Zoeken

Introductie: Piaggio MP3 300ie Hybrid LT

Gat in de markt

1 september 2010
Inhoudsopgave
Introductie: Piaggio MP3 300ie Hybrid LT
Gat in de markt
Vier drivemodes
In the Zone
Technische gegevens

Piaggio_MP3_Hybrid_300ie_MC29825.jpg 

In de vier jaar dat de MP3 inmiddels op de markt is, is het voor Piaggio een echte kaskraker geweest. De opmerkelijke scooter, met zijn twee voorwielen en een achterwiel, voldeed aan een behoefte waar geen enkele andere fabrikant zich op dat moment bewust van was. Bedoeld voor de meer onervaren motorrijders waren het waren voornamelijk automobilisten die wel een A-rijbewijs hadden maar er niets mee deden die de motorscooter met open armen ontvingen. Piaggio_MP3_Hybrid_300ie_17.jpgVooral diegenen die een toenemende behoefte hadden de dagelijkse filesleur te willen ontsnappen, maar tegen werden gehouden door een bezorgdheid om weer op twee wielen te moeten rijden. En dus gaf Piaggio ze dat derde wiel. Met twee voorwielen, die met elkaar zijn verbonden middels een ingenieuze parallellogram constructie, waarbij in de bocht de poot van het binnenste wiel wordt ingekort en dat van de buitenste poot wordt verlengd. Een systeem dat maakt dat beide wielen met dezelfde wieldruk op het asfalt blijven, meer grip en een groter gevoel van veiligheid genereren en daarmee inspelen op de gemoedsrust van die verslofte scooterrijders.

De MP3 werd - leverbaar als 125cc, 250cc en 400cc – een regelrecht verkoopsucces. In totaal werden 72.000 units verkocht, waarvan 24.000 alleen al het afgelopen jaar. Ofwel, een Europees marktaandeel van 11,1% in GT scooters met meer dan 50cc. Een groot deel van dit succes kon op conto van de speciale LT-versie worden geschreven, die Piaggio in 2008 introduceerde. Bij deze ‘Large Track’ versie stonden de voorwielen 45mm verder uit elkaar, hetgeen technisch gezien niet erg belangrijk was, maar qua regelgeving des te meer. Volgens de wegenverkeerswet wordt een driewieler namelijk als auto gezien als de hart op hart afstand van de twee naast elkaar geplaatste wielen, de zogenaamde spoorbreedte, groter is dan 460mm. Op de standaard MP3 was de spoorbreedte 420mm, en was het dus een motorfiets. Op de LT werd de spoorbreedte vergroot naar 465mm, en werd het ineens een driewiel auto. Hoewel de driewieler nagenoeg hetzelfde reed was ineens een autorijbewijs vereist om met de scooter te kunnen rijden. Om automobilisten meer thuis te laten voelen voegde Piaggio daar nog een gecombineerd remsysteem en een voetpedaal aan toe.

Piaggio_MP3_Hybrid_300ie_MC29779.jpg

Natuurlijk, als fabrikant van mobiliteitsoplossingen voor dichtbevolkte gebieden, en met het oog op de strengere emissieregels in 2014, moest Piaggio gaan nadenken hoe haar CO2 uitstoot te verlagen en hoe de MP3 te presenteren als groene surrogaat voor auto’s. En haalde men het afgelopen jaar de krantenkoppen met een heuse hybride versie van de MP3 125ie. Deze hybride combineerde een elektrische aandrijving met een 125cc verbrandingsmotor, waardoor je als een normale scooter op brandstof naar de stad kon rijden, om daar vervolgens elektrisch te kunnen rijden in de emissievrije zones die in steeds meer grote steden worden ingesteld. Piaggio_MP3_Hybrid_300ie_27.jpgHet elektrische vermogen kon ook worden gebruikt om de acceleratie te versterken en remenergie te hergebruiken, om daarmee het brandstofverbruik te verminderen en de planeet te redden.

De aanvullende kracht van de elektrische motor gaf de 15 pk sterke motor een additionele boost in acceleratie, maar de kleine 125cc krachtbron was desondanks voor velen nog steeds ontoereikend. De hybrid had een  topsnelheid van 105 km/u, hetgeen gewoon niet genoeg was voor algemeen gebruik. Om dat probleem te ondervangen heeft Piaggio nu een tweede Hybrid uitgebracht, die is uitgerust met het 300cc Quasar motorblok. Deze 278cc watergekoelde viertakt ééncilinder heeft een enkele bovenliggende nokkenas met vier kleppen en benzine injectie met ride-by-wire gasklepbediening. De scooter is tevens uitgerust met een ‘twist&go’ CVT transmissie, waarin tevens de elektromotor , een synchronische koolborstelloze drie fasen motor met permanente magneet, is ondergebracht. Aangestuurd door een digitale converter die onder het zadel is geplaatst, samen met de 37 volt Lithium-Ion accu die is getest op 1.500 ladingen. Net als conventionele loodaccu’s kunnen Lithium-Ion accu’s niet tegen gehele ontlading, wat is waarom ongeveer 80% van de beschikbare 31 Ah energie (ongeveer 1,2 kWh) wordt gebruikt, om schade te voorkomen.

Piaggio_MP3_Hybrid_300ie_13.jpg