Zoeken

Test: BMW F700GS

Eigenaardige strategie

29 augustus 2012
Inhoudsopgave
Test: BMW F700GS
Eigenaardige strategie
Druppels
Rust
Conclusie
Technische gegevens

BMW F700GS

Wat betreft typeaanduidingen houdt BMW er een wat eigenaardige strategie op na. Dat begon allemaal met de F650 “Funduro”, een leuk straatfietsje met een allroad-achtig uiterlijk en een eencilinder krachtbron. Daarvan kwam een echte allroad, die zo “Gelände-fahig” was dat hij zelfs de Parijs Dakar rally heeft gewonnen. BMW F700GSMeer GS dan dat kun je niet worden! Maar BMW vond de eenpitter te licht, en kegelde deze uit het programma, ten faveure van een nieuwe, 798 cc metende tweecilinder, die in 2007 zijn opwachting maakte. En er verschenen meteen twee varianten van deze tweepitter: een volvermogen versie en een versie, die voor de beginnende motorrijder naar een beheersbaarder vermogensniveau was teruggetuned. Gemikt op het koperspubliek dat voorheen ook een F650GS kocht. En dus werd deze machine voor een optimale herkenbaarheid ook F650GS genoemd, hoewel hij dus in werkelijkheid 798 cc had.

Maar dat was niet alles. Door een wat lagere zit, kortere veerwegen en een kleiner voorwiel ten opzichte van de variant die netjes, conform de waarheid, F800GS heette, was de would-be zes-en-half niet echt geschikt meer voor offroad-escapades. Maar toch heette hij GS. Zou ik ook doen als ik BMW was, want de GS serie is de best verkochte motorfietsserie ooit. Een leugentje om bestwil dus, want hiermee konden zes en half mooi meeliften op het succes van zijn terreinvaardige broeders. En laten we eerlijk wezen, de meeste GS-rijders vinden onverharde parkeerplaats al eng, dus die komen het asfalt nooit af en merken het verschil dus ook niet. Zij genieten puur van het ruige GS-uiterlijk. En wie ben ik om ze dat ontzeggen. Motorrijden gaat immers om genieten? Helaas hield de Babylonische spraakverwarring hier nog lang niet op. Want lang niet iedereen was blij met het verdwijnen van de eencilinder GS. En dus kwam die weer terug. Maar aangezien de naam F650 vergeven was, kreeg die nu de naam G650GS. Maar ook dit was niet de versie met de lange veerwegen en het grote voorwiel, waarmee je zo goed het terrein in kon. Die versie is er nu ook weer, maar die heet G650GS Sertao. Confused? Wie niet…

BMW F700GS

De tweecilinder GS-en hebben het vijf jaar uitgehouden in het BMW gamma. En dus konden ze inmiddels wel een oppepper gebruiken. Zodoende kwam BMW onlangs met twee nieuwe versies, eenmaal als vanouds met de typeaanduiding F800 GS, eenmaal met een nieuwe typeaanduiding, F700 GS. Mechanisch zijn ze echter niet gewijzigd. De tuning van de 800 ook niet, zodat die nog altijd 63 kW oftewel 85 pk levert. De opstapversie werd echter een pietsje sterker. Die levert met 55 kW @7300 tpm - zijnde 75 ouderwetse paardenkrachten - maar liefst drie hele kilowatts meer vermogen dan zijn voorganger, terwijl het koppel met een duizelingwekkende twee Nm is toegenomen. BMW F700GSEn met deze krachtsverhoudingen doet de naam F650 de motor natuurlijk geen een meer aan. Maar ja, wanneer je eenmaal verstrikt bent in je eigen doolhof aan typeaanduidingen, kun je hem natuurlijk niet bij de naam noemen die hij eigenlijk moet hebben: F800NL, waarbij NL staat voor “Niedriege Leistung”. Dat klinkt ook te sullig, dat is marketingtechnisch helemaal niet sterk. Dan bekt F700GS een stuk beter. Het is immers een vooruitgang ten opzichte van de F650GS, zeker omdat BMW zich nu nog sterker richt op de motorrijder, die last heeft van zandbakangst. De F700GS heeft daarom een lagere zithoogte (dan de 800 wel te verstaan, de zithoogte is gelijk aan die van de 650), meer allround capaciteiten voor elke dag, meer vermogen en een betere efficiency.

Ten opzichte van zijn voorganger heeft de F700GS nu een 2 mm dunnere voorvork, met een doorsnede van 41 mm. Dat kan, aangezien de voorvork nu minder scheef wordt belast. Dat komt doordat de enkele schijfrem nu is vervangen door dubbele schijfremmen, die worden bediend via een tweekanaals ABS-systeem, dat nog weer eens compacter en lichter is geworden. Het systeem maakt gebruik van nieuwe, verbeterde wielsensoren, die ook de afstand tussen de sensor en het sensorwiel automatisch controleren. Het ABS is naar wens uit te schakelen, wanneer je er het terrein mee in zou willen. Moet je er wel andere banden opleggen, want de Bridgestone BattleWings zijn prima banden voor op straat, maar ze hebben nauwelijks profiel en zijn dus niet geschikt voor zand of modder. Ga je hiermee het terrein in, dan doe je er goed aan ook het als optie leverbare “stabiliteitscontrolesysteem” ASC (Automatic Stability Control, eigenlijk gewoon tractiecontrole) te bestellen, dat wordt samen met het elektronisch veerafstelsysteem ESA (Electronic Suspension Adjustment) in het optionele veiligheidspakket wordt geleverd.