. Het frame is hier verstevigd, de alu-swingarm is langer, het voorwiel is 19 inch, het zadel is hoger, de uitlaat verschilt, het voorspatbord is nieuw, er zit een ander stuur op en zelfs het gashendel is anders. Leuk, stukkie off road erbij doen. Gelukkig hoef ik 'm niet te wassen vanavondOf tenminste: het binnenwerk. Door een ander hevelsysteem, wordt de gasklep achter de airbox minder ver geopend bij het eerste stuk van de gasuitslag.

Dat wil zeggen dat de Desert Sled braver (of minder agressief, ’t is maar hoe je het bekijkt) reageert op het eerste stuk van de gasbeweging. Ducati zegt dat dit is omdat de motor ook veel off road aankan en dat daar een rustiger reactie nuttig is. Wij denken dat het ook wel wat met de Euro4 normen te maken heeft. Het blok is in elk geval rustiger in zijn reactie op het eerste deel van de gasbeweging, maar komt nog altijd uit op 75 pk. Er zullen voor- en tegenstanders zijn van de nieuwe, mildere karakter. De tegenstanders kunnen zich troosten met de gedachte dat het monteren van een andere gashendel met de standaardhevel, dit verschil met de gekende modellen, elimineert. Sommige dingen kunnen simpel zijn…