Zoeken

Dubbeltest: Suzuki V-Strom 650 en V-Strom 1000

Berepraktisch

30 maart 2017

Het is niet alleen bij Suzuki dat de allroads de verkooplijsten aanvoeren. Zo'n 37 procent van alle verkochte motoren zijn allroads. Dat komt natuurlijk gewoon omdat het berepraktische motoren zijn, die door hun zitpositie lekker gemakkelijk sturen, een tankinhoud hebben waarmee je naar Parijs kunt zonder te tanken. En ze hebben de mogelijkheid om er een flinke kofferset aan te hangen, zodat je genoeg verse onderbroeken mee Schijnt in Nederland ook best mooi weer te zijn nu. Maar dan heb je nog steeds deze omgeving niet...kunt nemen om een paar weken van huis te gaan. Maar er is meer: de categorie toer-sportmotoren is aan het verdwijnen. De Ducati ST2 en 4 hebben geen opvolger. De Triumph Sprint ST ook niet. Lichte toermotoren zijn ook verdwenen. De Yamaha Diversions zijn weg, net als de Suzuki Bandits en de Honda Deauville.

Wie met bagage op pad wil zonder een 300 kg zware verhuiswagen mee te nemen komt terecht bij de allroad. In het geval van Suzuki dus bij de V-Strom 650 en 1000. Twee modellen die voor 2017 behoorlijk zijn vernieuwd. Zeer opvallend, want het uiterlijk is behoorlijk aangepast. Ze hebben nu de kenmerkende snavel van de legendarische DR 800 Big uit de jaren 90. En er is een gele uitvoering. Dat moet de kijker doen denken aan de noppenfietsen van het merk, waarmee in de MX-kampioenschappen wordt gecrosst. En hoewel de meningen over die geel/zwarte kleurstelling blijkbaar gemengde reacties oproept, vind ik juist die bijzonder gaaf, zeker in de ietwat ruigere XT-uitvoering. Die heeft namelijk ook nog goudkleurig geanodiseerde, tubeless spaakwielen, terwijl die op de witte of grijze XT's zwart zijn. De XT's zijn verder voorzien van handkappen en een onderkuip.