Zoeken

Test: Ducati Desert Sled

Gemakkelijke Sled

23 januari 2017

Wat moet je nu met zo’n Desert Sled aanvangen bij ons. Wel heel eenvoudig: dit is de geknipte motor om in je motorjeans op te springen en er vervolgens… gelijk wat mee te gaan doen. Hij kan veel meer dan de standaard scramblers, dus je mogelijkheden liggen nog meer open. Wil je er een stukje off road mee gaan rijden? Perfect mogelijk. Meer zelfs, het rijwielgedeelte is bijzonder goed berekend op dit soort werk. Lange veerwegen, zeer veelzijdige Pirelli Scorpion Rally banden - die speciaal voor deze motor ontworpen werden - en een zit- en sta-houding die perfecte controle biedt, zorgen ervoor dat je vlotjes over off road wegen raast. De aanhoudende regen had het off road gedeelte van de test niet bepaald gemakkelijker gemaakt, maar toch reden we er met de Desert Sled over aan een tempo dat je wellicht ook met een gewone endpromotor zou aanhouden. Soepel blok, voldoende grip, goede verwerking en een gemakkelijk te controleren motor; meer moet dat niet zijn om zorgeloos door een woestijn of Vlaamse akker te stuiven.

Op de weg is de Desert Sled foutstanding. Tenminste: als je van het nieuwe bravere motorkarakter houdt. Op sommige stukken hadden we graag gevoeld dat het blok een beetje meer bijt, anderzijds waren we op de natte en gladde wegen ook wel een beetje blij dat het vermogen er niet al te brutaal op komt. Wegens geen tractiecontrole op deze jongen. Dat is maar goed ook bij off road gebruik. Op de openbare weg legden we het ABS aan; off road schakelden we ook dat uit. Er moet af en toe wat gegleden en gespind worden, toch? Bij off road gebruik mag je om je initiële gasrespons te verbeteren nu en dan eens een rukje aan de koppeling geven. Omdat de motor een o zo lineair karakter heeft, breekt het achterwiel nooit echt ver weg en als het al een stap opzij zet, kun je het gemakkelijk controleren. De voorkant is verrassend stabiel en dat mag mee op rekening van de bijzonder brede velg en de bijhorende brede band geschreven worden. Waar beter om de Desert Sled te presenteren als in de emm... woestijnGek genoeg heeft dit geen voelbare invloed op de stuureigenschappen in het algemeen en het insturen op de openbare weg in het bijzonder.

Terug naar de weg dus en ook hier viel het op hoe gemakkelijk de Sled zich laat controleren en hoe leuk het stuurgedrag is. Het hoge en brede off road stuur, laat je ook op de openbare weg een zekere speelsheid toe. In die mate zelfs dat we verwachten dat er hier of daar wel een onverlaat zal zijn die er Supermoto banden op monteert. De Duc kan dit soort werk best aan. Maar het is een beetje een verkrachting van het concept. Want hier draait het eigenlijk alles om zorgeloos rijden en te doen waar je zin in hebt. Vertrekken en zien waar je dag je brengt. En als dat niet betekent dat je in een lus terug naar huis gereden bent, kun je met ding gerust ook veel langer op pad gaan. Mits de juiste uitrusting, kun je er zelf meer reizen.
Het is niet de hoofdbedoeling, maar het kan wel. Ducati heeft een boel accessoires voor deze motor en daar zitten ook reistassen bij. Maar ook andere voetsteunen en die konden we tijdens het off road werk wel op prijs stellen. Een beetje extra grip in de modder is altijd welkom.

Al hadden we nooit echt de indruk dat het moeilijk werd; ook niet in zwaar zand of op glibberige stukken. Pirelli mag daarvoor een pluim op zijn hoed steken, maar ook Ducati. Want ze zijn er nog maar eens in geslaagd een Scrambler te bouwen die zijn plaats verdient in dit gamma. Net toen we dachten dat er wel genoeg versies waren, komt deze op de proppen en wat ons betreft mag hij zich helemaal vooraan de klas gaan zetten. Het is een Scrambler in de pure zin van het woord. Veelzijdig en gemakkelijk in gebruik. En voor hij qua uiterlijk nog eens vergeleken wordt met de XT500; dat mag je met een korrel zout nemen. De Desert Sled is gebouwd met een duidelijk knipoog naar de jaren zeventig. Daar waren de druppelvormige benzinereservoirs en de ietwat langere veerwegen de gewoonste zaak van de wereld op dit soort motoren. Logisch dat als je kiest voor wit, de motor wel wat XT-trekjes heeft. De rode versie heeft trouwens Elsinore trekjes. Zo zie je maar.