Zoeken

Test: Yamaha FJR1300AS

Succesnummer

12 april 2016
Inhoudsopgave
Test: Yamaha FJR1300AS
Succesnummer
Intuitief
Eerste keus
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha FJR1300AS

Het is al weer vijftien jaar geleden dat Yamaha aan het begin van deze eeuw met de FJR1300 kwam en daarmee een nieuwe toon zette in het zwaardere Sport Touring segment: het was de perfecte combinatie van een sportievere dikke supersport en de zwaardere (en minder krachtige) tourmotoren van die tijd. De FJR1300 combineerde het sportieve kYamaha FJR1300ASToeren deed ie al goed natuurlijk, maar nu is't net eh.. ééntje meerarakter van de 145 pk, 125 Nm 1.298cc vierinlijn en aluminium deltabox frame met toureigenschappen als cardanaandrijving, een ontspannen zit en elektrisch verstelbaar windscherm en optionele zijkoffers. De fiets was voor Yamaha een regelrecht succes: wereldwijd zijn er sinds z’n lancering meer dan 100.000 units verkocht – waarvan 60.000 in Europa, wat zeker niet slecht te noemen is voor een fiets in het duurdere segment. Twee jaar later introduceerde Yamaha ABS, maar z’n eerste echte aanpassing kreeg de fiets in 2006, toen het design net als het motorblok ietwat werd opgefrist, met onder andere YCC-S ride-by-wire gaskleptechniek, langere versnellingsratio’s, instelbaar zadel en stuur en een nieuw dashboard. Dat was ook het jaar dat Yamaha met een versie met automatische koppeling kwam.

Drie jaar geleden kreeg de FJR1300 z’n laatste update, waarbij Yamaha iets grondiger te werk was gegaan, door enerzijds het design – en dan met name de voorkant van de motor – flink te vernieuwen en tegelijkertijd de nodige elektronica toe te passen. Zo kreeg de fiets naast tractie controle en instelbare rijmodi cruise control en een tweede generatie YCC-S (Yamaha Chip Control Shift). Daarnaast werd het motorblok opgefrist, wat resulteerde in een topvermogen van 146 pk bij 8.000 toeren en 138Nm koppel bij 7.000 toeren per minuut. Ook werd voor het eerst elektronisch geregelde vering toegepast, in eerste instantie alleen op het AS model met automatische koppeling, maar na veel vraag vanuit de markt te hebben gehad kwam Yamaha met een AE model mét elektronische vering maar zonder automatische koppeling. DYamaha FJR1300AS Yamaha FJR1300AS
LED lamdjes dat de klok slaat, en bovendien van adaptieve hellingshoek verlichting voorzien. Dat scheelt een slok op een borrel 's nachts
Yamaha FJR1300AS
Het display zou beter ontwpiegeld moeten zijn, maar reflecteert nog steeds best veel. De snelheidsmeter is echter te allen tijde goed afleesbaar en de nieuwe brandstofindicator is veel logischer.
Yamaha FJR1300AS Yamaha FJR1300AS
Chef knopjes ging halverwege de ontwikkeling van de FJR naar de cursus 'hoe prop ik zoveel mogelijk knopjes in één armatuur'. Drie keer raden welke armatuur toen al klaar was...
e elektronisch geregelde vering was te herkennen aan de upside down voorvork, waar de standaard versie een traditionele telescoop voorvork had.

Dat de vierde (2016) generatie van de FJR1300 qua design nog steeds heel veel overeenkomsten heeft met het allereerste model is volgens Yamaha een bewuste keus. In de ontwikkeling lag de prioriteit op z’n dynamiek, lekkere vermogen en plezier tijdens het rijden, in plaats van een nieuw flitsend design of overbodige features die een motor onnodig duur en zwaar maken. Daarnaast was er ook nog het praktische aspect, zo past een kofferset vanaf de tweede generatie FJR1300 ook op dit voor 2016 vernieuwde model. Yamaha heeft weliswaar het kontje van de FJR1300 vernieuwd en van een nieuw achterlicht met nu (al zeggen we het zelf) zeer fraaie LED verlichting voorzien, maar die wijzigingen beginnen pas na het ophangpunt van de zijkoffers. Naast LED achterlichten heeft Yamaha de fiets nu ook van adaptieve hellingshoek verlichting voorzien, wat mooi subtiel in de dubbele koplampen is verwerkt. De hellingshoek verlichting is trouwens alleen leverbaar op de modellen met elektronische vering. Trouwens, over koplamp gesproken, naast de LED dagrijverlichting die in 2013 werd geïntroduceerd maakt nu ook het dimlicht en grootlicht van LED techniek gebruik: 2 LED’s voor dimlicht en 2+2 LED’s voor grootlicht. De hellingshoek verlichting bestaat uit 2x3 LED’s, die afhankelijk van de gereden hellingshoek gaan branden en door de Inertial Measurement Unit (IMU) worden aangestuurd. De eerste LED gaat branden bij een hellingshoek van 5°.

Yamaha FJR1300AS
Twee LED-jes branden, het kan dus best nog platter