Zoeken

Test: BMW F700GS

Druppels

29 augustus 2012
Inhoudsopgave
Test: BMW F700GS
Eigenaardige strategie
Druppels
Rust
Conclusie
Technische gegevens

BMW F700GS

Afijn, genoeg gemekkerd, want één ding kon je van de oude GS al zeggen: het was geinige stoeifiets en ik verheug me er dan ook op met de nieuwe GS op pad te kunnen. Al moet je goed kijken om te zien dat het de nieuwe is, want hij lijkt twee druppelswater op zijn voorganger. De asymmetrische koplamppartij, voorzien van multifacetreflectoren - is gelijk gebleven en van voren is ook de kenmerkende snavel gebleven. Als je goed kijkt zie je wel dat het voor spatbord een tikje is veranderd. Ook de zijpanelen aan de tank zijn nu uit één stuk, BMW F700GS
Geen schokkende vernieuwingen in het display van de GS. Was uitgebreid en is het nog steeds. Waarvoor hulde
BMW F700GS
Nog steeds dezelfde 798cc paralleltwin, maar nu opgepekt tot 75 pk bij een iets hoger toerental van 7.300 tpm
waarbij de ongelakte kunststofpanelen, die de gelakte panelen bij kleine offroad schuivertjes tegen malheur beschermen, zijn verdwenen. Daarmee is de offroad-geschiktheid en het offroad-imago dus verder afgebouwd. Ook gelijk gebleven, is de brede, vlakke kont, waarin ook de dop voor de benzinetank is opgenomen, aangezien de tank zich in het kontje bevindt. Nieuw is wel het achterlicht, dat nu schijnt met de hulp van LED techniek. Ook de minuscule knipperlichtjes zijn nieuw, nu voorzien van grijsachtige knipperlichtglaasjes.

Als je BMW iets moet nageven, dan is het dat ze de GS een fabelachtige afwerking hebben meegegeven. Het oog voor detail staat op hoog niveau. Dat zie je bijvoorbeeld aan de schilden, die de ruimte rond de voorvork afdichten, zodat er geen vuil water kan opspatten naar het dashboard. Dat bestaat net als bij zijn voorganger uit een digitaal display en twee boven elkaar geplaatste, analoge klokken, zijnde de toerenteller en de snelheidsmeter. Van een afstand zien ze er ongewijzigd uit, maar van dichtbij zie je dat de wijzerplaten een nieuwe lay-out hebben gekregen. De digitale display heeft naast een schakelindicator ook in watertemperatuurmeter en een benzinemeter, die alleen informatie biedt over de tweede helft van de tankvulling. Daardoor weet je nu nog accurater hoe dicht je het uur u nadert. Verder kan er via een knop op het stuur of een knopje op het dashboard allerlei informatie in beeld getoverd worden, zoals de tijd, kilometerstand, de tripstand, het gemiddelde brandstofverbruik, het momentane brandstofverbruik, de buitentemperatuur, de bandenspanning of de gemiddelde snelheid.

Doordacht- of niet

BMW F700GS

Een doordacht detail is ook het accessoire stopcontact, dat pal naast het contact slot helemaal voor in de dummytank is geplaatst, precies waar je het nodig hebt om een navigatiesysteem aan te sluiten. Een ander leuk detail is de manier waarop het gereedschap in de onderkant van het zadel is geplaatst, met daarnaast een afbeelding, die weergeeft hoe het er in moet. Zo krijgt ook elke niet-techneut het er weer in. Minder fraai is dat er onder het zadel geen millimeter bergruimte is, om bijvoorbeeld een slotje mee te nemen. En als je een motor niet op slot kunt zetten, kun je er eigenlijk nergens mee naar toe. Daar moet ik wel bij zeggen, dat de BMW standaard is voorzien van een elektronische startblokkering. BMW F700GS
Centraal geplaatste benzinetank, wat goed is voor de gewichtsverdeling. Spullen als bijvoorbeeld een slot onder het zadel meenemen gaat echter niet lukken
BMW F700GS
Eenvoudig te verstellen en ook nog eens goed bereikbaar. Zo zien we dat graag
BMW F700GS
BMW's bekende elektronica mag ook op deze F700GS niet ontbreken. Het ABS is sinds kort standaard, het ASC (traction control) en ESA (elektronisch geregelde vering) blijven opties die een paar centen kosten
De motor start alleen als de ringantenne rond het slot de juiste code van de in de sleutel geïntegreerde elektronische chip waarneemt. BMW gebruikt het systeem al sinds hun motoren zijn voorzien van een Can-Bus-systeem, dat de ouderwetse bedrading vervangt. Ook de F700 GS heeft zo'n systeem, maar niet het gebruikelijke dual-wire, maar een single wire netwerkkabel, waardoor het elektrisch systeem nog verder wordt vereenvoudigd. En dan is onze testfiets ook nog voorzien van een alarmsysteem. Ook is de testmotor uitgerust met kofferbeugels, maar niet van koffers of een bagagedrager. De kofferdragers bieden goed houvast voor spinhaken, maar hoe dat zonder koffer is, weet ik dus niet.

Comfortzitting

Wat ik wel weet, is dat de F700 GS meteen vanaf de start een goede indruk maakt. Ik voel me meteen thuis op deze motor, waarbij ik goed met de voeten bij de grond kan meer dan genoeg beenruimte heb. Hij heeft een prettige zitpositie, waarin alles eigenlijk op de goede plek lijkt te zitten. Ik zit bijna rechtop, lichtjes voorover met de handen gemakkelijk rustend op de handvatten, waarop het nieuw ontworpen, ergonomisch gevormde armaturen zitten. De BMW G700 GS heeft een hoge, nieuw ontworpen stuurbevestiging met een relatief laag stuur, dat in tegenstelling tot de aluminium stang van G800 GS van stalen buis is vervaardigd. De handvatten zijn smal, ondanks het feit dat ze zijn voorzien van handvatverwarming. Die maken deel uit van een comfortpakket, dat naast een boordcomputer ook verwarmde handvatten, kofferbeugels en een middenbok bevat.Op het stuur staan langwerpige, hoekige spiegels, waarvan ik het blikveld weliswaar ruim, maar niet echt prettig vindt, vanwege de hoekige vormen. Wel prettig vind ik het doorzichtige flyscreen boven de koplamp, aangezien dat toch vrij effectieve bescherming biedt tegen de rijwind. Zo zijn snelheden tot 140 km/h goed vol te houden. Helaas kan het zelden niet worden gezegd van het zadel. Dat is ronduit gezegd waardeloos. Het heeft een hellingshoek, waardoor je aan je vel hangt, het is te zacht, waardoor het je vel uit elkaar trekt, het isoleert, waardoor het te heet wordt en het is te smal, waardoor het op de verkeerde plekken drukt en een te hoge vlaktedruk geeft. BMW F700GSOp zich wel knap om al die fouten in één zadel te verenigen. Maar niet echt prettig. Het gaat er minuut of tien goed, maar dan begint het al zeer te doen. Na een half uur heb ik wel het idee dat de gloeiende kolenkachel lekkerder zou zitten. Gelukkig is er af fabriek ook een comfortzitting leverbaar en ik vermoed dat de zadelvorm niet zo heel anders is van de 650, wat betekent dat de comfortzittingen van Corbin en Baehr er ook wel eens op zouden kunnen passen. In mijn ogen een noodzakelijke aanpassing om überhaupt met een prettig gevoel verder dan 30km te kunnen rijden. Pluspunt van het smalle zadel - en van de smalle bouw van de motor - is dan wel weer dat je goed op de voetsteunen staan, wanneer ondanks alles toch offroad zou willen rijden. De brede voetsteunen bieden daarbij veel steun en de motor sluit goed aan op de benen, alleen is het stuur voor deze positie misschien wat laag geplaatst. De enduro-voetsteunen zijn voorzien van afneembare rubbers voor beter comfort bij gewoon straatgebruik.

BMW F700GS