Zoeken

Vergelijk Kawasaki Ninja 300 en KTM RC 390

Oranje

30 oktober 2014
Inhoudsopgave
Vergelijk Kawasaki Ninja 300 en KTM RC 390
Groen
Oranje
Speelkwartier
Conclusie
Technische gegevens

KTM 2014_RC390_3028
Nou vooruit dan, dat kan met een KTM ook

Hoe je óók een frame uit stalen pijp kunt maken toont KTM. Het o zo graag als stout afgeschilderde bedrijf heeft zich bij het ontwerp maar eens flink laten gaan. Maar dat betekent niet dat ze niet slim zijn geweest, integendeel. Zonder een voorganger die vervangen diende te worden kon KTM niet anders dan beginnen met een groot wit vel, mKTM 2014 RC390aar wel met dien verstande dat er met één ontwerp zo veel mogelijk rendement behaald moest zien te worden. En we weten het inmiddels, de RC390 is nog maar de jongste aanvulling op het hele platform wat enkele jaren terug in één moeite is uitgewerkt. Ook bekend: de RC/Duke serie is een rechtstreeks gevolg van de samenwerking tussen KTM en het Indiase Bajaj en heeft daardoor dus ook vele elementen die uit Indiase koker komen. Maar, zo wordt benadrukt, alles is wel volgens Oostenrijkse specificaties, onder Oostenrijks toezicht en in veel gevallen zelfs gewoon in Oostenrijk gemaakt. Kwestie van slim inkopen, zou Jumbo zeggen. Door de platformwerkwijze kunnen onwijs veel delen gebruikt worden in meerdere, zo niet alle versies van de machines en dus kunnen enorme aantallen gehaald worden. Dat dunt de ontwikkelings- en productiekosten aardig uit en waar dat goed voor is zien we hier. Is dus niks op tegen.

KTM 2014_RC390_2506

Betekent dus dat we een hoop zaken terugzien. Blok, frame, achterbrug, wielen, “uitrusting”, heel veel is hetzelfde. Dat KTM er toch in geslaagd is de RC een heel eigen uiterlijk te geven ten opzichte van de Duke komt doordat ze heel slim precies die dingen hebbben veranderd die in het oog springen. Ergens een volle kuip aan hangen is daar overigens een flink onderdeel van, dat scheelt sowieso veel. MKTM 2014 RC390 KTM 2014 RC390
Laten we diplomatiek blijven: en dit het meest veelbesproken neusje vna 2014 noemen. Dat tellertje hebben we ergens eerder gezien, maar waar?
KTM 2014_RC390_2514
Goed... wat was het merk ook alweer? KTM 'doet een MV'tje'
KTM 2014 RC390 KTM 2014 RC390
En zo, dames en heren, werk je dus een uitlaat weg
aar kijk dan gelijk eens hoe de uitlaat is weggewerkt in die kuip… dat is geen toeval, daar is heus vooraf al over nagedacht. Hetzelfde geldt voor de zitunit met “dat” duozadel waar inmiddels al genoeg over is gezegd. Moet zeggen dat het enorm wennen is. Enerzijds doet het namelijk wat goedkoop aan, anderzijds zou je het gewoon op je moeten laten inwerken. Een voordeel is dat tank en zadel dezelfde structuur hebben en dus een overeenkomst, wat het wennen eenvoudiger maakt. Misschien zou een kleurtje of biesje op het zadel nog een extra zetje kunnen geven om het wat meer afgewerkt te laten ogen… maar goed, we zijn hier niet voor de passagier, eerst maar eens uitvinden hoe ’t brommertje rijdt met één Europeaan aan boord.

Tweede grote verschil is uiteraard de voorzijde, waar ook binnen de redactie de meningen nogal over verdeeld zijn. We houden het er voorlopig op dat het zicht vanuit het zadel prima is, met zelfs enkele stijlgrapjes. Het dashboard is gelijk aan dat van de andere machines en daarmee helaas ook even afleesbaar, maar goed: het werkt. Ook het schakellampje dat wegens de maagdelijke kilometerstand de eerste periode nog overuren maakt is prima in orde. Doordat de ruit in feite de gehele topkuip omvat kan de rest daarvan beperkt worden door een kunststof gietstuk dat koplamp, teller en spiegels op z’n plaats houdt, waar geen frame zit is dus gewoon doorheen te kijken. Zo kun je dus ook dóór de kuip heen aan weerszijden langs de vork naar beneden kijken. Of je dat in de praktijk vaak doet is een tweede, maar grappig is het wel. Net als –en dat zouden er echt meer mogen doen- de verlichting van de knoppen op het stuur. WKTM 2014_RC390_2640De RC in z'n element, zo zien we ze het liefstat een verademing is dat! De rest van het stuur vertoont dan weer wel enkele budgettechnisch verantwoorde keuzes zoals de bevestiging van clipons aan de kroonplaat en niet verstelbare eenvoudige hendels, maar soit.. het is nog altijd knap hoe ver KTM komt voor een beperkt budget. Want je vergeet snel dat het nog steeds over een verantwoord motortje gaat..

Net als de Kawasaki is de RC dus voornamelijk bedoeld als optie voor de instapklasse, of dat nou A2 (zoals in dit geval) is of A1 in geval van de 125. Daar moet iedereen mee weg kunnen rijden, dus dat moet makkelijk zijn. ‘Allemaal wel leuk, maar het moet wél allemaal Ready to Race blijven’, zal een hoge Oostenrijker vervolgens geroepen hebben. En dus is de zithoogte weliswaar prima laag en gecombineerd met een smalle bouw kan bijna elke vijftienjarige nog zijn voeten ferm op de grond zetten, maar is tegelijkertijd het zadel hard als elke andere KTM en voelt het rijden alsof je op een minstens zo Spartaanse machine rijdt als een RC8 of wat dan ook. Goeie zaak. Ook goed is de rest van de zithouding, die hoewel nog prima binnen bereik wel als sportief valt te omschrijven. Voeten op de juiste plek, handen op de juiste plek, wat wil je nog meer. En dan is er nog het blok. Natuurlijk is de associatie met de kleinere KTM’s nog vers en natuurlijk wordt de herinnering snel weer opgefrist, maar het blok geeft direct al aan simpelweg meer in huis te hebben. En dat stemt tevreden, want als er iets op het wensenlijstje stond bij de anderen was het wel “meer”. En meer hebben we. We moeten er in eerste instantie alleen nog even voorzichtig mee doen. Met een goede reden: een speciaal woord van dank hiervoor richting Goedhart motoren, die zo vriendelijk waren speciaal voor ons een nagelnieuw exemplaar rijklaar te maken. Het echte vuurwerk laat daardoor nog op zich wachten omdat ook wij nog wel enig respect voor nieuwe spullen hebben. DKTM 2014 RC390'Hee joh, wat doe je?' 'Buitje man! 'Oh, ik dacht dat je op Sinterklaas stond te wachten!'e eerste indruk is echter best potent en kan alleen maar meer betekenen. Dat mag ook wel, want op het aangepaste tempo is de KTM nog niet helemaal wakker. Het valt een beetje tegen en dat moet beter kunnen. De motor reageert nog wat vaag en dat zou toch jammer zijn. Hoe meer we de bandjes inrijden, hoe meer vertrouwen wij wel hebben, maar de RC ons nog niet uit zichzelf geeft. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de remmen, die ondanks het hele funky radiaal dit, vierzuiger dat nog niet echt weten te overtuigen. Ook die moeten nog iets ingereden worden, wat we dan ook graag zo snel mogelijk doen.

  • Gaaf pakket, krachtig, scherp
  • Trillingen, schakelen, die vóórkant....

KTM 2014_RC390_2732
Wat nou 'het is het toch vaak nét niet'? Wát niet?