Zoeken

Eerste test: Kawasaki Z900 vs. Suzuki GSX-S750

Conclusie

19 maart 2017

Als er een ding is dat deze test ons heeft geleerd, dan is het dat alle wegen inderdaad naar Rome leiden. De GSX-S750 en Z900 hebben beide van oorsprong dezelfde achtergrond van een sportieve 750cc Naked en richten zich op dezelfde doelgroep, maar zijn daarvoor wel elk hun eigen pad gaan bewandelen. Oh wat is het toch fijn... om lalalallala... iets met 'ijn'Waar bij Team Green in de loop der jaren de cilinderinhoud is gegroeid heeft men in Hamamatsu vastgehouden aan het ‘zevenenhalf’ concept. Met als eindresultaat twee fietsen die wat sturen betreft elkaars gelijken, maar op andere vlakken juist elkaars tegenpolen zijn.

De Soes voelt enorm in balans, heeft een blok dat mooi trillingsvrij loopt en bovendien van instelbare tractie controle is voorzien, en heeft waanzinnig goede remmen, maar levert wat vering en initiële gasrespons betreft weer punten in. De Kawa daarentegen voelt dankzij de lagere zit iets gemakkelijker aan, heeft een blok dat bovenin enorm ontzag inboezemt – maar ook heerlijk op koppel te rijden is en zijdezacht oppakt, en Wat? Komend weekend weer regen? heeft vering die beter aanvoelt en meer feedback geeft, maar laat op zijn beurt punten liggen wat axiale remklauwen en oubollige voetsteunen betreft.

Ga je voor sportiviteit, vindt je 114 pk genoeg en hecht je bovendien veel waarde aan tractie controle, dan is de GSX-S750 zeker geen slechte keus en bovendien houdt je ook nog aardig wat geld op zak (niet in de laatste plaats omdat er minder vaak post uit Leeuwarden in je brievenbus zit). Maar maak dan vooral geen proefrit op de Z, want dikke kans dat je dan toch voor die groene gifkikker zult gaan.